سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: امریکا از صدور حکم اعدام برای ۵۲۹ نفر از هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر ابراز حیرت کرده است.

محاکمه در مصر

به گزارش پرس تی وی ، در بزرگ‌ترین محاکمه تاریخ مصر، دادگاهی در شهر منیا روز دوشنبه (۴ فروردین، ۲۴ مارس) ۵۲۹ نفر از هواداران محمد مرسی را پس از دو روز محاکمه به مرگ محکوم کرد.

دادستانی این افراد را به حمله به مرکز پلیس شهر مطای در استان منیا، به آتش کشیدن این مرکز، کشتن یکی از افسران و اقدام برای قتل دو افسر دیگر متهم کرده ‌است.

ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به صدور این احکام گفت: «ما به شدت نگران هستیم و می‌خواهیم بگویم که در واقع از صدور حکم اعدام برای ۵۲۹ مصری در ارتباط با مرگ یک مامور پلیس بسیار شوکه شدیم.»

وی افزود اگر چه محکومان حق تقاضای تجدید نظر دارند، اما بعید است که موازین بین المللی برای محاکمه عادلانه این تعداد متهم پس از دو روز محاکمه رعایت شده باشد.

این مقام وزارت خارجه امریکا تصریح کرد: «ما به درخواست خود از دولت مصر برای ابراز اطمینان از روند دادرسی عادلانه که به آزادی‌های مدنی احترام می‌گذارد و مطابق با معیارهای بین المللی است ادامه می‌دهیم. قانون باید منصفانه اعمال شود و دور از تعصب سیاسی باشد.»

به گفته منابع قضایی مصر، تنها ۱۵۳ تن از این متهمان در زندان به سر می‌برند و باقی متواری هستند. شانزده نفر از متهمان این پرونده نیز تبرئه شده‌اند.

ارتش و پلیس مصر مرداد سال گذشته، در جریان پایان دادن به تحصن صدها نفر از هواداران مرسی در برابر مسجد رابعه عدویه در شهرک نصر قاهره، صدها نفر از معترضان را کشتند. در جریان پایان دادن به تحصن دیگری اعضا و هواداران اخوان‌المسلمین در برابر دانشگاه قاهره نیز شماری کشته شدند. در این میان، هشت تن از نیروهای پلیس نیز جان باختند.

از هنگامی که ارتش مصر در ژوئیه گذشته محمد مرسی، نخستین رئیس جمهور منتخب این کشور را برکنار کرد، دولت موقت مصر سرکوب‌های خونینی را علیه هواداران مرسی آغاز و هزاران تن از اعضای اخوان المسلمین از جمله رهبران ارشد این گروه را دستگیر کرده است. در این سرکوب‌ها صدها تن جان خود را از دست داده‌اند.

گروه‌های فعال حقوق بشر دولت موقت مصر را به نقض حقوق بشر و سازمان‌دهی محاکمه‌های سیاسی علیه اعضای اخوان المسلمین متهم می‌کنند.

کد خبر 253908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز