یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

گروه سرزمین: مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست از پیشنهاد ۲۲منطقه جدید برای افزوده‌شدن به سطح مناطق حفاظت شده کشور خبر داد.

 فرهنگ قصریانی در حالی از افزایش مناطق حفاظت‌شده خبر می‌دهد که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت خود با مشکلات عمده‌ای نظیر کمبود محیط‌بان و تجهیزات مواجه است و مشخص نیست این مقام مسئول با کدام تجهیزات می‌خواهد از مناطق جدید حفاظت کند. آنطور که مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق به ایسنا گفته است درصورتی که پیشنهاد 22منطقه جدید توسط 2‌وزیر جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت پذیرفته شود، سطح مناطق حفاظت شده کشور از 10/2درصد به 11درصد خواهد رسید. به گفته وی، این پیشنهاد که در شورای‌عالی محیط‌زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد، در حال حاضر از 2‌وزارتخانه استعلام شده و پیشنهاد اضافه شدن اثر طبیعی ملی دُرفک گیلان مورد پذیرش هر دو وزیر قرار گرفته است.

برای ارتقای یک منطقه به منطقه حفاظت‌شده ابتدا باید اطلاعات آن از استان‌ها و دفاتر مطالعاتی جمع‌آوری شود و پس از آنکه یک منطقه به منطقه شکار ممنوع که دارای گونه‌های جانوری، زیستی و گیاهی مهمی هستند، تبدیل شد پس از مدتی با مشاهده قابلیت‌ها و بر حسب اولویت‌بندی، به سطح مناطق حفاظت شده افزوده شود. قصریانی یادآور می‌شود که برای افزایش سطح مناطق حفاظت شده، نظر 2 وزارتخانه مذکور بسیار اساسی است و اگر این دو وزارتخانه موافقت نکنند، با وجود پافشاری‌های بسیار سازمان حفاظت محیط‌زیست، حتی به درخواست آنها توجه نخواهد شد.

اطلاعاتی که در بررسی مناطق برای اضافه شدن به مناطق حفاظت شده مورد بررسی قرار می‌گیرد، شامل اطلاعات گیاهی، جانوری، جمعیت ساکن در منطقه، روستاها، معادن، بهره‌برداری‌های صورت‌گرفته، تعداد چشمه‌ها و رودخانه‌ها و استعدادهای آن منطقه می‌شود.

این مقام مسئول گرچه از تلاش سازمان حفاظت محیط‌زیست برای افزایش سطح مناطق حفاظت شده سخن گفته است اما درباره چگونگی مدیریت و حفاظت از این عرصه‌ها توضیحی نداده است این در حالی است که آمار کشتار حیات‌وحش و شکارغیرمجاز نشان می‌دهد مسئولان بیش از آنکه به فکر افزایش سطح مناطق حفاظت شده باشند ضروری است به‌دنبال حفظ مناطقی باشند که هم‌اکنون مدیریت آن را برعهده دارند. کشتار 12قلاده پلنگ و نابودی 1218قلاده گوشخوار بزرگ طی 6سال نشان می‌دهد که سازمان حفاظت محیط‌زیست تا چه اندازه در امر حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش ناتوان بوده است؛ روندی که همچنان ادامه دارد و البته افزایش سطح مناطق حفاظت شده دردی از آن دوا نمی‌کند.

 

کد خبر 253249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز