یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

نخست‌وزیر کره‌جنوبی با قبول مسئولیت غرق شدن کشتی مسافربری و مشکلات پیش آمده در جریان عملیات نجات دانش‌آموزان و معلمان مسافر آن از مقامش استعفا کرد تا در میان زنجیره بازداشت‌ها و کناره‌گیری‌ها از قدرت شاید آبی بر آتش دل خانواده‌های داغدیده باشد.

نخست وزیر کره جنوبی

از میان افراد باقیمانده در کشتی تاکنون جنازه ۱۸۷ نفر پیدا شده و هنوز اثری از بقیه به‌دست نیامده است. 170نفر از ۴۷۶ مسافر این کشتی نجات پیدا کرده‌اند اما هنوز سرنوشت ۱۱۹ نفر نامشخص است.چانگ هانگ - وان، نخست‌وزیر کره‌جنوبی در نشستی خبری اعلام کرد که به‌عنوان رئیس هیأت دولت مسئولیت این حادثه را برعهده می‌گیرد و از سمت خود کنار می‌رود. او درحالی‌که غرق شدن این کشتی تبدیل به بحرانی جدی در کره‌جنوبی شده و انتقادها از دولت هر روز افزایش پیدا می‌کند، گفت: من به‌دلیل آنکه نتوانستم از این حادثه جلوگیری کنم و واکنش مناسب پس از حادثه نشان داده نشد عذرخواهی می‌کنم.

من قطعاً به‌عنوان نخست‌وزیر باید مسئولیت این مسئله را بپذیرم و از مقامم استعفا کنم. کشتی مسافربری سیوول که اکثر مسافران آن دانش‌آموزان و معلمان بودند ۱۱روز پیش غرق شد و خانواده‌ قربانیان بارها از اهمال و کندی در عملیات نجات انتقاد کرده‌اند. نخست‌وزیر کره‌جنوبی در نشست اعلام استعفایش گفت: گریه‌های خانواده‌های افراد مفقود الاثر باعث شده که هنوز شب‌ها بیدار بمانم و خواب نداشته باشم.

پارک گون‌های، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی استعفای نخست‌وزیر این کشور را پذیرفته است اما خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی گزارش داده که وی تا زمان «تحت کنترل درآمدن شرایط» پست خود را در اختیار خواهد داشت. نخست‌وزیر کره‌جنوبی چندی پیش در هنگام ملاقات با خانواده‌های قربانیان هو شد و فردی به سمت او بطری آب پرتاب کرد.همه ۱۵ خدمه و مسئول هدایت این کشتی مسافربری ازجمله کاپیتان آن در بازداشت به‌سرمی‌برند و به جرم‌های مختلف متهم شده‌اند. یکی از اتهامات کاپیتان و 2افسر دیگر عرشه این کشتی دیرصادر کردن دستور تخلیه است. روز جمعه جنازه ۴۸دانش‌آموز همراه با هم در یک کابین کشتی درحالی‌که همه آنها جلیقه نجات به تن داشتند کشف شد؛مسئله‌ای که نشان می‌دهد بچه‌ها از ترس به کابین‌ها پناه برده بودند.

ناکافی دانستن استعفا

با وجودی که به‌زودی چانگ هانگ-وان باید با ترک دفتر نخست‌وزیری خانه‌نشین شود احزاب مخالف دولت این اقدام را کافی ندانسته و استعفای نخست‌وزیر را «غیر مسئولانه» و «فرار بزدلانه» از مسئولیت توصیف کرده‌اند.هنوز دلیل غرق شدن کشتی مشخص نشده و مقام‌های دادستانی کره‌جنوبی در حال ادامه تحقیقات هستند. گزارش‌ها نشان می‌‌دهد احتمالاً تغییرات انجام شده در کشتی بدون درنظر گرفتن مسائل کارشناسی باعث بی‌ثباتی و عدم‌تعادل آن شده است. گفته می‌شود تغییراتی که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ در کابین‌های کشتی داده شده احتمالاً باعث به هم خوردن توازن کشتی و غرق شدن این کشتی با طول ۱۴۶ متر از پهلو شده است. کشتی سیوول قادر به حمل ۹۰۰ مسافر و همچنین ۱۸۰ خودرو بود.

۹۳ غواص همچنان عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن ردی از افراد مفقودالاثر را ادامه می‌دهند اما شرایط بد جوی و جریان تند آب باعث شده تا این عملیات با مشکل روبه‌رو شود. گروهی از این غواصان در مصاحبه با رسانه‌های کره‌جنوبی گفته‌اند از شرم نمی‌توانند با خانواده‌های قربانیان روبه‌رو شوند و به‌صورت مستقیم با آنها درباره عملیات زیرآب توضیح دهند.

استعفا پس از خودکشی

هفته گذشته معاون مدرسه‌ای که دانش‌آموزانش به این اردو فرستاده شده بودند برای ابراز تأسف در این رابطه خودکشی کرد. این مرد ۵۲ساله که از حادثه غرق شدن کشتی نجات پیدا کرده بود خود را از درختی در محل اقامت نجات‌یافتگان و خانواده‌ها دار زد و برخی رسانه‌ها از اعلام عذرخواهی او در یادداشت خودکشی‌اش خبر داده‌اند. در روزهای گذشته همچنین کسانی که به‌نوعی در برگزاری این اردو نقش داشته‌اند بازداشت‌شده‌اند.

کد خبر 257590
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز