گروه بورس: تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها حکایت از آن دارد که بورس‌های جهان سال‌جاری میلادی را با نزول آغاز کرده‌اند.

بورس


شاخص‌های عملکرد بورس تهران هم در همین دوره همگام با بورس‌های جهان نزولی شده‌اند.به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد که بورس‌های جهان سال‌جاری میلادی را با شرایط خوبی آغاز نکرده‌اند، به‌طوری که ارزش کل بورس‌های جهان فقط در یک‌ماه اخیر 2هزارو315 میلیارد دلار کاهش یافته است. در این میان، بورس‌های منطقه آمریکای لاتین با نزول فراگیرتری مواجه بوده‌اند اما بیشترین میزان نزول به بورس استانبول ترکیه اختصاص داشته است. ارزش بورس تهران هم درست در همین دوره با نزول مواجه شده است. در این دوره کشتی بورس‌های فعال در اقتصادهای مشابه ایران، تقریبا بدون استثنا به گل نشسته است. به‌عنوان نمونه بورس شیلی که یک اقتصاد تک‌محصولی و وابسته به معادن مس دارد، با 30درصد نزول مواجه است. همچنین ارزش بورس‌های کلمبیا، پرو و مکزیک در آمریکای لاتین، با نزول زیادی مواجه شده‌اند. طبق آمار دریافتی، ارزش بورس برزیل از ژانویه سال گذشته میلادی تاکنون 28درصد و ارزش بورس کلمبیا 32/5درصد کاهش یافته است.

همچنین بورس لیما پایتخت پرو در سال گذشته میلادی با 26درصد نزول مواجه شده است. اما بیشترین میزان نزول به بورس استانبول ترکیه در همسایگی ایران اختصاص داشته است. این کشور در ماه‌های اخیر با بحران‌های سیاسی و فساد روبه‌رو بوده است. ارزش بازار سهام استانبول 36درصد کاهش یافته است. همچنین سهامداران هندی به‌دلیل بروز بحران مالی و کاهش ارزش روپیه بخش زیادی از ارزش سهام شرکت‌هایشان را از دست داده‌اند. از دیگر بورس‌هایی که در این دوران با نزول مواجه شده‌اند می‌توان به بورس مسکو اشاره کرد که ارزش سهام شرکت‌هایش بیشتر از 20درصد کاهش یافته است. نکته جالب توجه در این میان افزایش ارزش بورس آتن در یونان است. این کشور که در طول 3سال گذشته دچار بحران عمیق مالی شده بود، پس از اجرای سیاست‌های ریاضتی با رشد ارزش سهام شرکت‌هایش مواجه شده است. آمارهای فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد که ارزش بورس آتن با 62/5درصد رشد به 81میلیارد دلار رسیده است. این بالاترین میزان صعود در میان بورس‌های دنیاست. در میان سایر بورس‌های اروپایی نشانه‌های رونق را می‌توان در بورس آلمان با 17درصد رشد و یورونکست با 14درصد رشد بورس مشاهده کرد. بورس نیویورک هم که بحران مالی 2008 را به‌طور کامل پشت‌سر گذاشته، با 15/2درصد رشد مواجه شده است. هم‌اکنون ارزش سهام بورس نیویورک به 17هزار میلیارد دلار یعنی رقمی معادل تولید ناخالص داخلی ایالات متحده رسیده است.

کد خبر 252737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز