سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: قدیمی‌ترین مدل کره زمینی که تاکنون مشاهده شده و نقشه جهان جدید و آمریکا را نمایش می‌دهد کشف شد.

کره زمین

براساس گزارش فاکس‌نیوز، این کره که به اوایل دهه 1500 تعلق دارد در فلورانس ایتالیا و از نیمه پایینی دو تخم شترمرغ ساخته شده‌است. برروی این کره جزئیات جدید و مبهمی درباره کاوشگران آمریکا، از کریستوف کلمب گرفته تا آمریگو واسپوچینی حک شده‌است. این کره همچنین با تصاویری از هیولاها و امواج درهم پیچیده و ملوانان کشتی‌های غرق شده تزئین شده‌است.

مالک ناشناس این کره که آن را در سال 2012 در نمایشگاه نقشه لندن خریداری کرده است،‌به محققان اجازه داد تا کره را مورد بررسی قرار دهند. محققان با استفاده از تاریخ‌نگاری کربنی، توموگرافی رایانه‌ای،‌ارزیابی جوهر و تحلیل‌های جغرافیایی، نقشه‌کشی و تاریخی دریافتند که این کره کوچک که ابعاد آن برابر یک میوه گریپ‌فروت است، در سال 1504، یعنی در حدود 509 سال پیش ساخته شده‌است.

به نظر می‌آید از این کره برای قالب‌گیری کره مسی لنوکس که در کتابخانه عمومی نیویورک قرار دارد و تا پیش از این به عنوان قدیمی‌ترین کره زمین شناخته می‌شد، استفاده شده‌است. کره لنوکس در سال 1510 ساخته شده‌است.

کره زمین

از میان 71 نامی که برروی این کره حک شده، تنها هفت نام در نیم‌کره غربی قرار دارد. آمریکای شمالی که به شکل گروهی از جزایر پراکنده دیده می‌شود،‌بدون نام استو تنها سه نام در بخش آمریکای جنوبی دیده می‌شوند: ماندوس به معنی جهان جدید، سرزمین برزیل و سرزمین صلیب مقدس.

باوجود اینکه سازنده این اثر ناشناخته باقی مانده،‌اما محققان احتمال می‌دهند این اثر ساخته دست لئوناردو داوینچی باشد زیرا شباهت‌هایی میان کشتی‌های حک شده برروی این کره با اثری منسوب به داوینچی یا یکی از نزدیکانش مشاهده شده‌است.

کد خبر 228780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز