۲۴سال است که لیورپول در حسرت قهرمانی در لیگ برتر انگلیس می‌سوزد و این تیم که روزگاری بهترین تیم این کشور به‌شمار می‌آمد به یک تیم معمولی تبدیل شده است.

فوتبال - لیورپول

فصل گذشته زمانی که برندان راجرز به سمت سرمربی لیورپول منصوب شد کمتر کسی امیدوار بود که تغییر و تحول محسوسی در این باشگاه ایجاد شود اما حالا راجرز، لیورپول را برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها به یکی از مدعیان قهرمانی تبدیل کرده است. البته لیورپول نه در رقابت‌های اروپایی حضور دارد و نه در جام اتحادیه وجام حذفی انگلیس بلکه قهرمانی در لیگ برتر را هدف گرفته است. روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس با انتشار مقاله‌ای مدعی شده که به 5دلیل لیورپول می‌تواند قهرمان این فصل لیگ برتر شود، درحالی‌که کارشناسان، منچسترسیتی، چلسی و آرسنال را مدعیان اصلی قهرمانی می‌دانند.

1- غیبت در اروپا

هیچ تیم بزرگی در فوتبال اروپا نباید در رقابت‌های لیگ قهرمانان و یا لیگ اروپا غایب باشد. لیورپول این فصل نه در لیگ اروپاست و نه لیگ قهرمانان اروپا اما این تیم نشان داد که ثمره غیبت در رقابت‌های باشگاهی اروپا تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد. حضور نداشتن لیورپول در رقابت‌های اروپایی باعث شده تا این تیم تمام قدرت خود را روی رقابت‌های داخلی در انگلیس متمرکز کند. همچنین این تیم در دور اول جام اتحادیه و چند روز قبل هم از جام حذفی حذف شد تا اینکه شاگردان برندان راجرز صرفا روی لیگ برتر تمرکز کنند. در واقع تمام این اتفاقات دست به‌دست هم دادند تا بازیکنان این تیم زمان بیشتری برای استراحت داشته باشند و راجرز نیز بتواند تفکرات تاکتیکی خود را قبل از اجرا در زمین مسابقه، در زمین تمرین بارها مرور کند. با توجه به اینکه راجرز مدت طولانی‌ای نیست که در لیورپول است به این زمان برای انتقال تفکراتش به بازیکنان نیاز داشت. البته حضور لیورپول در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا یک الزام است چون اگر این تیم به رقابت‌های اروپایی نرسد، راجرز، پول کافی برای تقویت تیمش از لحاظ نیروی انسانی در فصل نقل و انتقالات تابستانی نخواهد داشت اما همین با طراوت بودن بازیکنان لیورپول به‌دلیل بازی کمتر نسبت به سایر رقیبان شانس قهرمانی این تیم در لیگ برتر را افزایش داده است.

2- استاریج و سوارز

دانیل استاریج و لوئیز سوارز 2مهاجم تیم لیورپول نامزد کسب عنوان بهترین گلزن لیگ برتر انگلیس در این فصل هستند. تا هفته بیست‌وهفتم، سوارز 23گل در لیگ به ثمر رسانده و در صدر جدول گلزنان قرار داشت و استاریج نیز با 15گل در رده دوم بود. آخرین باری که زوج خط حمله لیورپول نامزد دریافت جایزه آقای گلی بودند، به زمان حضور همزمان یان راش و کنی‌ دالگلیش برمی‌گردد. در واقع این دو بازیکن نقش کلیدی در قهرمانی لیورپول در جام‌های مختلف داشتند. اگر راجرز بتواند این دو مهاجم(سوارز و استاریج) را در شرایط ایده‌آل حفظ کند، قهرمانی لیورپول دور از دسترس نخواهد بود.

3- استیون جرارد

جرارد که به سی‌وچهارمین سالگرد تولدش نزدیک می‌شود همواره از سوی تماشاگران منچستریونایتد به‌دلیل نداشتن مدال قهرمانی لیگ برتر در کارنامه خود مورد انتقاد و تمسخر بوده است اما او با ضربه پنالتی‌ای که در دقیقه 90بازی با فولام وارد دروازه حریف کرد و موجب پیروزی لیورپول شد نشان داد که تشنه موفقیت است و آمادگی آن را دارد که تیمش را تا سکوی قهرمانی لیگ برتر هدایت کند. جرارد تا فصل پیش یک هافبک کاملا تهاجمی بود اما در این فصل راجرز شیوه بازی او را تغییر داده و او بیشتر در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند. وظیفه اصلی جرارد حمایت از دفاع 4نفره است با این حال او محور انگیزه در لیورپول است. کاپیتان لیورپول به‌خوبی دریافته که این فصل، آخرین شانس برای اوست که قهرمان لیگ‌برتر شود. البته برایان رابسون هم شرایطی مشابه جرارد در منچستریونایتد داشت اما او سرانجام در سن 36سالگی و در سال 1993 قهرمان لیگ شد.

4- برنامه مناسب


بدیهی‌ترین قانون هر لیگ این است که در طول هر فصل، تیم‌ها 2بار با هم بازی می‌کنند. لیورپول اما بازی‌های سخت خود را در لیگ پشت‌سر گذاشته و تا پایان فصل، بازی‌های نسبتا آسانی پیش‌رو دارد. آنها با تمام مدعیان قهرمانی به جز منچستریونایتد (که این تیم را واقعا نمی‌توان مدعی قهرمانی دانست) خارج از خانه بازی کرده به همین دلیل سرنوشت قهرمانی باید در آنفیلد (زمین اختصاصی لیورپول) تعیین شود. آرسنال در آنفیلد له شد و حالا چلسی، منچسترسیتی و تاتنهام باید در این ورزشگاه مقابل لیورپول به میدان بروند. این تیم همچنین در هفته‌های پایانی لیگ بیشتر با تیم‌های نیمه پایین جدول بازی دارد و همین موضوع ممکن است به ناکامی 24ساله این تیم در دستیابی به قهرمانی لیگ برتر پایان بدهد.

5- برندان راجرز

فصل گذشته هنگامی که راجرز به لیورپول آمد، شیوه‌های مدیریتی و تمرینی او جواب نداد و همچنین محرومیت طولانی مدت سوارز به‌دلیل گاز گرفتن برانیسلاو ایوانوویچ بازیکن تیم چلسی باعث شد تا او مورد انتقاد بی‌سابقه قرار بگیرد. البته سرمربی سابق سوانزی در برابر انتقادها ایستادگی کرد و فلسفه‌اش را تغییر نداد. او بازیکنانی به خدمت گرفت که تطابق کامل با سیستم مورد نظر او داشتند. او می‌توانست بازیکنان بزرگی به خدمت بگیرد و بعد،آنها را مجبور به بازی در سیستم مورد نظرش کند اما این کار را انجام نداد. به همین دلیل است که زحمات و پایداری او به بار نشسته است. فیلیپ کوتینو یک موفقیت بزرگ در لیورپول بوده است، استاریج پاسخ بسیار مناسبی به اعتماد راجرز داده و سیمون مینیوله به خوبی توانسته جای پپ رینا را که بسیار پرطرفدار هم بود پر کند. حتی فصل گذشته زمانی که زندگی برای راجرز سخت شده بود او نشان داد که دارای برنامه است و به شیوه مدیریتی خود ایمان دارد. او با انگیزه‌ای که به تیم تزریق کرده این باور را به‌وجود آورده که لیورپول می‌تواند زودتر از پیش‌بینی‌ها قهرمان شود.

نقاط قوت لیورپول

لیورپول استاد به ثمر رساندن گل از روی ضربات شروع مجدد است. شاگردان راجرز در این فصل از لیگ برتر 22بار از روی ضربات ایستگاهی به گل رسیده‌اند که 2گل بیشتر از منچسترسیتی و 8گل بیشتر از چلسی است.
در لیگ برتر تنها تیم آرسنال عملکرد بهتری نسبت به لیورپول در دیدار مقابل تیم‌های نیمه پایین جدول داشته است. لیورپول از 15بازی مقابل تیم‌های نیمه پایین جدول، 12برد،2 تساوی و یک باخت داشته که معادل 2/5امتیاز برای هر بازی است. این تیم 5بازی دیگر مقابل تیم‌های نیمه پایین جدول دارد که احتمال کسب امتیازهای کامل بسیار زیاد است.
استرلینگ در حال حاضر یکی از آماده‌ترین بازیکنان لیورپول است و 2 گلی که مقابل آرسنال به ثمر رساند بیانگر این واقعیت بود. او چه در جناح چپ و چه در جناح راست به‌کار گرفته شود با سرعت کم نظیر خود به کابوسی برای مدافعان تبدیل می‌شود. اما مهم‌تر از همه هماهنگی بی‌بدیل او با سوارز و استاریج است که باعث سرگیجه حریفان شده است. شاید روی هاجسون سرمربی تیم ملی انگلیس از استرلینگ به‌عنوان جانشین تئو والکات در جام‌جهانی استفاده کند. در حال حاضر سقفی برای پیشرفت این بازیکن 19ساله نمی‌توان متصور بود.

 

کد خبر 250645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز