چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

درحالی‌که لیبی از سال ۲۰۱۱ و پس از انقلاب مردم این کشور روی آرامش را به‌خود ندیده است مردم این کشور با امید بازگشت آرامش و امنیت برای شرکت در انتخابات پارلمانی به پای صندوق‌های رأی رفتند.

libya

در ميان درگيري‌هاي نظامي در بنغازي، اختلافات سياسي در طرابلس و محاصره تاسيسات نفتي در چند منطقه ليبي از صبح روز گذشته حوزه‌هاي راي‌گيري كار خود را براي جمع‌آوري آراي 1.5 ميليون نفر از كساني كه براي شركت در انتخابات ثبت‌نام كرده‌‌اند شروع كردند. تعداد كساني كه براي شركت در اين انتخابات اعلام آمادگي كرده‌اند نسبت به نخستين انتخابات ليبي پس از سقوط قذافي كاهش چشمگيري داشته كه به عقيده بسياري نا‌اميدي مردم را نسبت به آينده نشان مي‌دهد. در اين انتخابات مردم بايد نمايندگان خود را براي تصاحب 200كرسي پارلمان انتخاب كنند تا شايد چنددستگي در اين كشور از ميان برداشته شود. هزار و 628نفر در اين انتخابات نامزد شده‌اند.

در 3سال گذشته دولت‌هايي كه در ليبي قدرت را در دست گرفته و بعد از مدتي بركنار شده‌اند، هيچ‌كدام نتوانستند نظم را در كشور برقرار كنند و كنترل بخش‌هاي گسترده‌اي از خاك اين كشور در دست گروه‌هاي شبه‌نظامي است. كنگره ملي ليبي (پارلمان) در فوريه گذشته با برگزاري انتخابات زودهنگام موافقت كرد تا از اين طريق آشوب سياسي در كشور را آرام كند. اختلاف‌ها ميان نمايندگان احزاب اسلامگرا و مخالفانشان در پارلمان در هفته‌هاي گذشته به اوج رسيده و تنش‌ها در اين كشور به‌ويژه پس از حملات نيروهاي نظامي حامي ژنرال خليفه حفتر به‌ويژه به پارلمان بيشتر شده است.

ژنرال خليفه حفتر كه حملات اخير در بنغازي و طرابلس را سازمان داده اعلام كرده دولت باعث رشد تروريسم شده و از عهده مسئوليت‌هايش در قبال مردم برنيامده است. دولت اما عمليات حفتر را «تلاش براي كودتا» توصيف كرده است. نيروهاي حامي ژنرال حفتر كه در ارتش معمر قذافي رئيس ستاد مشترك ارتش بوده همچنان به حملات خود در بنغازي عليه گروه‌هاي اسلامگرا ادامه مي‌دهند.

پايگاه اصلي حفتر بنغازي است ولي دامنه نفوذ و ميدان عمل نيروهاي تحت فرمان او گاهي طرابلس را نيز دربرمي گيرد. شعارهاي حفتر تشابه زيادي با حرف‌ها و عملكرد ژنرال سيسي در مصر دارد. حفتر هم از اخوان‌المسلمين و گروه‌هاي اسلامگرا بيزار است و اين در حالي است كه در پارلمان كنوني حزب همفكر اخوان‌المسلمين دومين حزب بزرگ است. علاوه بر مشكلات گروه‌هاي شبه‌نظامي و حملات آنها گروه‌هاي اقليت در غرب ليبي با اعتراض به نداشتن كرسي‌هاي كافي در پارلمان اين انتخابات را تحريم كرده‌اند. 30كرسي از مجموع 200كرسي پارلمان براي زنان درنظر گرفته شده و 600هزار نفر از كساني كه براي رأي دادن ثبت‌نام كرده‌اند زن هستند.

سازمان ملل متحد از برگزاري اين انتخابات حمايت كرده و آن را قدمي لازم براي برقراري دمكراسي در اين كشور خوانده است. برخلاف دوره قبلي انتخابات پارلماني در روز راي‌گيري اكثر نامزدها به‌صورت مستقل در انتخابات شركت كرده بودند؛ اقدامي كه گفته شده براي كاهش تنش‌ها در اين كشور صورت گرفته است. علاوه بر درگيري‌هاي گسترده به‌ويژه در بنغازي پارلمان جديد با مشكل بلوكه شدن صادرات نفت اين كشور از 11‌ماه قبل مواجه است كه هزينه‌اي 30ميليارد دلاري براي اين كشور داشته است. گروه‌هاي شبه‌نظامي تعدادي از پايانه‌هاي نفتي را كه توسط شركت‌هاي خارجي اداره مي‌شوند تصرف كرده‌اند. تحت‌تأثير اين وضعيت ميزان توليد نفت ليبي به‌شدت كاهش يافته كه اين مسئله روي بازار جهاني نفت هم تأثير گذاشته است.اكنون در ليبي تعداد زيادي گروه شبه‌نظامي فعاليت دارند كه برخي گزارش‌ها تعداد آنها را تا ۱۷۰۰ گروه تخمين زده‌اند.

کد خبر 263844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha