گروه اجتماعی: شربت تریاک برای درمان معتادان مراحل آخر تولید را سپری می‌کند و از اواخر امسال یا اوایل سال آینده برای درمان معتادان، این ماده در مراکز خاص توزیع می‌شود.

 محمدرضا جهانی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام این مطلب گفت: در حال  حاضر از داروی متادون برای درمان و ترک معتادان به هروئین در کشور استفاده می‌شود اما درمان معتادان به تریاک با این ماده درست نیست، چون متادون از تریاک قوی‌تر است و استفاده از این روش درمانی برای معتادان تریاکی عوارض بیشتری به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی افزود: به همین منظور شربت تریاک به عنوان دارو برای درمان معتادان تریاکی در کشور در حال تهیه است و مراحل تحقیق و تولید آن با همکاری وزارت بهداشت سپری می‌شود ، فکر می‌کنیم بین یک تا دو ماه آینده بتوانیم تولید آزمایشی این شربت را در کشور شاهد باشیم.

جهانی گفت: حدود 800هزار نفر در کشور معتاد تریاکی هستند که می‌توان با استفاده از شربت تریاک و توزیع آن بین آنها با کاهش تدریجی دوز مصرف آنها را درمان کرد،‌ البته قرار نیست با اجرای این طرح همه این معتادان، تحت پوشش این طرح قرار بگیرند و سطح پوشش این طرح بستگی به میزان تولید و امکانات درمانی برای پوشش معتادان دارد.

وی افزود: در تولید شربت تریاک به نوعی از ماده تریاک و برخی مواد افزودنی دیگر استفاده می‌شود اما این ماده قطعاً یک دارو محسوب می‌شود که به مرور می‌توانیم با کاهش دوز مصرف معتادان آنها را ترک دهیم و به هیچ‌وجه این کار به معنای توزیع مواد مخدر نیست زیرا این شربت به دست معتادان داده نمی‌شود بلکه معتادانی که مایل به ترک هستند به مراکز خاصی که بعدا تعیین می‌شود مراجعه می‌کنند و همان جا بر اساس تشخیص پزشک مثلا روزانه یک قاشق از این شربت را می‌خورند و خارج می‌شوند.

در زمان حاضر علاوه بر توزیع متادون به عنوان یک داروی خوراکی به جای روش تزریقی و مصرف هروئین از داروی پوپرنورفین نیز به عنوان یک روش دیگر درمان دارویی اعتیاد در کشور استفاده می‌شود‌، ضمن اینکه هنوز روش سم‌زدایی اعتیاد در مراکز درمانی دانشگاهی اجرا می‌شود البته روش سم‌زدایی در مراکز خصوصی و غیر دانشگاهی از سوی وزارت بهداشت ممنوع شده است.

 به گفته جهانی روش درمان با دارو یا سم‌زدایی فقط بخشی از درمان اعتیاد است و مرحله با اهمیت‌تر آن، درمان روانپزشکی است زیرا مهمترین عامل اعتیاد وابستگی روانی فرد به ماده مخدر است که درمان آن مدتها به طول می‌انجامد.

کد خبر 26045

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز