چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

آرش نهاوندی: در شرایطی که هوای برخی شهر‌های کشور از جمله پایتخت با قرار گرفتن شاخص ذرات معلق کمتر از ۲/۵میکرون روی عدد ۱۹۰در آستانه شرایط اضطرار قرار گرفت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت توصیه‌هایی برای کاهش اثرات ریزگردها بر سلامت افراد مطرح کرد.

آلودگی هوا

به گفته دكتر كاظم ندافي و جود بيابان‌هاي وسيع در كشورهاي عربستان، عراق، سوريه و ايران، دوره‌هاي خشكسالي طولاني و دخالت‌هاي غيراصولي در محيط‌زيست مي‌تواند احتمال بروز اين پديده را در اين مناطق افزايش دهد كه اين پديده كيفيت هوا و عمق ديد را گاهي به حدود 5متر كاهش مي‌دهد و ممكن است اثرات سويي بر سلامت انسان، به‌خصوص افراد داراي مشكلات تنفسي داشته باشد. به گفته ندافي، ذرات درشت گردوغبار حداكثر مي‌توانند به داخل بيني، دهان و حلق راه پيدا كنند. وي گفت: ذرات ريز مي‌توانند به اعماق بيشتر و نواحي حساس مجراي تنفسي و ريه نفوذ كنند. به گفته وي، اقدامات احتياطي براي پيشگيري از اثرات سوء گردوغبار بر سلامت ضروري است. به گفته وي، افراد بايد از فعاليت در خارج از منزل اجتناب كنند و اگر الزاما بايد در هواي آزاد فعاليت كنند زمان آن را به حداقل ممكن كاهش دهند. افراد از ورزش سنگين، به‌ويژه اگر داراي مشكلات تنفسي و آسم هستند خودداري كنند، در خانه يا محيط‌هاي بسته بمانند و درها و پنجره‌ها را بسته نگه دارند و درصورت امكان در اماكن داراي سيستم تهويه مطبوع بمانند.

گردوغبار آثار سوئي بر بافت ريه مي‌گذارد و به‌ويژه باعث حاد‌تر شدن بيماري‌هاي تنفسي مي‌شود. به گفته دكتر بهزاد رحماني، فوق تخصص جراحي ريه در مصاحبه با همشهري، گردوغبار و ريزگردها در ريه در زمان استنشاق هوا رسوب مي‌كنند و در دراز مدت باعث ايجاد نارسايي تنفسي مي‌شوند. البته اين آسيبي است كه در اين مورد به افراد سالم وارد مي‌شود. بايد توجه داشت كه بيماراني هستند كه به‌دليل بيماري‌هاي زمينه‌اي ريوي در مرز تنفسي بسيار باريكي زندگي مي‌كنند و هرنوع كاهش ظرفيت تنفسي حتي در مقاديري كم مي‌تواند نارسايي تنفسي جدي ايجاد كند. به گفته وي، پيشگيري از بروز ريزگردها بيشتر امري دولتي است وبازمي‌گردد به كنترل عوامل ايجاد گردوغبار و ريزگرد. اما در اين زمينه تمهيدات فردي هم مي‌توان به‌كار برد؛ آن دسته از افرادي كه بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند بيماري ريوي دارند بهتر است در مواقعي كه هواي تهران و كلانشهرهاي كشور آلوده به گردوغبار و ريزگرد است از خانه خارج نشوند و اگر هم ناگزير به خروج از منزل بودند بهتر است از ماسك استفاده كنند، البته از 2عدد ماسك تنفسي روي هم استفاده كنند كه تا حدي از ورود ذرات درشت‌تر گردوغبار به بدن جلوگيري مي‌كند. اين ماسك‌ها را متقاضيان مي‌توانند از داروخانه‌ها تهيه كنند. به گفته دكتر رحماني، برخلاف عقيده‌اي كه نزد برخي رواج دارد خوردن شير كمكي به كاهش عوارض ناشي از گردوغبار و ريزگرد و آلودگي‌ها نمي‌كند. خوردن شير بيشتر در افرادي تأثير دارد كه مسئله تابش اشعه دارند.

کد خبر 264558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha