مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: در پایان اجرای برنامه ۵ساله حوزه حمل‌ونقل عمومی، سهم جابه جایی مسافران توسط ناوگان اتوبوسرانی پایتخت به ۲۹.۳ درصد می‌رسد.

اتوبوس

شبکه اتوبوسرانی یکی از پرظرفیت‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقلی در کشور است که در مقایسه با شبکه‌های اتوبوسرانی پیشرفته در دنیا نیز جایگاه خوبی دارد. در شهر تهران بیش از 4میلیون و 500هزار مسافر روزانه توسط اتوبوس‌ها جابه جا می‌شوند. براساس افق سال 1404باید سهم 75درصد سفرهای درون‌شهری با استفاده از حمل‌و نقل عمومی صورت بگیرد. از همین‌رو با توجه به عقب ماندگی‌ها در توسعه مترو، در طول سال‌های 93تا 97تلاش می‌شود سهم اتوبوسرانی در جابه‌جایی مسافران از 20درصد به 29.3درصد برسد.

آنگونه که سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران اعلام کرده، برای رسیدن به سهم 29درصدی جابه‌جایی مسافر در شبکه اتوبوسرانی باید تعداد 6هزار 500دستگاه اتوبوس فعلی شبکه اتوبوسرانی را به 9هزار و53دستگاه رساند تا بتوان نیاز شهروندان را پاسخ گفت.

ایجاد سیستم یکپارچه حمل‌ونقل عمومی شهر شامل مترو، اتوبوس، مینی بوس و تاکسی با دسترسی حداکثر 350متر به یکی از مدهای حمل‌ونقلی مهم‌ترین برنامه این معاونت در سال‌جاری است. براین اساس خطوط اتوبوس‌های تندرو در شهر تهران طی برنامه 5ساله توسعه قابل‌قبولی خواهد داشت؛ به‌طوری‌که از 159کیلومتر خط اتوبوس تندرو به 202کیلومتر خواهیم رسید.
به گفته تشکری هاشمی 2خط دیگر به شبکه خطوط تندروی اتوبوس شهر تهران اضافه خواهد شد که شبکه‌ای ماتریسی را در شهر تهران خواهیم داشت تا اگر شهروندان در هر نقطه‌ای وارد شبکه خطوط تندرو شوند دسترسی به تمام نقاط شهر داشته باشند. البته تهران کلانشهری است که از آلودگی‌های زیست‌محیطی ازجمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی رنج می‌برد، لذا راه‌اندازی 2خط اتوبوس برقی در دستور کار قرار گرفته است. آنگونه که معاون شهردار تهران تشریح کرده، اتوبوسرانی تهران یک گزینه مطلوب برای شهروندان تهرانی است و تجربه و استقبال شهروندان از خطوط اتوبوس‌های تندرو گواه این مطلب است گرچه به‌رغم اقبال خوب مردم، بر مشکلات شبکه اتوبوسرانی شهر تهران نیز واقف هستیم.

اما سال 93به‌عنوان نخستین پله از برنامه 5ساله با توسعه ناوگان اتوبوسرانی به‌عنوان اولویت سال در حوزه حمل‌ونقل همراه خواهد بود. با افزایش 350دستگاه اتوبوس‌های دوکابین، این ناوگان به عدد 7هزار اتوبوس نزدیک می‌شود. به گفته تشکری هاشمی، راه‌اندازی یک خط آزمایشی اتوبوس برقی در شهر تهران ازجمله دیگر برنامه‌های شهرداری تهران امسال است. همچنین نوسازی 1100دستگاه مینی بوس فرسوده از اولویت‌های نخست در سال‌جاری است. در همین راستا با همکاری دولت مینی‌بوس‌های فرسوده‌ای که بیش از 30سال عمر دارند از چرخه حمل‌ونقل عمومی خارج خواهند شد.

اتوبوس‌های فرسوده شرکت واحد که در 3 سال گذشته با عدم‌همکاری دولت دهم معلق مانده بودند نیز با حمایت دولت یازدهم در سال 93محقق خواهد شد، در عین حال نصب فیلتر دود روی 400دستگاه اتوبوس شرکت واحد در دستور کار قرار گرفته است.

 

کد خبر 255966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز