گروه بورس: تابلوی بورس از ابتدای سال تاکنون قرمز است، نزول فراگیر قیمت سهام شرکت‌هایی که رهبری بازار را در اختیار داشتند کل بازار را تحت‌تأثیر قرار داده است.

براساس تازه‌ترین اطلاعات سهامداران 284شرکت از ابتدای سال تاکنون با زیان مواجه شده‌اند.به گزارش همشهری، برخی کارشناسان می‌گویند که بورس وارد یک دوره نزول بلندمدت شده و ممکن است این دوره طولانی‌تر از آن باشد که فعالان بورس تصور می‌کنند. برخی دوره‌های صعود بورس را 1.5 ساله و دوره‌های نزول را 2.5ساله ارزیابی می‌کنند. مقایسه تاریخی شاخص بورس هم نشان می‌دهد که در دهه 80 بورس تهران با 2 دوره اصلی مواجه بوده است؛ دوره نخست از سال 84تا 87محاسبه می‌شود که بازار سهام وارد یک رکود مدت‌دار و طولانی شده بود و دوره دوم که از سال‌88 آغاز شد بازار سهام سود‌های سرشاری را نصیب سهامداران کرد. اکنون استدلال برخی کارشناسان این است که پس از طی شدن یک دوره 5ساله بازار سهام وارد دوره نزول طولانی شده و شاید این دوره بین یک تا2.5سال به‌طول بینجامد.

در طول سال‌های 84تا 87 قیمت سهام شرکت‌های بورس به‌دلیل نزول‌های سنگین به کف ‌ رسیده بود اما این کاهش قیمت در سال 88 با 57درصد، 89 با 85درصد، 90 با 11درصد، 91 با 47درصد و در سال 92 با 107درصد جبران شد. اکنون پرسش این است که آیا پس از یک صعود طولانی در 5سال گذشته بازار سهام وارد دوره نزول بلندمدت شده است؟

اجرای هدفمندی یارانه‌ها و ایجاد تغییرات بنیادی در عرصه اقتصادی کشور پیش‌بینی آینده را دشوار کرده است. برخی فعالان بر این باورند که با ایجاد تغییرات بنیادین در اقتصاد منابع تاریخی گذشته چراغ راه آینده و گویای واقعیت‌های روز‌های پیش رو نیستند. اما بیشتر تحلیل‌های این روز‌ها بر این محور متمرکز است که دوره نزول بازار سهام ممکن است طولانی شود؛ چراکه ابهام‌های پیش روی اقتصاد و سیاست در ایران نیز به این موضوعات دامن می‌زند.

برندگان و بازندگان فروردین ماه

تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد که در فروردین‌ماه امسال سهام 400شرکت در بورس دادوستد شده اما به‌دلیل نزول شدید شاخص در این مدت از ارزش سهام 284شرکت کاسته شده و فقط سهام 112شرکت با اندکی رشد مواجه شده است.
این اطلاعات نشان می‌دهد که سهام بزرگان بورس و شرکت‌هایی که تا قبل از دی‌ماه سال گذشته رهبری بازار سهام را در اختیار داشتند، در قعر جدول قرار گرفته‌اند و سهامداران‌شان با زیان مواجه شده‌اند.

تعداد زیادی از شرکت‌هایی که در این مدت سهامشان رشد کرده، از شرکت‌های کوچک و گمنام بورس هستند اما در مقابل شرکتی مانند پتروشیمی بندرعباس با 17.5درصد نزول قیمت، پتروشیمی ممسنی که سهامش در فرابورس دادوستد می‌شود با 15.5درصد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 15درصد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 14.5درصد، سرمایه‌گذاری پتروشیمی با 13درصد، پالایش نفت لاوان با 11درصد، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 11درصد و هلدینگ خلیج‌فارس با 8درصد نزول قیمت مواجه شده‌اند.

با کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها که از شرکت‌های بزرگ بورس تلقی می‌شوند اکنون ارزش بازار سهام به 361هزار میلیارد تومان رسیده است. از ابتدای سال تاکنون هزاران میلیارد تومان از ارزش بورس کاسته شده است.

کد خبر 256332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز