سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

درجلسه شورای شهر تهران از سوی رئیس این شورا زنگ خطر تخریب باغات کن به صدا در آمد.

شورای شهر

احمد مسجد جامعی گفت: ما در تهران 600هکتار فضای مشجر و باغ داریم که 220هکتارآن در حوزه کن قرار دارد. رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن درخواست تهیه طرح جامع برای حفظ و نگهداری باغ‌های کن گفت: سازوکاری برای حفظ باغات ارزشمند تهران لازم داریم. وی در عین حال بابت اینکه ارزش زمین بایر بالاتراز زمین مشجر است، ابراز تأسف کرد و گفت: این وضع باید برعکس باشد تا صاحبان باغ‌ها به فکر خشک‌کردن درختان و ساخت‌وساز نباشند.

بیشتر وقت جلسه شورای شهر اختصاص به طرح نگرانی‌های اعضا نسبت به تخریب باغات و تغییر کاربری فضاهای سبز شهری داشت. در این‌باره محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نسبت به تغییر کاربری زمینی به وسعت 71هزار مترمربع در خیابان آیت‌الله کاشانی تذکر داد.

این زمین در سال‌های 72و 73براساس مصوبه کمیسیون ماده 5اختصاص به پارک و فضای سبز داشت. به گفته حقانی در سال 88شهرداری منطقه تقاضای تغییر کاربری محدوده را به مختلط یعنی تجاری - اداری - مسکونی مطرح می‌سازد اما معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران طی نامه‌ای اعلام می‌کند که براساس طرح تفصیلی ملاک عمل محدوده مورد نظرکاربری فضای سبز دارد.

به گفته حقانی در شهریورماه سال 90هنگامی که آگهی فروش این اراضی در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسد با مخالفت رئیس وقت کمیسیون عمران شورای شهر مواجه می‌شود. علاوه براین در سال 92نیز طوماری از سوی مردم به‌منظور مخالفت با تغییر کاربری فضای سبز این محدوده تهیه و به شورای اسلامی شهر ارسال شده است. اما در آخرین سری از نقشه‌های طرح تفصیلی و کمیسیون ماده 5این زمین 78درصدش به پهنه R122 و 22درصدش به M111 تغییر کرد. وی هرگونه تغییر پهنه در طرح جامع و تفصیلی را در اختیار شورای‌عالی شهرسازی دانست و تأکید کرد: خیابان آیت‌الله کاشانی و اطراف آن تحمل بارگذاری بیش از آنچه هست را ندارد. به همین دلیل درخواست توقف عملیات خاکبرداری این پروژه را دارم.

در این جلسه از سوی مسجد‌جامعی درخواست شد ظرف 3 یا 4 روز معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری این موضوع را رسیدگی و پاسخ آن را به شورای شهر ارائه کند. اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا نیز ضمن تشکر بابت پیگیری این موضوع درشورای شهر از وقوع فاجعه‌ای دیگر در منطقه 5سخن گفت و درخواست رسیدگی فوری کرد. وی گفت: شمال شرق منطقه5 در بالای بلوار سیمون‌بولیوار انتهای جنت آباد مورد تاخت و تاز و کارهای غیرفرهنگی قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد از دست شهرداری منطقه نیز کاری ساخته نیست.

بنابراین گزارش دیروز احمد حکیمی پور عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر نیز با استناد به بند 17ماده 71قانون شوراها که وظایف و اختیارات شورای شهر را برشمرده، نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری‌ها را ازجمله وظایف شوراها دانست.وی بابت اینکه شورای شهر از جریان دعاوی مربوط به شهرداری اطلاعی ندارد گلایه کرد وگفت: یک مورد این دعاوی که بسیار جای تأسف دارد مربوط به زمینی به مساحت 1300متر در منطقه‌5 است که درطرح فضای سبز قرارداشت. کسی که این ملک را خریده با راهنمایی برخی نیروهایی که در داخل شهرداری هستند علیه شهرداری شکایت می‌کنند این افراد هم‌اکنون با تبانی با هم موفق شده‌اند علیه شهرداری حکم گرفته و بابت این زمین متری 20میلیون تومان طلب کنند. علی صابری عضو کمیسیون برنامه وبودجه در واکنش به این اظهارات گفت: شورای شهر شخصیت حقوقی دارد؛ ضمن اینکه به‌عنوان شهروند هم می‌توانیم برای پیگیری این موضوع اقدام کنیم.

2 بچه کافی نیست

معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر ضمن تبریک روز جهانی ماما از احمد مسجدجامعی تقدیر کرد زیرا این روز در دوران مسئولیت وی به‌عنوان وزیر ارشاد به ثبت رسید. آباد همچنین درباره دغدغه بسیار اساسی رهبر معظم انقلاب نسبت به تهدید جمعیت گفت: باید راهی برای حل این بحران خاموش پیدا کنیم تا به نرخ مطلوب باروری برسیم. رئیس کمیته ایمنی در ادامه از تهیه طرحی دوفوریتی خبر داد که سه‌شنبه آینده به‌طور مفصل توضیح خواهد داد که چگونه می‌توان با توجه به ظرفیت‌های شهر تهران، همگام با برنامه‌های دولت حرکت کرد و شعار 2 بچه کافی است را به 2 بچه کافی نیست تبدیل ساخت. در ادامه فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نیز گفت: دغدغه مانسبت به این موضوع نباید باعث ارائه طرح‌های بدون فکری شود که به افزایش جمعیت غیرکیفی بینجامد.

دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورا گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در اینگونه موارد به‌دلیل ارائه طرح‌ها و نسخه‌های یکسان شاهد افزایش جمعیت درمیان اقشار آسیب دیده می‌شویم که صحیح نیست. تأکید وی بر ارائه برنامه‌هایی بود که به تشویق باروری میان اقشار تحصیل‌کرده و فرهیخته جامعه منجر شود.

در واکنش به این اظهارات، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری گفت: من این صحبت را قبول ندارم چون اینطور نیست که الزاما فرزندان صالح در میان خانواده‌های تحصیل‌کرده باشند بلکه تجربه نشان داده که اقشار محروم جامعه فرزندان شایسته‌ای به جامعه تحویل داده‌اند. در پاسخ اما دانشور خطاب به حافظی گفت: میان اقشار محروم با آسیب دیده تفاوت زیادی است اتفاقا من نیز معتقدم که بچه‌های خانواده‌های محروم بسیار مستعد هستند اما اقشار آسیب دیده تعریف دیگری دارند.

تذکرات و پیشنهاد‌های اعضا

به روال همیشه جلسات شورای شهر برخی اعضای شورای شهر تذکرات خود را مطرح کردند. اسماعیل دوستی در تذکری خواهان حضور مسئولان شهرداری تهران برای پاسخ به تذکرات مطروحه در جلسات صحن علنی شورای شهر شد.
مجتبی شاکری نیز نگران همزمانی جلسات شورای شهر با مجلس شورای اسلامی بود و پیشنهاد کرد زمان جلسات شورای شهر به روزهای دیگری تغییر یابد تا اخبار جلسات شورا تحت الشعاع اخبار مجلس قرار نگیرد. وی درعین حال با تقدیر از گزارش حقانی درباره تغییر کاربری فضای سبز گفت:‌ دراین باره می‌توان به‌طور منظم از نقشه‌های ماهواره‌ای استفاده کرد تا به‌طور دقیق اقدامات صورت‌گرفته در فضاهای سبز بررسی شود.

تندگویان دیگر عضو شورای شهر نیز بابت گلایه‌های فرزندان شهدای شاغل در شهرداری تهران درباره کاهش ساعات اضافه کاری‌شان گفت: مجلس قوانینی درباره اضافه کار، معافیت از مالیات و فوق العاده ایثارگری خانواده شهدا به تصویب رسانده که باید محقق شود اما چون شهرداری تهران صندوق جداگانه‌ای دارد، باید لایحه‌ای جداگانه برای تصویب به صحن علنی شورای شهر ارسال شود.

یکی دیگر از دستورهای جلسه  اختصاص به یک فوریت طرح ساماندهی معابر و میادین مهم تهران داشت که به تصویب رسید. براین اساس شهرداری تهران ملزم شد با ملاحظات طرح جامع و تفصیلی ظرف 3‌ماه به ارائه لایحه طرحی بپردازد که براساس آن میادین، معابر و چهارراه‌های مهم شهر تهران ساماندهی شود.کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در این جلسه از تلاش دوساله برای طراحی و اتمام مطالعات ساماندهی 22میدان اصلی و مهم شهرتهران خبر داد.

کد خبر 258688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز