همشهری‌آنلاین: افغانستان امروز شنبه ۶ اردیبهشت نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام می‌کند.

afghanistan

این درحالی است که با توجه به شمارش اولیه آرا، «عبدالله عبدالله»، وزیر امورخارجه پیشین افغانستان در این انتخابات پیشتاز است اما میزان رأی او کمتر از 50 درصد لازم است و بنابر این ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود.

پس از شمارش چهار پنجم آرا ، که نتایج آن پنجشنبه 4 اردیبهشت منتشر شد ، عبدالله تاکنون 43/8 درصد آرا را از آن خود کرده است و «اشرف غنی»، رقیب اصلی عبدالله، 32/9 درصد آرا را به‌دست آورده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از کابل ،سخنگوی کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان اعلام کرد شنبه کنفرانس مطبوعاتی برای انتشار نتایج نهایی انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد اما  هنوز ساعت دقیق برگزاری این کنفرانس تعیین نشده‌است.

نتایج رسمی نهایی انتخابات افغانستان قرار است 24 اردیبهشت پس از پایان دوره رسیدگی به شکایات، اعلام شود.

در صورتی که هیچ نامزدی بیش از 50 درصد آرای به صندوق‌ها ریخته شده را به‌دست نیاورد، رقابت بین دو نامزدی که بیشترین رأی را آورده‌اند به دور دوم کشیده خواهد شد که 7 خرداد برگزار خواهد شد.

عبدالله و اشرف غنی هر دو از کارشناسان اقتصادی پیشین بانک جهانی هستند که قول داده‌اند در صورت کشیده‌شدن انتخابات به مرحله دوم با یکدیگر به رقابت بپردازند.

با مذاکرات و توافق بین نامزدها در هفته‌های آینده بر سرتقسیم قدرت ، می‌توان از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان جلوگیری کرد اما عبدالله عبدالله هرگونه گفت‌و‌گو برای توافق احتمالی بر سر تقسیم قدرت را رد کرده‌است.

کد خبر 257258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز