یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهور افغانستان روز یکشنبه را به منظور احترام به قربانیان رانش زمین در بدخشان این کشور که بر اثر آن ۳۰۰ خانواده زیر گل و خاک مدفون شدند، عزای عمومی اعلام کرد.

افغانستان رانش زمین

به گزارش ایرنا، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان عصر روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد به منظور همدردی با خانواده قربانیان رانش زمین در روستانی آب باریک شهرستان ارگوی بدخشان که بر اثر آن ساکنان 300 خانواده زیر گل و خاک مدفون شدند، عزای عمومی است.

بر اساس این فرمان روز یکشنبه در افغانستان و نمایندگی های سیاسی این کشور در سراسر جهان، پرچم افغانستان به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد.

گزارش‌های ضد و نقیضی از تعداد تلفات این رویداد از 500 تا 2500 تن اعلام شده است.

برخی گزارش‌ها نیز از توقف عملیات خاک برداری برای بیرون کشیدن اجساد از زیر خاک خبر می‌دهد و گفته می‌شود این روستای زیر 50 متر خاک مدفون شده است و امکان خارج کردن اجساد وجود ندارد.

در همین حال رییس جمهور افغانستان از موسسات خیریه و افغان‌ها خواسته است به هموطنان آسیب دیده خود یاری برسانند.

مقام‌های محلی در استان بدخشان روز شنبه از بیرون کشیدن اجساد دستکم 250 تن از ساکنان روستای آب باریک این استان خبر دادند.

ˈگل محمد بیدارˈ معاون استاندار بدخشان گفت: بیش از 120 خانوار نیز بر اثر رانش زمین در بدخشان آواره شده اند.

رانش زمین در بدخشان روز جمعه در دو مرحله و با فاصله زمانی اندک اتفاق افتاده است. شمار زیادی از قربانیان کسانی هستند که در ساعات اولیه رانش زمین به کمک آسیب دیدگان رویداد رفته بودند اما خود نیز مصدوم و یا کشته شدند.

بیش از 700 خانواده دیگر از ساکنان این روستا نیز که در معرض تهدید قرار داشتند با کمک نیروهای امنیتی و امدادی از منطقه خارج شدند.

بارش باران چند روز اخیر عامل رانش زمین و مدفون شدن این تعداد از افغان‌ها در بدخشان اعلام شده است.

کد خبر 258322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز