کریم اعظمی: حسن روشن بدون شک یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایران است. پیشکسوت استقلال مدتی است که کمتر با جملات آتشین و انتقادهای تند، سر و صدا ایجاد می‌کند. او در فوتبال ایران به یک منتقد همیشگی معروف است.

فوتبال

بازیکن اسبق استقلال و تیم ملی در مورد گذشته و شرایط فعلی فوتبال ایران صحبت می‌کند و حرف‌های او قابل تامل و شنیدنی است.

  • فدراسیون فوتبال پس از مدت‌ها یاد بازیکنان قدیمی تیم ملی افتاد و از آنها تقدیر کرد! شما و برخی از پیشکسوتان تیم ملی فوتبال در مراسم رونمایی از اسپانسر جدید تیم ملی حاضر بودید و مورد تقدیر هم قرار گرفتید. ماجرا چه بود؟

بالاخره اینها هم گرفتار هستند و آن شب، شب شانس ما بود که دعوتمان کردند. واقعیت این است که باید از بازیکنان آن دوره بیشتر تقدیر شود. من هم نماینده نسلی بودم که چند هفته پیش جای خیلی‌هایشان در سالن خالی بود. به هر حال دستشان درد نکند.

  • در بخشی از مراسم شما را برای گرفتن عکس یادگاری روی استیج دعوت کردند اما بالا نرفتید. دلیلش چه بود؟

نمی‌خواستم کنار بعضی‌ها عکس بگیرم. همه‌‌چیز خوب بود. اتفاقا به من یک کله یوزپلنگ و یک پرچم هم هدیه دادند. دستشان درد نکند اما سؤالم از برگزار کننده‌ها این است که اگر من و استیلی و ظلی و دیگران، پیشکسوت هستیم و می‌خواهند این تیپ شخصیت‌ها را به مراسم دعوت کنند چرا دیگران روی استیج می‌روند؟ من از این موضوع ناراحتم... دیگر نمی‌خواهم درباره این موضوع حرف بزنم. تمام.

  • شفاف‌تر صحبت می‌کنید؟

نمی‌خواهم اسم کسی را بیاورم. اینطوری اعصابم راحت است. شما هم پیگیر این سؤال نشوید. اینطور آرام‌ترم.

  • شما همیشه از مسائل مختلف گله دارید، درست است؟

بله، گله دارم. کلا من در گله به دنیا آمده‌ام!

  • مشکل شما با این فوتبال چیست؟

من با فوتبال مشکلی ندارم. با برخی آدم‌هایش مشکل دارم. گفتم که اسم کسی را نمی‌آورم تا هم ناراحت نشوند و هم اعصاب خودم راحت باشد. موضوعات مهم‌تری هست که می‌شود راجع به آنها حرف زد.

  • در جام جهانی 1978حضور داشتید و بازیکن تیم ملی بودید. تجربه شما می‌گوید که چه نتایجی در انتظار تیم ملی است؟

وقت زیادی را برای آماده‌سازی از دست دادیم. آلمان 2سال است که تدارک برای حضور در جام جهانی را آغاز کرده. کره و ژاپن برنامه‌هایشان را جلو برده‌اند و بازی‌های تدارکاتی بسیاری انجام داده‌اند. ما هنوز نمی‌دانیم بازیکنان نهایی که می‌خواهیم به جام جهانی ببریم چه کسانی هستند. این خیلی بد است. باور کنید در راه رسیدن به جام‌جهانی همه به ما کمک کردند و حالا خودمان به‌خودمان کمک نمی‌کنیم که در جام جهانی موفق باشیم و بازی‌های آبرومندانه‌ای انجام دهیم.

  • در زمان کوتاهی که تا آغاز جام‌جهانی باقی مانده چه راه‌حلی به ذهن شما می‌رسد؟

کی‌روش مدتی پیش گفت از مربیان لیگ ممنونم. دستش درد نکند که مربیان ایرانی را یادش نرفته. حالا برود با آنها تعامل کند. اتاق فکر را گذاشته‌اند برای همین موقع‌ها. به‌نظر من کی‌روش باید پای حرفش بایستد و با مربیان لیگ تعامل کند. ما به‌شدت نیازمند برگزاری اردوهای فیزیکی هستیم.

  • منظورتان چیست؟

ما مشکل خاصی مقابل آرژانتین نداریم. آنهایی که فکر می‌کنند سخت‌ترین بازی ما مقابل آرژانتین است سخت در اشتباهند. آرژانتین از 2تیم دیگر برای ما حریف آسان‌تری است. انگیزه‌ای که نیجریه و بوسنی مقابل ما دارند را آرژانتین ندارد. از طرفی آرژانتین یک‌بار هم با ما بازی کرده و به سختی در ضربات پنالتی برده است.

  • همان بازی معروف در تورنمنت معروف؟

در سال 1978بود که در تورنمنت چهارجانبه مادرید شرکت کردیم. تیم ما با آرژانتین بازی کرد که گلش را صادقی زد. بازی یک- یک شد و در ضربات پنالتی بازی را به آرژانتین باختیم. یکی از پنالتی‌ها را هم من زدم که گل شد. در آن بازی آرژانتین با همه ستاره‌هایش آمده بود تا به سختی ما را شکست داد.

  • ولی خیلی‌ها از همین حالا 3 امتیاز بازی با آرژانتین را از امتیازهای احتمالی که تیم ملی در جام‌جهانی می‌گیرد حذف کرده‌اند. فکر نمی‌کنید باخت ما قطعی است؟

کامرون هم در جام جهانی 1990در نخستین بازی‌اش مقابل آرژانتین یک - صفر پیروز شد. در آن دوره آرژانتین تیم بسیار خوبی بود که به فینال هم رسید اما بازی اول را باخت. بازی با تیم‌های بزرگ نباید برای ما ترس و استرس داشته باشد. اگر با این تفکر به جام جهانی برویم تمام بازی‌ها را می‌بازیم. ما هم می‌توانیم مثل کامرون مقابل آرژانتین خودی نشان دهیم.

  • در این مدت زمزمه‌هایی درباره نحوه همکاری کی‌روش با تیم ملی به گوش رسیده است. گفته می‌شود ممکن است او پس از جام‌جهانی مربی تیم ملی نباشد. در این مورد چه صحبتی دارید؟

کی‌روش در فوتبال ایران بی‌اثر نبوده اما هیچ وقت نمی‌گویم او ما را به جام جهانی برد. عوامل زیادی باعث صعود تیم ملی به جام‌جهانی شدند که یکی‌ از آنها کی‌روش بود؛ بازیکنان، فدراسیون فوتبال، مربیان لیگ، خواست خدا، نذر و نیازهای مردم، صلوات‌هایی که در جریان بازی می‌فرستادیم. شاید بعضی‌ها بگویند چه ربطی دارد اما حقیقت این است که همه این عوامل دست به‌دست هم داد که ما به جام‌جهانی برویم. خود کی‌روش قبل از بازی با کره‌جنوبی فکر بازی پلی‌آف بود اما آن پسر (قوچان‌نژاد) گل زیبایی زد. در آن گل هم مدافع کره‌جنوبی اشتباه کرد. او را هم باید یکی از عوامل صعود تیم ملی به جام جهانی دانست.

  • معتقدید کی‌روش تأثیر چندانی در این فوتبال نداشته است؟

این کی‌روش نبود که فوتبال ما را زنده کرد. این ایران بود که کی‌روش را دوباره به فوتبال جهان برگرداند. این اعتقاد من است و شاید هم بعضی‌ها نظر دیگری داشته باشند. اوفارل و رایکوف با آن همه خدماتی که به فوتبال ایران کردند اینطوری ناز نمی‌کردند اما کی‌روش با سیاست‌های خاصی از مدت‌ها قبل زمزمه رفتن سر داده. به خدا باور کنید چنین احترامی که مردم و فدراسیون فوتبال ایران به کی‌روش گذاشتند را خود پرتغالی‌ها به او نمی‌گذاشتند. فدراسیون فوتبال برای او سنگ تمام گذاشته است. این همه تقدیر و تشکر از سرمربی تیم ملی نشان‌دهنده قدرشناسی ما ایرانی‌هاست.

  • یعنی نباید اینطور از کی‌روش تقدیر می‌شد؟

منظورم این نیست. اتفاقا باید از کی‌روش تقدیر می‌کردیم که کردیم اما او هم نباید اینقدر ناز کند. باز هم می‌گویم اوفارل و رایکوف با آن همه خدمت به فوتبال ایران اینطوری ناز نمی‌کردند. ما با ترس و لرز به جام جهانی رفتیم و کی‌روش هم خودش می‌داند که قبل از بازی با کره‌جنوبی چه حال و هوایی داشت. اینها را که نمی‌شود نادیده گرفت. نمی‌شود اتحادی را که رسانه‌ها ایجاد کردند فراموش کرد. همین رسانه‌ها را مثال می‌زنم. مگر کم به تیم ملی کمک کردید؟ همه می‌دیدند که چقدر برایتان مهم است تیم ملی موفق باشد. شما، تلویزیون و دیگر رسانه‌ها دست به‌دست هم دادید و به تیم ملی کمک کردید تا راهی جام‌جهانی شوند. حتی دشمنان کی‌روش هم روز بازی با کره‌جنوبی صلوات می‌فرستادند که تیم ملی موفق شود. آخرش هم نتیجه کارمان را دیدیم و تیم ملی به جام‌جهانی رفت. به‌نظر من در صعود ایران به جام جهانی کفه ترازوی ایران نسبت به کی‌روش خیلی سنگین‌تر است. البته کی‌روش هم تأثیر زیادی داشت اما نه به اندازه عوامل‌ دیگر. او به اندازه خودش در صعود تیم ملی نقش داشت.

  • نگرانی خیلی‌ها بابت بعد از جام جهانی است. اینکه چه‌کسی سکان هدایت تیم ملی را برعهده می‌گیرد. کی‌روش تا امروز نظر قطعی‌اش درباره ادامه همکاری یا جدایی از تیم ملی را اعلام نکرده است. فکر می‌کنید دلیلش چیست؟

کی‌روش در انگلیس مربیگری کرده و سیاسی کاری‌های انگلیسی‌ها را خوب بلد است. او سال‌ها کنار فرگوسن بوده و خوب بلد است چطور خودش را از مهلکه خارج کند. کی‌روش می‌داند شانس صعود تیم ملی در جام جهانی کمتر از 30درصد است. برای همین از حالا زمزمه جدایی سر می‌دهد. کی‌روش می‌داند که اگر از جام‌جهانی برگردد باید تیم ملی را قهرمان آسیا کند. در واقع توقع مردم از تیمی که جام‌جهانی را تجربه کرده این است که در جام ملت‌های آسیا نتایج خوبی بگیرد اما کی‌روش می‌داند که قهرمان شدن در جام ملت‌ها خیلی سخت است برای همین با سیاسی‌کاری می‌خواهد بارش را سبک کند.

  • کمی هم در مورد استقلال صحبت کنید.

فایده‌ای ندارد و اصلا با استقلال کاری ندارم!

  • چرا؟

ما چیزی به نام باشگاه استقلال نداریم که من درباره‌اش حرف بزنم. تأسف می‌خورم برای این وضعیت و دلم پر است. هر وقت حرف می‌زنم فکر می‌کنند دشمن‌شان هستم درحالی‌که واقعیت‌ها را می‌گویم. باشگاه ما ساختار ندارد. اگر به آکادمی می‌رسیدند همین حالا تیم کلی بازیکن جوان داشت. استقلال را ببینید چقدر پیر شده است. این همه هزینه کردند برای بازیکنانی که اصلا ارزش خریدن نداشتند.

  • از همان ابتدای فصل به سن بازیکنان استقلال ایرادهای بسیاری وارد بود. شما هم مخالف بودید، درست است؟

من به آقای وزیر گفتم که استقلال مشکل ساختاری دارد. حتی می‌گویم نباید سالی 5میلیارد تومان بیشتر به این باشگاه‌ها کمک کنند!همین حالا که به این باشگاه‌هاحق پخش نداده‌اند، این همه ریخت و پاش می‌کنند، حالا شما تصور کنید اگر حق پخش را کامل بدهند چه اتفاقی رخ می‌دهد. لیست بازیکنانی که استقلال ابتدای فصل گرفت را نگاه کنید. مثلا نیکبخت. من فکر کردم نیکبخت را آورده‌اند نیم فصل احیا کنند بعد برایش یک بازی خداحافظی بگذارند و بگویند برو اما دیدم اینطور نیست روی نیکبخت حساب کرده‌اند. یا بازیکنانی که رفته‌اند دورهایشان را زده‌اند و حالا آمده‌اند استقلال تا یک پولی هم از اینجا بگیرند. این چه بازیکنانی بود که گرفتند. آخر چرا بازیکنانی را می‌گیرند که در هیچ تیمی جایشان نیست؟

بله، اشکال همین جاست دیگر. قلعه‌نویی هم نباید چنین بازیکنانی را جذب می‌کرد. همه جای دنیا کمیته فنی وجود دارد که مدیرعامل هم عضوش است. در این کمیته همه دور هم می‌نشینند و درباره جذب بازیکنان با هم شور می‌کنند. اینجا اما یک نفر تصمیم می‌گیرد که نتیجه‌اش می‌شود بازیکنی مثل یعقوب کریمی که می‌شود با 50میلیون دستمزد نگهش داشت اما از استقلال می‌رود و آن وقت باید با یک میلیارد برگردد درحالی‌که اگر کریمی می‌ماند و چند سال در استقلال بازی می‌کرد و دینش به این تیم ادا می‌شد و بعد به تیم‌های خارجی می‌رفت، هم خودش سود برده بود و هم استقلال. اما خیلی راحت از دستش دادند تا الونگ الونگ را بگیرند. این اتفاق 3فصل پیش رخ داد و مشابهش باز هم اتفاق افتاده است. آکادمی استقلال خوب کار نمی‌کند در غیراینصورت سالی یکی‌دو بازیکن به تیم بزرگسالان می‌آمدند و فرصت‌های خوبی برای باشگاه ایجاد می‌شد. اینها را می‌گویم یک وقت فکر نکنید من دنبال پستی هستم. همانطور که گفتم با استقلال دیگر کاری ندارم.

کد خبر 254854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز