گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات با تأکید بر اینکه دولت به آزادی مسئولانه معتقد است، گفت: مقدسات دینی و همچنین ارزش‌های فرهنگی، ملی و حتی قومی باید مورد احترام همگان باشد.

روحانی

در همه جوامع، اصول، ارزش‌ها و مقدساتی وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد. اگر رسانه‌ای بخواهد این اصول را مورد مراعات قرار ندهد، بی‌تردید رسانه‌ای است که ارتباط خود را با جامعه و مردم تضعیف یا قطع کرده است. وی با انتقاد از توقیف نشریات گفت: در شرایطی که تخلفی در یک نشریه رخ می‌دهد باید با نویسنده مطلب و مدیر مسئول نشریه برخورد شود و توقیف به‌عنوان آخرین راه‌حل برای اینگونه مشکلات درنظر گرفته شود. با توقیف نشریات تمامی کسانی که در یک نشریه فعالیت می‌کنند کارشان را از دست می‌دهند، این در حالی است که می‌بایست فقط با شخص نویسنده و مدیر مسئول نشریه برخورد قانونی شود.

رئیس‌جمهور با انتقاد از عجله‌ای که در صدور حکم توقیف مطبوعات بروز کرده، گفت: اگر نویسنده‌ای خطا می‌کند، اشکال ندارد با او برخورد قانونی شود؛ اگر خدای ناکرده فردی خیانت می‌کند، به مقدسات و منافع ملی احترام نمی‌گذارد، با نویسنده و مدیر مسئول برخورد شود. هر کس خطا کرد، با خطاکار باید برخورد شود، هیچ‌کس نباید خود را در حصار امن احساس کند. دولت معتقد است توقف‌ها و توقیف‌ها آخرین راه‌حل است نه نخستین راه‌حل. گاهی ممکن است نیاز باشد به توقیف هم کشیده شود اما چرا اینقدر عجله؟

قیم‌های مردم

رئیس‌جمهور به نقش قیم‌مابانه‌ای که برخی مطبوعات و رسانه‌ها برای خود قائل شده‌اند اشاره کرد و این مطبوعات را همچون دژهای پولادین خواند و گفت: برخی مطبوعات دارای دژ پولادین هستند و هیچ‌کس حتی قوه اجرایی و قوه‌قضاییه هم جرأت نزدیک‌شدن به آنها را ندارند، این دسته از مطبوعات و رسانه‌ها نه‌تنها خود را قیم دولت می‌دانند بلکه قیم احزاب و جناح‌ها هم هستند و حتی قیم مردم نیز هستند. اما نکته اینجاست که تمام مطبوعات و رسانه‌ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند. اگر کسی خود را برتر می‌پندارد، این دولت او را برتر نمی‌بیند.

دور از سلیقه‌های شخصی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره‌ مطبوعات سخنانش را با تأکید بر پرهیز از برخوردها‌ی سلیقه‌ای آغاز کرد و گفت: برخوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا در چارچوب قانون و به دور از سلیقه‌های شخصی است، ما همه را به قانونگرایی و اصلاح فرهنگ عمومی دعوت می‌کنیم. او درباره‌ حقوقی که قانون اساسی برای همه شهروندان درنظر گرفته توضیح داد:

آیین‌نامه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نوشته شده و در حال بررسی در دولت است که امیدواریم تصویب آن بتواند راهگشای اصحاب رسانه باشد و افراد شاغل در رسانه‌ها قانونا بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. هدف ما توجه دادن به حقوقی است که قانون اساسی برای همه شهروندان کشور با گرایش‌های مختلف درنظر گرفته است.حمایت از فعالیت تشکل‌های صنفی از دیگر نکاتی بود که وزیر ارشاد به آن اشاره و تأکید کرد: هدف نهایی کاهش تصدیگری دولت و واگذاری کارها به تشکل‌های صنفی است.

جنتی به مشکلاتی که برخی سازمان‌های مطبوعاتی در زمینه پرداخت مالیات دارند اشاره کرده و گفت که برای حل این مشکلات پیگیری‌هایی در حال انجام است که به‌زودی نتیجه آن مشخص خواهد شد. در این دوره از جشنواره مطبوعات 4هزار و 552تن از 31 استان شرکت کردند که این آثار در 17 زمینه سراسری و 13قالب محلی و منطقه‌ای و 4 بخش ویژه داوری شد و در مجموع 35اثر به‌عنوان آثار برتر معرفی شدند.

کد خبر 252400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز