گروه اجتماعی ـ‌ مینا شهنی: یکی از مهم‌ترین خواسته‌هایی که مردم در سال‌های گذشته مطرح کرده‌اند، ‌کنترل بازار درمان از سوی دولت بوده؛ بازاری که قیمت‌هایش روزبه‌روز وگویا بدون هیچ نظارتی بالا و بالاتر رفت و کار را به جایی رساند که هزینه‌های درمان را به مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم تبدیل کرد. سرانجام توجه مسئولان به این نکته جلب شد.


یکی از شعار‌های محوری دولت رسیدگی به مسائل درمانی مردم بود. در این راستا دولت تلاش کرد تا آنجا که منابع اجازه می‌دهد بودجه بخش سلامت و درمان را برای سال 93افزایش دهد، اما حالا سؤال این است که آیا این افزایش بودجه منجر به کاهش هزینه‌های مردم در بخش درمان خواهد شد؟‌

سهم مردم کاهش خواهد داشت

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، معتقد است که قطعا در سال 93سهم مردم از هزینه‌های درمان با کاهش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. او توضیح داد: تمام تلاش نمایندگان مجلس هنگام تصویب قانون بودجه‌ سال آینده این بوده که هزینه‌های درمانی مردم را کاهش دهند و بر همین اساس هم برنامه‌ریزی شده است، آنچه شما در قانون بودجه‌ سال 93می‌بینید حاصل همین تلاش‌های دولت و مجلس است که مسلما منجر به کاهش هزینه‌های درمانی مردم خواهد شد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه مردم این تغییرات را احساس خواهند کرد، گفت: در حال حاضر مردم بیش از 70درصد از هزینه‌های درمان را از جیب پرداخت می‌کنند، اما از ابتدای سال 93این فرمول تغییر خواهد کرد و سهم مردم کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت که خود مردم هم این واقعیت را به‌راحتی می‌توانند لمس کنند.به گفته‌ عزیزی، قدرتمند‌شدن بیمه‌های پایه یکی از عوامل اصلی است که سبب کاهش هزینه‌های درمان مردم می‌شود؛ به همین دلیل هم مجلس تلاش خواهد کرد تا در بهبود اوضاع بیمه‌های درمانی پایه برنامه‌ریزی مناسب و مستمری داشته باشد و این تلاش تا رسیدن به نتیجه‌ مطلوب و قابل‌قبول ادامه خواهد یافت.

پیشگیری را جدی بگیریم

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که با این وضع بودجه‌ریزی نمی‌توان به بهبود اوضاع درمان در سال آینده چندان امیدوار بود، چرا که جای خالی بودجه‌ پیشگیری از بیماری‌ها به‌شدت دیده می‌شود و تا زمانی که تقسیم بودجه به این شکل باشد نمی‌توان انتظار داشت تا شرایط بهداشت و درمان بهبود پیدا کند.رسول خضری 4فاکتور را برای کنترل وضعیت درمان مهم دانسته و توضیح داد: چندین عامل بر پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم تأثیر مستقیم دارند و برای کاهش هزینه‌های درمانی باید درمورد بهبود اوضاع این عوامل برنامه‌ریزی کرد؛ نخست سرانه بهداشت درمان است که این سرانه در حال حاضر بسیار پایین است، دوم سهم حوزه‌ سلامت باید حداقل 7درصد از درآمد ناخالص ملی باشد که این سهم در حال حاضر 4درصد است. سومین نکته کیفیت بیمه‌های درمانی است که در حال حاضر این بیمه‌ها کیفیت قابل‌قبولی ندارند و سرانجام اینکه سیاستگذاری در زمینه بیمه‌ها باید از سوی وزارت بهداشت انجام شود. او در پاسخ به اینکه افزایش بودجه بخش درمان چه تأثیری بر کاهش قیمت درمان خواهد شد گفت: با وجود تلاش‌های وزیر بهداشت و درمان شاهد این هستیم که متأسفانه افزایش بودجه به میزان واقعی در لایحه‌ بودجه پیش‌بینی نشده است. یکی از مشکلات وزارت بهداشت این است که 8هزار میلیارد تومان بدهی انباشته از سال 90و 91دارد که حتی برای پرداخت این بدهی هم در بودجه‌ سال 93پیش‌بینی خاصی نداریم بر همین مبنا هم احتمالا وزارت بهداشت نخواهد توانست بدهی‌هایش را پرداخت کند. اگر قرار باشد سهم سلامت از 4درصد به 7درصد برسد بودجه وزارت بهداشت باید دو‌برابر شود اما این اتفاق رخ نداده است. خضری معتقد است که در شرایط کنونی بعید به‌نظر می‌رسد که اقدامات انجام‌شده در قانون بودجه بتواند تأثیری بر هزینه‌های درمانی مردم داشته باشد و از همین رو هم احتمال کاهش هزینه‌های درمانی در سال آینده بسیار اندک به‌نظر می‌رسد.

مدیریت بودجه‌ها

براساس ارقام بودجه، سهم بهداشت و درمان بیش از 8هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش دارد، همچنین یک بودجه 3هزار میلیارد تومانی برای کمک به بهداشت و درمان مناطق محروم و دور از مرکز اختصاص پیدا کرده، این بودجه نزد معاونت نظارت و راهبردی ریاست‌جمهوری قرار گرفته و با نظارت مجلس شورای اسلامی مصرف می‌شود. اگر چه این روش بودجه‌ای تا‌کنون بی‌سابقه بوده‌است اما می‌توان امیدوار بود که به این ترتیب بودجه‌ 3هزار میلیارد تومانی با دقت بیشتری به محل مصرف برسد. اما بیمه‌ها و وزارت بهداشت تا‌کنون هیچ برنامه مدون، قابل نظارت و روشنی برای چگونگی هزینه‌کرد بودجه سال آینده ارائه نکرده‌اند و بیم آن می‌رود در صورتی که بودجه‌های این دو بخش به درستی مدیریت نشود، سال 93هم بیماران ناچار به پرداخت هزینه‌های نجومی درمان باشند؛ هزینه‌ای که گاهی خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌فرستد.

کد خبر 250482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز