همشهری آنلاین: «مونا پورزادی» دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به عنوان یکی از شش برنده جایزه دانشمند جوان «انسان و کره مسکون» در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

به گزارش پايگاه رسمي وزارت علوم، مونا پورزادی در خصوص موضوع پروژه پیشنهادی خود به يونسكو با عنوان «جایگزینی منابع سوخت جنگلی توسط منابع تجدیدپذیر در ذخیره‌گاه ارسباران»، گفت: جنگل‌های ارسباران یکی از ذخایر ژنتیکی مهم کشور محسوب می‌شوند لذا حفاظت و نگهداری از این میراث ملی به عنوان یکی از کانون‌های مهم تنوع زیستی در سطح بین‎المللی، از اهداف مهم در جهت توسعه پایدار است.

وي با اشاره به اینکه جنگل‌های ارسباران واقع در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان شرقی، یکی از ذخیره‌گاه‌های زیستی ثبت شده در یونسکو است، یادآور شد که مطلب قابل توجه در این منطقه، زندگی مردم بومی ساکن در حاشیه جنگل و روستاهای اطراف یا به عبارتی جنگل‌نشینان منطقه‌ای است.

وی اضافه کرد: امرار معاش این افراد، ارتباط تنگاتنگی با منابع جنگلی منطقه دارد و بومیان آن بخش بزرگی از نیازهای سوختی خود را از منابع جنگلی این منطقه تأمین می‌کنند.

برنده جایزه دانشمند جوان «انسان و کره مسکون» یونسکو در سال 2014، افزود: در این منطقه جایگزینی منابع سوختی تجدیدپذیر به جای استفاده از چوب و هیزم جنگلی می‌تواند به حفاظت از منابع جنگلی کمک بیشتری کند.

وی اضافه کرد: در این صورت آسیبی به دلیل برداشت چوب و هیزم قاچاق به جنگل نمی‌رسد و علاوه بر آن، روستائیان جنگل‌نشین برای تأمین نیازهای سوختی خود دچار مشکل نخواهند شد.

گفتني است یونسکو با هدف تشویق دانشمندان جوان کشورهای در حال توسعه به تحقیق در خصوص مسائل مرتبط با ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، اکوسیستم‌ها، منابع طبیعی و تنوع زیستی و همچنین تبادل اطلاعات و تجربه‌ها بین دانشمندان نسل جدید، جایزه‌ای را با عنوان دانشمند جوان «انسان و کره مسکون» در هر سال اعلام می‌کند.

کد خبر 263024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha