گروه اقتصادی - رضا کربلایی: دولت در تعطیلات نوروز قیمت گاز، نفت سفید و نفت کوره را افزایش داد تا پس از اصلاح قیمت آب و برق در اسفندماه پارسال، همه در انتظار اعلام قیمت بنزین، گازوئیل و البته گاز سی‌ان‌جی باشند. مقامات دولتی اما می‌گویند افزایش قیمت بنزین با شیب ملایم خواهد بود.

بنزین

آیا این اظهارنظر علی طیب‌نیا و علی ربیعی، وزرای اقتصاد و کار در نخستین روزهای کاری سال جدید به‌معنای افزایش قیمت گازوئیل با شیب بیشتر از قیمت بنزین خواهد بود؟ حسن روحانی رئیس‌جمهور در نخستین جلسه هیأت دولت در سال 1393اعلام کرد: «اجرای فاز دوم این قانون از فروردین‌ماه سال 93آغاز و در اردیبهشت امسال همه مراحل آن عملیاتی و اجرایی خواهد شد.»

هیأت وزیران در نخستین تصمیم‌گیری سال جدید پس از افزایش 25درصدی قیمت برق و 20درصد قیمت آب مصرفی در اسفندماه پارسال اعلام کرد که از ابتدای فروردین 93تعرفه‌های گاز برای مصارف خانگی به میزان 20درصدی و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان 30درصد افزایش می‌یابد. همچنین نرخ گاز برای مصارف صنعتی از 700ریال به ازای هر مترمکعب به 1000ریال افزایش و نرخ گاز برای سایر مصارف صنعتی مصوب هیأت دولت به میزان 15درصد افزایش می‌یابد.

هیأت دولت نرخ گاز برای کلیه مصارف بخش‌های پتروشیمی و فولاد به ازای هر مترمکعب به‌ترتیب به میزان 2650ریال و 1320ریال تعیین کرد.هیأت دولت در تصمیم دیگری به پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش قیمت 3فرآورده نفتی شامل نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع ال‌پی‌جی از ابتدای فروردین‌ماه سال‌جاری رأی مثبت داد و گاز مایع بیشترین افزایش قیمت را اندکی بیش از 100درصد تجربه کرد. براساس مصوبه دولت از ابتدای فروردین‌ماه سال‌جاری قیمت گاز مایع (ال‌پی‌جی) به‌صورت سیلندر ١١کیلویی در ازای هر کیلو ٢١٠٠ ریال و در سیلندرهای بیش از ١١ کیلو و مخازن بالک هر کیلو ٦٥٠٠ ریال تعیین شده است. با تصمیم هیأت وزیران، از ابتدای امسال قیمت هر لیتر نفت سفید حرارتی ویژه مصارف خانگی با کالا برگ ١٥٠٠ ریال و قیمت هر لیتر نفت کوره سوخت حرارتی نیز ٢٥٠٠ ریال اعلام شد.

شیب ملایم قیمت‌ انرژی

اما وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از نخستین جلسه هیأت دولت در سال‌جاری افزایش قیمت حامل‌های انرژی را با شیب ملایم توصیف کرد و گفت: قانون بودجه به دولت اجازه می‌دهد تا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد اضافی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌دست آورد. علی طیب‌نیا اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور یعنی تورم رکودی که سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم، دولت تصمیم دارد قیمت حامل‌های انرژی را با شیب ملایم افزایش دهد. او تأکید کرد: با توجه به شرایط خاصی که داریم و اولویت دولت برای مقابله با رکود، ایجاد اشتغال و مقابله با تورم تصمیم گرفتیم افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسیار ملایم باشد تا کمترین اثر سوء را روی متغیرهای هدف ایجاد کند که فهرست و زمان اجرای آن اعلام خواهد شد.

شیب آرام افزایش قیمت بنزین

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با بیان اینکه شیب افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که امسال اجرا می‌شود بسیار آرام خواهد بود، از مردم درخواست کرد آنهایی که نیاز به یارانه ندارند، انصراف دهند. علی ربیعی تأکید کرد: گر چه در دولت قرار بر این شده که هیچ‌یک از اعضا قبل از اجرای فاز دوم در مورد مقدار افزایش قیمت صحبت نکنند، اما این اطمینان را به مردم می‌دهم که شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی ازجمله بنزین بسیار آرام و کند خواهد بود، به‌گونه‌ای که وقتی اجرا شود مردم تصدیق خواهند کرد که شیب زیاد افزایش نیافته است. گرچه بنزین آثار اجتماعی و اقتصادی هم دارد.

کد خبر 254627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز