دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به اینکه طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان ۳۰درصد پیشرف فیزیکی دارد گفت: تا یک سال آینده طرح انتقال آب به این تالاب اجرایی می‌شود.


تالاب شادگان در تأمين معاش ساكنان محلي نقش قابل توجهي دارد به‌طوري كه از روزگاران قديم معيشت ساكنان شهر شادگان و روستاهاي اطراف آن وابسته به اين تالاب بوده است. در حال حاضر، 3شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشيه اين تالاب قرار گرفته و تعدادي روستا نيز در مجاورت آن قرار دارند 2 روستا نيز در داخل اين تالاب قرار گرفته‌اند. بخش عمده جمعيت اين شهرها و روستاها عرب هستند كه به كشت محصولات كشاورزي، خرما و دامداري به‌عنوان منابع اصلي اشتغال و تأمين درآمد مي‌پردازند.

دامداري (گاوميش)، ماهيگيري، شكار پرنده، برداشت ني و علوفه منافعي هستند كه از اين تالاب نصيب مردم مي‌شود. ورود زهكش‌ها به تالاب، آلودگي آب، كاهش جريان‌هاي سيلابي، تغييرات اقليمي، خشكسالي طولاني‌مدت، گونه‌هاي غيربومي، نشت مواد نفتي از لوله‌ها و اختلال و ايجاد مزاحمت براي حيات‌وحش از مهم‌ترين عوامل تهديد‌كننده اين تالاب محسوب مي‌شود. احمدرضا لاهيجان‌زاده در جلسه احياي تالاب‌هاي استان كه درا ستانداري خوزستان برگزار شد با اشاره به اينكه منبع اصلي تغذيه تالاب شادگان رودخانه‌هاي كارون و جراحي است، گفت: يكي از طرح‌هاي ارائه شده براي تأمين حقابه مورد نياز تالاب شادگان طرح انتقال آب از رودخانه كارون است كه در اين طرح آب رودخانه كارون از طريق 4 كيلومتر خط انتقال از سمت نيروگاه اتمي دارخوين به اين تالاب منتقل مي‌شود. مديركل حفاظت محيط‌زيست خوزستان با اشاره به طرح انتقال زهاب‌هاي طرح نيشكر امام‌خميني به تالاب شادگان گفت: اين زهاب مي‌تواند بخشي از مشكلات كمبود آب تالاب را رفع كند. لايروبي مبادي انتهايي رودخانه جراحي به سمت تالاب شادگان نيز مي‌تواند در انتقال بيشتر آب به اين تالاب كمك كند.

لاهيجان‌زاده با اشاره به نقش تالاب هورالعظيم در كاهش گرد و غبارها گفته است كه در سال 1372قسمتي از تالاب هورالعظيم كه در كشور عراق قرارداشت توسط دولت صدام حسين خشك شد و به‌طور تقريبي از همين زمان ورود گردوغبار به كشور نيز آغاز شد. در حال حاضر نيز قسمتي از تالاب هورالعظيم كه در ايران قرار دارد به‌علت برخي اقدامات در دوران جنگ و همچنين فعاليت‌هاي نفتي به 5 حوضچه تقسيم شده و در نتيجه وضعيت اين تالاب به‌مراتب بدتر از گذشته است.

بخشي از گفته‌هاي وي به وضعيت تالاب ميانگران اختصاص دارد. آنطور كه لاهيجان‌زاده مي‌گويد در حال حاضر سالانه 6ميليون مترمكعب فاضلاب از شهرستان ايذه وارد اين تالاب مي‌شود؛ اما با توجه به ويژگي‌هاي خاص اين تالاب كه در شمال شرق استان قرار دارد مي‌توان با ارائه راهكارهايي دوباره اين تالاب را احيا كرد. لاهيجان‌زاده احياي درياچه اروميه را يكي از دغدغه‌هاي دولت عنوان كرد و گفت كه براي احياي اين درياچه اعتبارات ميلياردي درنظر گرفته شده درحالي‌كه با يك‌صدم اين اعتبار مي‌توان تالاب‌هاي استان خوزستان را نجات داد.

کد خبر 265801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha