گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: یک دانش‌آموز در مدرسه زمین می‌خورد و آسیب می‌بیند، مسئولین مدرسه او را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی می‌برند، تیم درمانی برای‌ اینکه کارش را شروع کند نیاز دارد بداند بیمار حساسیت‌دارویی دارد یا نه؟‌

سابقه‌ چه بیماری‌هایی را دارد؟‌گروه خونی‌اش چیست؟ هیچ‌یک از مسئولین مدرسه نمی‌توانند به این پرسش‌ها پاسخ دهند و... . در حالت دوم مجروح یک تصادف را به بیمارستان رسانده‌اند تیم درمانی باید به‌سرعت کارش را آغاز کند و به اطلاعاتی درباره سابقه‌ مصدوم نیازمند است، کارت ملی مصدوم را از جیبش پیدا می‌کنند شماره ملی‌اش را در بانک اطلاعاتی وارد می‌کنند و تمام سابقه‌ بیماری‌های فرد همراه با انواع حساسیت‌های دارویی به سرعت در اختیار تیم درمانی قرار می‌گیرد و کار درمان با روندی سریع دنبال می‌شود. تفاوت این دو فقط به این بستگی دارد که یک بانک اطلاعاتی بیمه‌ای - درمانی وجود داشته باشد تا سوابق بیماری و بیمه‌ای فرد را در اختیار مراکز درمانی قرار دهد.

یک بغل مدارک

حتما برای شما هم پیش آمده که با یک بغل مدارک به مطب پزشکتان بروید و هنگامی که به اتاق معاینه وارد می‌شوید، آزمایش‌ها و عکس‌ها و گزارش‌های تشخیصی را یکی یکی از توی پاکت بیرون بیاورید و به دکتر نشان بدهید، در برخی از مطب‌ها منشی همه‌ مدارک را تحویل می‌گیرد و از پاکت خارج می‌کند و روی یک تخته شاسی نصب می‌کند تا پزشک راحت‌تر بتواند مدارک را ببیند. شاید در خانه‌ شما هم تعداد زیادی عکس رادیولوژی، جواب آزمایش و سونوگرافی و... در یکی از کمدها نگهداری می‌شود که درصورت نیاز برای پزشک ببرید. چرا مردم باید همیشه این همه مدارک درمانی در خانه داشته باشند؟ آیا نگهداری این همه مدارک می‌تواند سابقه‌ای از بیماری‌های مختلف افراد را برای پزشک توضیح دهد؟

همگرایی یا واگرایی وزارتخانه‌ها

وجود یک بانک اطلاعاتی هوشمند سلامت و بیمه به گروه‌های درمانی و بیمه‌ای این امکان را می‌دهد تا سوابق بیمه و درمان هر فرد را از ابتدای تولد در اختیار داشته باشند.از آنجا که مراکز درمانی و بیمارستان‌ها زیرنظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فعالیت می‌کنند و بیمه‌های درمانی با نظارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سیاستگذاری برای ایجاد و توسعه یک نظام اطلاعاتی هوشمند نیازمند همگرایی هر دو وزارتخانه است.علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره نظام هوشمند گفت:

طرح کارت هوشمند درمان که در حال حاضر در دست بررسی است در واقع یکی از مصوبات شورای‌عالی بیمه است که می‌تواند بخشی از مشکلات درمانی بیمه‌ای مردم را حل کند. اعضای شورای‌عالی بیمه با طرح این پیشنهاد تلاش می‌کنند تا با جایگزین‌کردن نظام‌های هوشمند به جای سیستم سنتی در بخش بیمه و درمان علاوه بر هدایت بودجه‌ها و هزینه‌ها کیفیت خدمات را نیز افزایش داده و بیمه‌شدگان و بیماران را یاری کنند.حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم توضیح داده که‌ پرونده الکترونیکی سلامت مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت فرد مورد مراقبت، قابل پردازش برای رایانه و با قابلیت ذخیره‌سازی، قابل انتقال به شکلی ایمن و با امکان دسترسی توسط چند کاربر مجاز است که دارای یک استاندارد و یا مدل اطلاعاتی منطقی تعریف شده توسط وزارت بهداشت است.

پرونده الکترونیکی سلامت، مستقل از سامانه‌های پرونده الکترونیکی سلامت بوده و هدف اصلی آن پشتیبانی از تداوم، کارایی و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی و درمانی یکپارچه است. این نظام در واقع مشابه شبکه شتاب در بانکداری الکترونیکی بوده و زیرساخت انجام تراکنش‌های حوزه سلامت و تبادل اطلاعات بین مراکز بهداشتی درمانی و سازمان‌های بیمه‌گر را فراهم می‌نماید.

اتصال اطلاعات به کارت ملی

محمد ناظمی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال معتقد است که تمام اطلاعات سلامت، درمان و بیمه‌ای مردم را می‌توان روی کارت‌های ملی هوشمند ثبت و نگهداری کرد. او در این‌باره گفته است: آنچه در کارت‌های هوشمند ملی حائز اهمیت است این است که این کارت‌ها کلید ورود به پایگاه داده هر سازمان و دستگاه دولتی هستند، یعنی از طریق این کارت می‌توان به پایگاه داده اطلاعات فرد در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف دسترسی پیدا کرد. به‌عنوان مثال وزارت بهداشت و درمان از طریق این کارت می‌تواند به‌عنوان کلید ورود به پایگاه داده سلامت فرد ایرانی به اطلاعات سلامتی این فرد دسترسی پیدا کند. امکان استفاده از این کارت‌ها به‌صورت پایگاه محور فراهم است و درخصوص بیماری‌ها و سوابق پزشکی و نظام بیمه‌ای که فرد از آن استفاده می‌کند می‌توان اطلاعات لازم را در این کارت‌ها قرار داد.

کارت هوشمند الکترونیک ملی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارت هوشمند را حلقه مفقوده نظام بیمه‌ درمانی می‌داند. همین حلقه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرونده الکترونیک سلامت نامگذاری شده و در آخر سازمان ثبت احوال پیشنهاد داده تا تمام اطلاعات روی کارت ملی هوشمند ثبت شود. به این ترتیب در حال حاضر 3روش موازی برای وارد کردن هوش به نظام درمان و بیمه پیش روست و باید منتظر ماند و دید که آیا 3خط موازی به هم می‌رسند یا نه؟

کد خبر 249266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز