ماه رمضان، ماه نذری است. شله‌زردهای شیرین غرق در عطر گلاب و زعفران، شیرکاکائوهای داغ و چای و آب‌جوش افطار... حلیم و آش‌های تزئین‌شده با کشک و نعنا‌داغ و پیازداغ!

یاد کاسه‌های گل‌سرخی به‌خیر

اما این نذری‌ها چندسالی است در ظرف‌های یك‌بار‌مصرف توزیع می‌شوند. رستوران‌های كوچكی كه حلیم و آش تهیه‌ می‌كنند و به مردم می‌فروشند هم، از ظرف‌های یك‌بار‌مصرف استفاده می‌كنند. می‌دانید كه این ظرف‌ها چه‌قدر برای سلامتی ضرر دارند؟ در قدیم همسایه‌ها آش و شله‌زرد نذری را در كاسه‌های گل‌سرخی به هم می‌دادند؛ كاسه‌هایی كه هرگز به كسی آسیب نمی‌رساندند.

در ماه مبارك رمضان قرار است از سوی اداره‌ی بازیافت منطقه‌ی ۲ شهرداری تهران، آموزش‌هایی در مساجد برای استفاده‌ی شهروندان از ظرف‌های یك‌بار مصرف انجام شود.

هنگامه قدیری، كارشناس اداره‌ی بازیافت منطقه‌ی ۲ شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه می‌گوید: «این‌كه این ظرف‌ها چه‌قدر مضرند و چه آسیب‌هایی به بدن انسان می‌زنند، موضوع آموزش كارشناسان ما در مساجد است.»

او می‌گوید: «پیشنهاد ما این است كه برای نذری‌دادن مثل گذشته از ظرف‌های چند‌بار‌مصرف استفاده شود. یا از ظرف‌هایی كه از ذرت تهیه شده‌اند.»

او درباره‌ی خطرات ظرف‌های یك‌بار‌مصرف پلاستیكی، می‌گوید: «وقتی غذای داغ یا چای داغ یا قهوه، یا شیر‌كاكائوی گرم را داخل این ظرف‌ها بریزیم در اثر گرما و تماس با ظرف یك‌بار مصرف، دی‌اكسین و رادیكال‌های آزاد و مونومرها تولید می‌شود. این مواد به سیستم گوارشی بدن می‌روند و جذب خون می‌شوند و در داخل بافت‌های چربی باقی می‌مانند و به شكل تومورها ظاهر می‌شوند. گاهی این مواد از طریق خون وارد سلول‌های بدن شده و این سلول‌ها را تبدیل به سلول‌های سرطانی می‌كنند. بنابراین ظرف‌های یك‌بار‌مصرف پلاستیكی، بسیار خطرناكند، هم برای بدن انسان و هم برای طبیعت.»

این كارشناس می‌گوید: «در گذشته، رسم بود وقتی نذری، آش یا شله‌زردی به همسایه‌ها داده می‌شد، همسایه‌ها با گذاشتن شاخه‌ی گل یا نقل و نبات در ظرف، تشكر می‌كردند و مودت ایجاد می‌شد.»

* *‌ *

قاتل لاك‌پشت‌ها

لیوان‌ها و ظرف‌های یك‌بار‌مصرف فقط برای بدن انسان مضر نیستند و به طبیعت و موجودات دیگر هم آسیب می‌رسانند. قدیری می‌گوید: «ما گونه‌های جانوری خاصی در خلیج‌فارس داریم؛ مثلاً لاك‌پشت‌های بسیار بزرگ. این لاك‌پشت‌ها گاهی لیوان‌های یك‌بار‌مصرف رها‌شده در ساحل را با عروس دریایی اشتباه می‌گیرند و آن را می‌بلعند. چه بسیار لاك‌پشت‌هایی كه در اثر بلعیدن این لیوان‌های یك‌بار‌مصرف، جان خود را از دست داده‌اند!»

* * *

روز بدون نایلكس

۲۱ تیرماه، «روز بدون نایلكس» نام‌گذاری شده است و مثل هر‌سال در بازار میوه‌ و تره‌بار، جشنی به این مناسبت برگزار می‌شود.

قدیری می‌گوید: «در این روز، خانم‌ها با چرخ خیاطی، ساك‌های پارچه‌ای درست می‌كنند و به دست مردم می‌دهند. قرار است از خانم‌ها بخواهیم در یك هفته چه‌قدر كیسه زباله جمع می‌كنند و این حجم زباله را بیاورند و به نمایش بگذارند. با پلاستیك‌هایی كه در یك روز در خانه‌ی شهروندان تهرانی تولید می‌شود، می‌توان هفت‌بار استادیوم آزادی را فرش كرد. این پلاستیك‌ها مدتی طولانی در طبیعت باقی می‌مانند و باعث عقیم‌شدن خاك می‌شوند و آلودگی خاك یكی از  مهم‌ترین مسئله‌هایی است كه طبیعت را به خطر می‌اندازد.»

* * *

كتاب بدهید، كتاب بگیرید

یك طرح دیگر كه این روزها در منطقه‌ی ۲ برگزار می‌شود، تعویض كتاب‌های كهنه با كتاب‌های نو است.

قدیری می‌گوید: «با پایان سال تحصیلی، یك‌عالم كتاب‌های سال گذشته روی دست دانش‌آموزان مانده است. ما در منطقه‌ی ۲ از دانش‌آموزان می‌خواهیم كتاب‌های كهنه‌ی خود را به ما تحویل دهند و كتاب‌های جالب زیست‌محیطی هدیه بگیرند.»

کد خبر 263532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha