چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به عنوان مرجع مالکیت فکری غذا در کشور انتخاب شد.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت علوم، عبدالمجید مسکوکی، معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی از انتخاب این پژوهشکده به عنوان مرجع مالکیت فکری در زمینه غذا برای نخستین بار در کشور خبر داد.

مسکوکی افزود: بر اساس مجوز صادره ازسوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، این پژوهشکده تنها مرجع ارائه خدماتی نظیر داوری و کارشناسی هر گونه فعالیت نوآورانه، اختراع و اکتشاف در سطح کشور در زمینه علوم و صنایع غذایی شناخته شده است.

وی درخصوص تشخیص، داوری و کارشناسی نوآوری‌ها اظهار داشت: در گذشته این موضوع که از اهمیت بالایی در توسعه فناوری برخوردار است به صورت عام به پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها یا مراکز حقوقی واگذار شده بود که اغلب به صورت غیرتخصصی و فاقد کارشناسی لازم انجام می‌شد.

مسکوکی در ادامه گفت: با توجه به اینکه روند ذکر شده نمی‌توانست پاسخگوی نیازهای نوآوران و مخترعان به ویژه در زمینه کارشناسی تخصصی، حمایت از حقوق مخترع و کاهش سوء استفاده‌های احتمالی باشد، لذا ثبت مالکیت فکری از نظر قانونی دارای اشکالاتی بود که در نهایت منجر به تضییع حقوق مصرف‌کنندگان می‌شد.

معاون پژوهشی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: علاوه بر این، ناهماهنگی‌های موجود در زمینه صدور تایید علمی اختراعات و همچنین بررسی‌های غیرکارشناسانه در زمینه صنعت غذا منجر به تهدید سلامت جامعه شده بود که این امر ضرورت ایجاد مرجع تخصصی مالکیت فکری را نشان می‌دهد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، محصول یا فعالیت نوآورانه ارائه شده در زمینه صنعت غذا ابتدا مورد بررسی کارشناسی اولیه قرار می‌گیرد و سپس با همکاری متخصصان داخلی و خارجی کارشناسی علمی، فنی و تخصصی برای موضوع مورد نظر انجام می‌شود که در نهایت مجوز یا تاییدیه نوآوری، ابتکار، اختراع و اکتشاف به صورت رسمی به متقاضی اعطا می‌شود.

مسکوکی با بیان اینکه نوآوری و اختراع در صنعت غذای کشور بسیار زیاد است اما به علت نبود مرجع دارای صلاحیت اکثر این نوآوری‌ها مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند، گفت: به منظور رفع این خلاء، دفتر مالکیت فکری در صنعت غذا در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ایجاد شده است و کلیه نوآوران، مخترعین و مبتکرین در حوزه تخصصی علوم و صنایع غذایی می‌توانند با مراجعه مستقیم به پژوهشکده یا از طریق نشانی اینترنتی www.rifst.ac.ir یا پست الکترونیکی info@rifst.ac.ir درخواست خود را برای ثبت‌نام اولیه ارسال و فرم‌های مربوطه را دریافت کنند.

کد خبر 251197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز