همشهری آنلاین: مدیر دفتر زیستگاه‌ها و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شاخص‌های زیست محیطی کشور در چند سال گذشته بسیار پسرفت داشته اما رویکرد دولت تدبیر و امید در حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش ایرنا، مسعود باقرزاده کریمی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: محیط زیست در دولت‌های قبلی جایگاهی نداشت و به آن توجهی نمی‌شد اما اکنون در دولت جدید تامین حقابه محیط زیستی بعد از آب شرب و باغات دایمی مورد توجه قرار گرفته است.

نتیجه این تصمیم‌گیری و تقسیم‌بندی در آینده‌ای نه چندان دور مشخص خواهد شد.

در ادامه فرشاد فتاح مدیر موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفاظت از سرمایه‌های ژنتیکی در سطح جهان از بالاترین اولویت‌ها به شمار می‌آید.

ایران از لحاظ دارا بودن تنوع زیستی و منابع ژنتیکی بسیار غنی است از این رو حفاظت از این گنجینه غنی نیازمند برنامه‌ریزی مدون است.

به عنوان مثال مارمولک در زمان احساس خطر دم خود را از بدن جدا می‌کند و به مرور دم جدید جایگزین می‌شود که کشورهای پیشرفته ازاین ژن موجود در بدن مارمولک برای بازسازی اعضای ناقص بدن انسان استفاده می‌کنند.

همچنین عملیات گرده‌افشانی در باغ‌های آلبالو در برخی کشورهای پیشرفته به صورت طبیعی و توسط زنبورها انجام می‌شود که اگر در این روش طبیعی اختلال ایجاد شود باید سالانه 270 میلیارد دلار هزینه کنند.

فتاح گفت: با توجه به اهمیت حفظ تنوع زیستی درحال تدوین پنجمین گزارش تنوع زیستی در کشور هستیم که به زودی تهیه و برای تایید به کنوانسیون جهانی تنوع زیستی ارسال می‌شود.

همچنین فسیل‌های زیادی که متعلق به ایران است در یکی از موزه‌های آمریکا نگهداری می‌شود که برای برگرداندن آنها به کشور رایزنی‌های لازم انجام شده و به زودی نتیجه خواهد داد.

در ادامه سید مجید مقدم مدیرکل دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای اولین بار برنامه 3 سال آینده دفتر تنوع زیستی تدوین و برای تایید نهایی به رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است.

به روز شدن روش‌های سرشماری گونه‌های جانوری شاخص به ویژه پستانداران یکی از مولفه‌های این برنامه است که بر این اساس در نظر داریم سرشماری گونه‌ها با استفاده از فناوری‌های روز دنیا انجام شود.

تلفات پستانداران بزرگ جثه یکی دیگر از معضلات این بخش است که بیشتر آنها بر اثر سوانح جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند از این رو دستورالعملی برای احداث پل‌های رو گذر و زیر گذر در نقاط حادثه‌خیز تهیه شده و اکنون در مرحله تامین اعتبار است.

به گفته وی، به محض تامین اعتبار آغاز اجرای احداث این پل‌ها به دستگاه مربوطه مانند وزارت راه ابلاغ می‌شود و امیدواریم در سال جاری شاهد اجرای این طرح باشیم.

مقدم ادامه داد: راه‌اندازی گروه‌های امداد و نجات به منظور کمک به گونه‌هایی که در جاده‌ها آسیب می‌بینند یکی دیگر از بندهای این برنامه است که در نظر داریم با کمک سمن‌ها این گروه را به صورت استانی و یا منطقه‌ای ایجاد کنیم.

در ادامه مسعود عالی خانی مدیر دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از اقدامات این دفتر تجدید نظر در ضرر و زیان وارده به حیات وحش است که برای این منظور شش معیار ازجمله وضعیت بحران گونه‌ها، میزان برداشت، تعهدات بین‌المللی و وضعیت خاص گونه در نظر گرفته شده است. این طرح بعد از تصویب نهایی اجرایی می‌شود.

همچنین برای حقوق و تکالیف قرق‌های خصوصی پیش‌نویسی اولیه تهیه شده که برای تدوین و تایید نهایی ابلاغ خواهد شد.

عالی خانی اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار 3 کتاب با عناوین آشنایی با گونه‌های مشمول ضرر و زیان، توانمندسازی محیط بانان و کارشناسان حفاظت از گوشت‌خواران و آموزش محیط‌ بانان تا پایان سال جاری تهیه و چاپ می‌شود.

وی درمورد باغ وحش‌های کشور گفت: کمیته و دبیرخانه‌ای با همکاری دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در دفتر صید و شکار این سازمان ایجاد شده و یک برنامه شش ماهه برای بررسی وضعیت باغ وحش‌های کشور را تهیه کرده است.

بر این اساس از تمام باغ وحش‌های سراسر کشور بازدید به عمل خواهد آمد و اطلاعات آن در بانک اطلاعاتی دفتر صید و شکار نگهداری و بعد از جمع‌بندی نتایج اعلام می‌شود.

به گفته وی، بر این اساس استانداردسازی باغ وحش‌ها در کشور انجام خواهد شد.

عالی خانی در مورد وضعیت سیرک‌ها گفت: برای بررسی اوضاع سیرک‌ها کمیته‌ای در دفتر صید و شکار و با همکاری دفتر حیات وحش و اساتید دانشگاه‌ها و نماینده سمن‌ها ایجاد شده که درحال بررسی وضعیت سیرک‌ها در کشور است.

بر این اساس استانداردهای بین‌المللی سیرک‌های حیات وحش بررسی و بعد از آن یک استاندارد مناسب برای کشور تهیه می‌شود.

سرهنگ حمیدرضا خیل‌دار فرمانده یگان حفاظت محیط زیست نیز گفت: اکنون در 31 استان کشور آموزش محیط بانان در سه سطح قوانین و مقررات سلاح، آموزش رزمی و آموزش رابطان خاص دادگستری در حال انجام است.

وی افزود: همچنین برخی از افراد با وارد شدن به فضای مجازی و انعکاس عکس از حیات وحش اقدام به فروش برخی گونه‌های کمیاب می کنند که برای جلوگیری و برخورد با این افراد با پلیس فتا در حال همکاری هستیم.

وی درباره خرید و فروش حیوانات گفت: با خرید و فروش حیوانات به ویژه بازار خلیج فارس برخورد خواهیم کرد.

برخی از افراد که برای خرید حیوانات به بازار فروش خلیج فارس مراجعه می‌کنند از نوع گونه و این که در چه وضعیتی قرار دارد مطلع نیستند از این رو قرار است تابلویی در این بازار نصب شود و فهرستی از گونه‌هایی که خرید و فروش آنها غیرمجاز است با میزان جریمه آنها بر روی تابلو نوشته شود، سازوکار تهیه این تابلو انجام شده و به زودی اجرایی می‌شود.

وی در ادامه گفت: 2400 محیط بان برای 17 میلیون هکتار منطقه حفاظت شده در کشور فعالیت می‌کنند. در واقع هر محیط بان مسوولیت حفاظت از 7 هزار هکتار را دارد که این بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی است.

حفظ محیط زیست وظیفه تمام مردم است و این مساله نیاز به عزم ملی دارد.

در ادامه هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: امسال برای اولین بار موفق شدیم طرح یوزپلنگ ایرانی بر روی لباس تیم ملی کشور برای حضور در بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل حک شود.

با استفاده از این رویداد در نظر داریم منابع جدیدی برای تامین هزینه حفاظت از زیستگاه‌های یوزپلنگ در سراسر کشور بدست آوریم.

جوکار گفت: همچنین مرکز آموزشی و تحقیقی یوزپلنگ آسیایی را نیز در پارک پردیسان راه‌اندازی می‌شود که اکنون مراحل احداث آن آغاز شده است.

وی گفت: در شش ماه گذشته دو قلاده یوزپلنگ به وسیله سگ گله تلف شدند که برای خروج دام‌ها از مناطقی که در زیستگاه یوزپلنگ و یا اطراف آن قرار دارد، برنامه داریم.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: همچنین محیط بانان زیستگاه یوزپلنگ به طور مداوم آموزش داده می‌شوند.

در ادامه شیرین ابوالقاسمی مدیر پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرس گفت: پیش‌نیاز حفاظت از منابع طبیعی آمایش سرزمین است که در کشور باید جدی گرفته شود.

دو میلیون و پانصد هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس به صورت پایلوت تحت پوشش پروژه حفاظت از جنگل‌های زاگرس است که به علت خشکسالی 100 هزار هکتار از آن تحت تاثیر قرار گرفته است.

در منطقه زاگرس دو حوزه آبریز مهم مانند کارون و بختگان وجود دارد که متاسفانه در شرایط مناسبی قرار ندارند که علت آن دخالت‌های بی‌رویه انسانی است.

وی ادامه داد: 40 درصد آب کشور از این دو منبع تامین می‌شود که به علت سوء مدیریت در خطر نابودی قرار گرفته‌اند که باید با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح حفاظت شوند.

61 گونه پستاندار شاخص در منطقه زاگرس زیست می‌کند که احداث جاده ارتباط اکولوژیک منطقه را از بین برده و این مساله تهدیدی برای گونه‌های جانوری این منطقه است که نیازمند حمایت مسوولان برای جلوگیری از احداث جاده‌های غیرضرور است.

کد خبر 262018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha