یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - مسعود میر: تالار ۹۹نفری مرحوم سیف‌الله داد ساختمان شماره یک خانه سینما صبح روز گذشته در حالی میزبان مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه سینما بود که چند روز پیش برگزاری انتخابات مجمع عمومی با حضور ۱۵۰نفر از اعضا برای انتخاب اعضای هیأت مدیره جدید به ملاحظاتی از دستور کار خارج شد.

خانه سینما

 محمدمهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی که همراه دیگر اعضا قرار است یک سال دیگر مدیریت خانه سینما را عهده‌دار باشند، در روزهای آخر سال نشستی برگزار کردند تا گزارش عملکرد خانه سینما را بعد از فعالیت مجدد در دولت یازدهم با رسانه‌ها در میان بگذارند.

از مهر تا اسفند

عسگرپور در آغاز گزارشی کوتاه از وضعیت فعالیت خانه سینما ازجمله تأیید اساسنامه جدید و مشارکت در برگزاری جشنواره فیلم فجر ارائه کرد و درباره ماجرای برگزار نشدن مجمع عمومی و ابقای هیأت مدیره قبلی برای یک سال دیگر گفت: بعضی تشکل‌ها که با همکاری معاونت سینمایی قبل بعضی صنوف را به انجمن فرهنگی تبدیل کرده بودند، باید تعیین وضعیت شوند. امیدواریم این خلأ قانونی مرتفع شود که براساس آن در هیچ جای قانون مشخص نشده است اصناف هنری چگونه باید رفتار کنند و کجا ثبت شوند. به هر حال 5عضو هر 31صنف خانه سینما براساس خرد جمعی تصمیم گرفتند گزینه آرامش را انتخاب کنند و تا یک سال دیگر اعضای فعلی هیأت مدیره به فعالیت خود ادامه دهند.

دور از مأموریت اصلی

رئیس هیأت مدیره خانه سینما حرف‌هایش را با گلایه از شرایط موجود در خانه سینما آغاز کرد و گفت: دوست داشتیم در این نشست از برنامه‌های هیأت مدیره دوره سیزدهم حرف بزنیم اما متأسفانه به جای پرداختن به اهداف و ماموریت خانه سینما ناچاریم مسائل اداری و روزمره را بازگو کنیم و درباره حواشی توضیح بدهیم. توحیدی بعد از این مقدمه، سراغ آمار و ارقام رفت و گفت: برخی صنوف خانه سینما از میان بیش از 120فیلم حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره سی و دوم آماری استخراج کرده‌اند که براساس آن 70درصد عوامل شاغل در این فیلم‌ها عضو هیچ صنفی در خانه سینما نیستند.

او درباره معنی این آمار چنین توضیح داد: یعنی اینکه ما به‌عنوان نهادی صنفی آنقدر گرفتار مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها بوده‌ایم که کارکرد خود را از دست داده‌ایم. در واقع ما به جای حفظ و گسترش امنیت شغلی اعضای خانه سینما درگیر مسائل غیرمرتبط هستیم. این در حالی است که چند سالی است که چرخه امنیت شغلی در خانه سینما طراحی شده و پیش‌نویس لایحه تأمین امنیت شغلی که در برنامه چهارم توسعه هم هست، اساسا از سوی دولت‌های نهم و دهم و مجلس پیگیری نشده است.

توحیدی با اشاره به برخی تخلف‌های مرتبط با استفاده از امکانات دولتی افزود: طبق اساسنامه هر سال 10کارگردان فیلم اولی که مجوز کارشان را کانون کارگردانان صادر کرده باید از امکانات دولتی برای فیلمسازی استفاده کنند ولی در سال‌های گذشته چنین نشده و حتی بسیاری از تهیه‌کنندگان هم بدون داشتن مجوز تهیه‌کنندگی شروع به فعالیت کرده‌اند. این بی‌توجهی به گرایش‌های صنفی باعث شده تا اهالی سینما با لشکری روبه‌رو شوند که حتی آنها را نمی‌شناسند.

توزیع میلیاردی بُن

در بخش پایانی نشست، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره خانه سینما به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌های گروهی پاسخ دادند. عسگرپور درباره نحوه حمایت‌های مالی از اعضای خانه سینما گفت: در دولت گذشته با وجود مخالفت با فعالیت‌های خانه سینما مشخص شد مبلغی معادل 11میلیارد تومان در قالب بن هدیه بین برخی اعضا توزیع شده است. حالا هم مشخص‌شده فهرست دریافت‌کنندگان این هدایا در رایانه‌هایی بوده است که یک‌بار می‌گویند دزدیده شده و یک‌بار می‌گویند در آتش‌سوزی سوخته است.

وی با اشاره به اینکه کسی مخالف هدیه دادن و کمک کردن به اعضای خانه سینما نیست، افزود: این حمایت‌ها در آن شرایط مانند تدارک سالاد برای سفره‌ای خالی بود. ما 4سال قبل درخواست کردیم با کمتر از نیمی از این بودجه صندوق بیمه بیکاری را راه‌اندازی کنیم که متأسفانه دولت گذشته همکاری لازم را نکرد و حالا 31صنف خانه سینما با حدود 5500عضو با مشکلات فراوانی دست به گریبانند. مدیرعامل خانه سینما از تلاش‌های برخی رسانه‌ها برای بر هم زدن آرامش فعلی انتقاد کرد.

جشن و تعاونی خانه سینما

توحیدی هم با تأیید تلاش برای راه‌اندازی یک تعاونی سهامی عام برای خانه سینما و عرضه سهام آن در بورس در آینده نزدیک، درباره وضعیت جشن خانه سینما در سال آینده گفت: هنوز دبیر جشن انتخاب نشده اما بعد از تعطیلات نوروز با انتخاب دبیر تصمیم‌گیری می‌کنیم که آیا فقط فیلم‌های امسال در داوری شرکت کنند یا فیلم‌هایی که در حدود 2 سال تعطیلی خانه سینما تولید شده‌اند؟ حدود 200فیلم از آغاز تعطیلی تا شروع مجدد فعالیت خانه سینما تولید شده و امیدواریم جشن شانزدهم در بهترین شرایط برگزار شود.

کد خبر 253259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز