چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

بیش از ۳۰ هزار راننده تاکسی در شهرهای بزرگ اروپا دست از کار کشیدند تا اعتراض خود را به یک شرکت آمریکایی تاکسیرانی که به‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کند، نشان دهند.

اروپا  - حمل و نقل

 آنان مي‌گويند ده‌ها هزار دلار صرف خريد مجوز تاكسي كرده‌اند، اما شيوه فعاليت شركت اوبر كه مبتني بر استفاده از رانندگان عادي است، باعث كاهش غيرمنصفانه درآمد آنان شده است. به نوشته نيو يورك تايمز، راننده‌هاي تاكسي در شهرهاي بزرگ و گردشگرخيز اروپا همچون لندن، پاريس، برلين و ميلان خشمگين هستند. آنان براي كسب جواز تاكسي‌ مجبورند هزينه‌اي نزديك به 270هزار دلار بدهند، اما مدتي است كه يك شركت آمريكايي با استفاده از برنامه‌هاي تلفن همراه، راننده‌هاي عادي را در شهرهاي مختلف به‌كار گرفته است كه كرايه‌اي كمتر از مسافران مي‌گيرند و توانسته‌اند سهم قابل توجهي از بازار را ظرف مدتي كوتاه به‌دست آورند. به همين دليل ديروز راننده‌هاي تاكسي گفتند ديگر كارد به استخوانشان رسيده است و دست از كار كشيدند. اين اقدام سبب ايجاد اختلال در تردد شهري در برخي پايتخت‌هاي اروپايي همچون پاريس، مادريد، لندن و برلين شد.

در پاريس بسياري از كارمندان كه صبح راهي محل‌هاي كار خود بودند، با خيابان‌هايي روبه‌رو شدند كه تاكسي‌ها مسدود كرده بودند.در لندن بيش از 12هزار راننده تاكسي در خيابان‌هاي اطراف ميدان ترافالگار در ناحيه مركزي شهر تجمع كردند كه فاصله چنداني با اقامتگاه ديويد كامرون نخست‌وزير ندارد. پليس لندن اعلام كرد به‌دليل آنكه رهبران اعتراض رانندگان از مذاكره با آنها درباره طرح خود خودداري كردند، محدوديت‌هايي بر اعتراض آنان اعمال شد.

البته در پاريس آنچه بر اختلال تردد شهري افزوده بود، توقف بيش از دوسوم قطارها بود. كاركنان قطار با اجراي اصلاحات و كاهش نيروي كار مخالف هستند. بزرگ‌ترين اتحاديه‌هاي رانندگان تاكسي در مادريد از اعضاي خود خواستند از ساعت 6صبح ديروز به‌مدت 24ساعت از نقل و انتقال مسافر خودداري كنند. بيش از 15هزار تاكسي مجوزدار در پايتخت اسپانيا فعاليت مي‌كنند.

در ميلان در شمال ايتاليا، وضع قدري بهتر بود زيرا تاكسيرانان فقط در مكان‌هاي خاصي مانند ايستگاه‌هاي قطار و ميادين كار نمي‌كردند. برلين و هامبورگ در آلمان نيز صحنه اعتراض‌ مشابه رانندگان تاكسي بود. رانندگان تاكسي در اروپا به فعاليت شركت آمريكايي اوبر اعتراض دارند كه نرم‌افزاري براي گوشي‌هاي هوشمند طراحي كرده است كه مسافران مي‌توانند با استفاده از آن با هزينه كمتري به مقصد برسند، زيرا اين طرح شامل رانندگان تاكسي نمي‌شود، بلكه رانندگان عادي در مواقع بيكاري خود مي‌توانند در آن شركت كنند.

شركت اوبر كه در سال 2009راه‌اندازي شد، به سرعت توانسته است دامنه خدمات خود را از شهرهاي آمريكا به شهرهاي اروپا گسترش دهد. اين شركت اكنون در 100شهر در 36كشور فعاليت دارد. منافع فعاليت شركت آمريكايي اوبر به قدري زياد بوده است كه اخيراً ارزش كل سهام آن به بيش از 18ميليارد دلار رسيد.

رانندگان تاكسي از آن گلايه دارند كه فعاليت اوبر با مقررات صدور مجوز سازگار نيست و به علاوه اين شركت به اندازه مالكان و رانندگان تاكسي عادي ماليات نمي‌دهد. البته اوبر در تمام شهرهاي اروپا نمي‌تواند فعاليت كند. در بروكسل، هر راننده‌اي كه با نرم‌افزار اوبر اقدام به جابه‌جايي مسافر كند، جريمه مي‌شود.

کد خبر 262359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha