چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

عصر جمعه آینده متفاوت‌ترین آفرینش‌های هنری پویا آریانپور در نگارخانه بوم به تماشا درمی‌آید.

نمایشگاه تجسمی

تقریبا 4سالی است که نمایشی انفرادی از این نقاش صاحب‌سبک روی دیوار نرفته و او آخرین بار سال ٢٠١٠ در میم گالری دوبی آثارش را عرضه کرده بود؛ حال آریانپور با «آرزوهای موقت در خیال موقت» که عنوانی کنجکاوی‌برانگیز برای یک مجموعه تجسمی است، به نگارخانه‌های تهران باز خواهد آمد.

نگارخانه بوم پذیرای بوم‌های دایره‌شکل این نقاش ٤٣ ساله است که آثارش در حدود ٣٠ کشور ارائه شده و توانسته در حراجی کریستیز رکورد ٥٠ هزار دلاری به جای بگذارد. آریانپور که با نقاشی‌های انتزاعی و بیان‌گرا شناخته شده با خلق آثارش روی بوم‌های مدور در واقع خود را در مواجهه با چالشی تازه قرار داده است. دستمایه اندیشگی او مفهومی ابدی ازلی است که گویا بر مبنای همین محتوا فرمی دوار را درنظر گرفته است. غیراز ۱۰ نقاشی، او 2مجسمه مفهومی بزرگ به تماشا می‌گذارد که از نظر شکلی ریشه در آثار گذشته‌اش دارد اما از منظر معنایی در ارتباط با موضوع آرزوهای موقت در خیال موقت است که بیننده را به کشف و شهود دعوت می‌کند.

هویت در والی

این روزها نگارخانه والی میزبان نمایشگاهی است که دیروز و امروز و طنز و مباحث جدی را در هم آمیخته تا از هویت بگوید. حامد صدرارحامی در این مجموعه که «شاه‌مهره» نام دارد، به بازخوانی نشانه‌های بصری سنت و مدرنیته پرداخته است. او در آثارش چند قرائت را به‌صورت موازی پی گرفته و نه‌تنها از نقاشی قهوه‌خانه‌ای (خیالی‌نگاری) تا نگارگری و هایپررئال بلکه از نشانه‌های متنی هم بهره برده است. هنرمند در پس زمینه آثارش از نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نگارگری استفاده کرده که فیگورهای معاصر از میان آنها سر برآورده است. صدرارحامی در این آثار نوعی روایت بصری را جایگزین مرشدان و راویان قرار داده تا مخاطب در پس ذهنش تطبیقی درباره گذشته و امروز خود بدهد.

تا ١١ خرداد

نمایشگاه بیان و انتزاع که سیری تاریخی در نقاشی انتزاعی ایران در 3دهه گذشته را به تماشا گذاشته است تا ١١ خرداد در نگارخانه پردیس ملت روی دیوار خواهد بود. این رویداد به همت مؤسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با نمایشگاه‌گردانی فرناز محمدی شکل گرفته و در 2‌ماه برگزاری بیش از 15هزار نفر از آن دیدن کرده‌اند.

 

کد خبر 260127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز