رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی روز گذشته به ایرنا گفت که بیش از ۷۰درصد تالاب‌های کشور آسیب جدی دیده و بقیه این عرصه‌های مهم زیستی نیز در آستانه تهدید و بحران است.

خشکیدگی تالاب ها

عباس رجايي بلافاصله به ريشه‌يابي ماجرا برآمده و گفته است كه بخش بزرگي از آسيب وارد آمده به تالاب‌هاي كشور ناشي از رفتارهاي انسان با طبيعت و بخش ديگر ناشي از خشكسالي‌هاي 10سال اخير است.

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس درحالي به وضعيت بحراني تالاب‌هاي كشور اشاره مي‌كند كه شمارش معكوس براي خشك شدن تالاب‌ها و بحران آب، بيش از 15سال است كه به صدا درآمده اما طي همه اين سال‌ها اقدام كارسازي براي پيشگيري از وقوع اين بحران صورت نگرفته است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه مديريت غلط منابع آبي و بي‌تدبيري در بخش كشاورزي سبب شده 230دشت كشور با بحران كم آبي مواجه شود و 70دشت از مرز بحران هم عبور كند. علاوه براين، بنا به اعلام معاون طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست 40تالاب كشور خشك شده يا در معرض خشك‌شدن قرار دارند.(بنا به اعلام سازمان محيط‌زيست تاكنون بيش از 84 تالاب با اهميت بين‌المللي در كشور شناسايي و از اين تعداد 35 تالاب در قالب 24 عنوان به كنوانسيون رامسر معرفي شدند.)

در اين ميان اظهارات عيسي كلانتري دبير كل خانه كشاورز شنيدني است. او كه زماني وزير جهادكشاورزي بوده و اكنون دبير ستاد احياي درياچه اروميه است مي‌گويد هدرروي آب در بخش كشاورزي در 2مرحله انتقال آب و در مزرعه اتفاق مي‌افتد. به گفته وي در بخش كشاورزي 62درصد آب هدر مي‌رود، اين درحالي است كه 90درصد آب كشور در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود. با وجود اين، راهكارهاي مقابله با اين وضعيت ناگوار هنوز در دستور كار نهادهاي متولي قرار ندارد و هر از گاهي مسئولان ذي‌ربط به وضعيت موجود اشاره مي‌كنند و حداكثر به ارائه طرح و تدوين آيين‌نامه بسنده مي‌شود.

قانون مديريت تالاب‌ها در مجلس

در تازه‌ترين اظهارات، رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت نامطلوب تالاب‌ها گفته است كه وضعيت تالاب‌هاي كشور و راهكارهاي برون‌رفت از اين چالش‌ها در 8‌ماه گذشته با همكاري مركز پژوهش‌ها و راهبري كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس بررسي شده و برآيند اين مطالعات به‌عنوان قانون مديريت تالاب آماده ارائه در صحن علني مجلس است.

آنطور كه رجايي مي‌گويد در قانون تصويبي تالاب‌ها در كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي، مديريت اصولي زيست‌بوم تالاب به‌صورت جامع ديده شده كه ازجمله مواد آن نحوه تغذيه آبي تالاب، ساماندهي امور معدني و عمراني، اهميت و احياي تنوع زيستي، پيوست زيست‌محيطي دقيق تالاب‌ها و ارزش‌گذاري زيستي تالاب است.

وي تأكيد مي‌كند كه سازمان محيط‌زيست كشور به عنوان مسئول حسن اجراي اين قانون با همكاري دستگاه‌هاي متولي تعيين شده است.با تصويب نهايي اين قانون در صحن علني مجلس، بستر حمايت قاطع و احياي تالاب‌هاي كشور فراهم مي‌شود.

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي درگفت‌وگو با ايرنا به معضل گردوغبارهم گريزي زده و گفته است كه خشك شدن تالاب‌هاي كشور در چند سال اخير به معضل انتشار گردوغبار و شكنندگي زيست بوم‌هاي محلي دامن زده است. براين اساس، ضروري است با تعيين حقآبه براي تالاب‌ها، علاوه بر پيشگيري از وقوع فجايعي همانند آنچه در درياچه اروميه رخ داده، تحولات نامبارك ناشي از تغييرات اقليم و آب و هوا را مهار كرد.

 

کد خبر 264909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha