گروه بورس: با وجود گذشت 4 ماه از آغاز سال جدید هنوز هیچ خبری از واگذاری مابقی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران در دست نیست.

سال گذشته در اولین گام از برنامه خصوصی‌سازی برمبنای سیاست‌های اصل 44معادل  7 درصد از سهام شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان در بورس عرضه شد.

قرار بود به سرعت و با آغاز سال جدید مابقی سهام این شرکت در بورس عرضه شود اما هیأت عالی واگذاری در اولین نشست خود در سال جدید برنامه قبلی را لغو کرد و تصمیم گرفت تا سهام این دو شرکت را به دلیل وجود مشتریان پروپاقرص خارجی در یک مزایده بین‌المللی شرکت دهد.

هیأت‌ عالی واگذاری و داود دانش جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی بر این اعتقاد بودند که این 2 شرکت به دلیل ویژگی‌های‌شان در حد و اندازه شرکت‌های منطقه‌ای و حتی آسیایی هستند بنابر این باید سهام آنها در بهترین شرایط واگذار شود.

در حال حاضر2 شرکت فولاد و مس بزرگترین شرکت‌های بورس تهران محسوب می‌شوند. به همین دلیل بلافاصله پس از نشست هیأت عالی واگذاری، دستور برگزاری مزایده بین‌المللی سهام این شرکت صادر شد.

اما با در نظر گرفتن روند خصوصی‌سازی این شرکت‌ها و سیاست‌های اصل 44 واگذاری سهام این 2 شرکت هم اکنون با 4 ماه تأخیر روبه‌رو شده است و هیچ خبری از تاریخ دقیق برگزاری مزایده در دست نیست.

در صورتی که مجوز برگزاری مزایده بین‌المللی سهام این 2 شرکت صادر نمی‌شد سهام این 2 شرکت تاکنون در بورس تهران عرضه شده بود اما نه تنها این کار صورت نگرفته، هنوز مزایده بین‌المللی سهام نیز برگزار نشده است با وجود پی‌گیری‌های متعدد همچنان وضعیت برگزاری اولین مزایده بین‌المللی سهام کشور و واگذاری سهام این دو شرکت به سرمایه‌گذار خارجی در پیچ‌وخم اداری وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیأت عالی واگذاری گرفتار شده است.

ایرج اکبریه مشاور وزیر صنایع و رئیس ستاد اصل 44 این وزارتخانه در مورد زمان برگزاری مزایده بین‌المللی سهام شرکت‌های فولاد و مس می‌گوید: هنوز مشخص نیست این مزایده چه زمانی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برگزاری مزایده تا این حد با تأخیر مواجه شده است گفت : این موضوع در دستور کار وزارت اقتصاد است، کلیات طرح به تصویب رسیده اما هنوز جزئیات انجام آن نهایی نشده است.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد باید در مورد چگونگی برگزاری مزایده، میزان سهام قابل واگذاری و نحوه برگزاری آن تصمیم بگیرد و سپس برای تصویب نهایی این طرح را به هیأت عالی واگذاری ارسال کند.

اکبریه تأکید کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی، هیأت عالی واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی هر 3 پیگیر این موضوع هستند و برگزاری این مزایده را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

رئیس ستاد اصل 44 وزارت صنایع در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود در اولویت قرارگرفتن، این طرح با تأخیر فراوان روبه‌رو است، گفت: شاید مسئولان وزارت اقتصاد گرفتاری‌های دیگری دارند که این موضوع را با تأخیر روبه‌رو کرده است.

کد خبر 25800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز