همشهری‌آنلاین: ترجمه‌ کتاب دیگری از باربارا تاکمن، مورخ و نویسنده بریتانیایی که با کتاب «تاریخ بی‌خردی» در ایران به شهرت رسید با عنوان «توپ‌های ماه اوت» و برگردان فارسی محمد قائد از سوی نشر ماهی به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین توپ‌های ماه اوت سومین کتاب تاکمن است که در بازار کتاب ایران منتشر می‌شود. پیش از آن کتاب تاریخ بی‌خردی این مورخ- روزنامه‌نگار با برگردان حسن کامشاد از سوی انتشارات کارنامه روانه بازار نشر شد.

همچنین کتاب «برج‌ فرازان» این نویسنده هم با برگردان دکتر عزت‌الله فولادوند ابتدا از سوی انتشارات سخن و اینک از سوی نشر ماهی روانه بازار کتاب شد و به تازگی هم توپ های ماه اوت. این کتاب به موضوع جنگ جهانی اول و حمله آلمان به فرانسه و بلژیک می‌پردازد و مرور زمینه‌های آغاز این جنگ و توجه به اولین ماه جنگ یعنی اوت 1914 محور کتاب تاکمن است و به نوشته آقای قائد در مقدمه کتاب« شرح یک ماه از 1200 ماه آن قرن است و روایت آنچه در کابینه‌ها،ستادها و جبهه‌ها گذشت»

 کتاب وصف مهیجی است از پیش درآمد سیاسی درگیری در آغاز عملیات نظامی جنگ جهانی اول. «توپ‌های ماه اوت» جایزه پولیتزرِ سال 1963 را برای تاکمن به ارمغان آورد.  آنچنانکه آقای قائد در مقدمه کتاب نوشته است جان اف کندی خواندن این کتاب را به دیگران توصیه می‌کرد.

محمد قائد بر کتاب مقدمه‌آی نوشته است 18 صفحه‌ای با عنوان«مرگ در اثر گاز خردل و شلوار قرمز:پایان روزگار خوش» که در آن توصیفی از جنگ جهانی اول و موقعیت کشور آلمان و کشورهای رقیب(انگلستان،فرانسه، آمریکا و ...) به دست داده است و توصیفی نسبتا موجز و دقیق از فرهنگ آلمانی و برتری‌جویی خاصی که مربوط به این فرهنگ است با اشاره به برخی کتاب‌ها و اسناد و خاطرات دیگری که از این رخداد مهم باقی مانده است را در مقدمه خود آورده است.

او همچنین تصویری موجز از نگاه و نوع گزارش و روایت نویسنده از موضوع کتاب داده است و در مجموع قضاوتی مثبت به گزارش نویسنده دارد. به نوشته آقای قائد در مقدمه کتاب« دید نویسنده همه‌جانبه،قلمش دقیق و چشم‌اندازی که در برابر می‌نهد گسترده است و بی‌درنگ افزود متن او گواهی است بر ناتوانی آدم‌های قدرتمند در برابر تحولاتی که یقین داشتند در راه است و در روز واقعه می‌توانستند در برابر همگان اشک بریزند،اما قادر به عوض کردن به اصطلاح مسیر تاریخ نبودند.»

در این متن میدان جنگ بوته آزمایشی است برای سنجش رفتار آدم‌ها در موقعیتی تاریخی که همیشه آرزویش را داشته‌اند تا لیاقت خویش را نشان دهند. و اینکه خطا،حماقت،خلق و خو و تصادف صرف تا چه حد بر ترکیب واقعیات عینی، منافع اقتصادی، موقعیت تاریخی،طرح‌های استراتژیک و اراده افراد تاثیرگذار است.

علاوه بر مقدمه آقای قائد مولف کتاب هم مقدمه‌آی بر کتاب نوشته و در نهایت کتاب در سه فصل و 22 بخش منتشر شده است.

  • توپ‌های ماه اوت/ مولف: باربارا تاکمن / مترجم؛محمد قائد/ ناشر: نشر ماهی؛ چاپ اول:1393/ قطع وزیری. 556 صفحه / قیمت: 40  هزار تومان.
کد خبر 258041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز