شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیست و ‌نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پنجشنبه‌شب اول اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نایب‌رئیس دوم مجلس و رئیس شورای اسلامی شهر تهران و معرفی گروه‌های برگزیده و تجلیل از اردوان کامکار و فریماه قوام‌صدری در تالار وحدت به پایان رسید.

جشنواره موسیقی فجر

به گزارش همشهری، حسن ریاحی دبیر جشنواره نخستین سخنران این مراسم بود که حضور گروه‌های شاخص بین‌المللی، استقبال مخاطبان و هنرمندان از بخش‌های مختلف، حمایت هنرمندان پیشکسوت و همراهی هنرمندان نسل دوم و سوم موسیقی ایران را از دلایل رونق این دوره ذکر کرد. پس از آن وزیر ارشاد در سخنانی موسیقی را هنری دانست به قدمت تاریخ که می‌تواند غم را به شادی، خودخواهی را به ایثار و تعجیل را به تدبیر تبدیل کند.

تأکید بر حمایت از استعدادهای جوان

علی جنتی گفت: موسیقی در مسیر حرکت ملت شریف ایران از روزهای پیروزی انقلاب تا سال‌های دفاع‌مقدس، از دوران سازندگی تا مشارکت و حضور عمومی مردم در صحنه‌های مختلف اجتماعی، پیشاهنگ و با مردم همراه و همنوا بوده است. جشنواره موسیقی فجر هم هر سال چشمه و کرشمه‌ای نو از این تحول فرهنگی را می‌نمایاند. هنرمندان و هنردوستان بر این نکته واقفند که موسیقی ایرانی به لحاظ دستگاهی، مقام‌ها، پرده‌ها و تنوع سازها در جهان کم‌نظیر و بی‌بدیل است. از این‌رو موسیقی‌دانان ایرانی در عرصه جهانی جایگاهی رفیع و مقامی منیع دارند. وی جشنواره موسیقی فجر را عرصه گزینش آثار موسیقایی و معرفی پدیدآورندگان آنها دانست و گفت: بخشی از استعدادهای هنری در موسیقی ایران به‌دلیل سختگیری‌ها و تنگ‌نظری‌ها از عرصه قانونی دور مانده‌است. باید با برقراری ارتباط بیشتر با این هنرمندان از استعدادهای آنها در جهت موسیقی سالم و فاخر استفاده کنیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند زمینه اجرای موسیقی فاخر و کنسرت‌های بزرگ را فراهم کند و بخش خصوصی می‌تواند با شناسایی و تجهیز سالن‌های مناسب در این زمینه گام بزرگی بردارد. در بخش دیگر مراسم اختتامیه، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد در سخنانی کوتاه با اشاره به حضور محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در مراسم گفت: امیدواریم با کمک بزرگان به همه بخش‌های موسیقی بپردازیم و هیچ‌چیزی را حذف نکنیم. موسیقی می‌تواند نگاهی فرهنگی در دنیا نسبت به ما رقم بزند و ویترینی برای ما باشد. ارکسترهای سمفونیک به‌زودی با عنایت رئیس‌جمهور دوباره کارشان را آغاز می‌کنند. همچنین زمینه‌هایی فراهم شده که دیپلماسی فرهنگی بین ایران و کشورهای دنیا شکل بگیرد.

برگزیدگان جشنواره بیست و نهم

هیأت داوران بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر جوایز این دوره را در 4شاخه آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، پایان‌نامه و بخش ویژه اهدا کرد. رتبه نخست موسیقی کلاسیک ایرانی در بخش گروه‌نوازی را گروه سرشک به سرپرستی یحیی علوی از مشهد کسب کرد. رتبه دوم را گروه شمسا به سرپرستی نیما بطحایی از تهران و رتبه سوم را گروه ربیع به سرپرستی محمدجواد صانعی از کاشان به‌خود اختصاص دادند.

در بخش گروه کلاسیک غیرایرانی هیچ گروهی رتبه سوم و اول را کسب نکرد و تنها گروه ارکستر مجلسی رسا رتبه دوم را با سرپرستی مظفر نویدی و رهبری رامیار بهزادی از کرج از آن خود کرد. جوایز این بخش، علاوه بر لوح و تندیس، مبلغ 3میلیون تومان به رتبه سوم، 6میلیون تومان به رتبه دوم و 9میلیون تومان به رتبه اول بود. در شاخه آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی هیأت داوران با اهدای سیمرغ، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی از 2هنرمند تجلیل کرد؛ هادی رحمانی برای قطعه سوئیت برای ارکستر و عرفان وکیلی برای قطعه گنبد افلاک هر دو از تهران. در شاخه پایان‌نامه‌های دانشجویی هیأت داوران تندیس، لوح و جایزه نقدی را به‌طور مشترک به 2هنرمند تقدیم کرد؛ نیلوفر کریمی برای قطعه رخ از کرج و علیرضا اکبرپور برای قطعه سمفونی اپز. در بخش آهنگسازی کلاسیک ایرانی تندیس، لوح و جایزه نقدی به 2هنرمند تعلق گرفت؛ کورش متین با قطعه طلوع و مجتبی حبیبی با قطعه همراز هر دو از تهران. جشنواره امسال بخشی ویژه به نام آهنگسازی موسیقی حماسی داشت که هیأت داوران در این بخش از کیوان عطایی برای قطعه تهمتن از مشهد تقدیر کرد. برگزیدگان بخش آواز جمعی هم به این شرح معرفی شدند؛ رتبه نخست گروه آوازی سناد به رهبری محسن بافنده از ساری، رتبه دوم گروه کر سمات به رهبری آزاده عظیمی از شیراز و رتبه سوم به‌طور مشترک به گروه کر آرارات و گروه کر انجمن موسیقی خراسان رضوی.

اجراهای اختتامیه

در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، متین لادانی نوازنده پیانو و نگین باقری نوازنده ویلن به‌عنوان نمایندگان بخش استعدادهای درخشان به تکنوازی پرداختند. همچنین رامیز قلی‌اف هنرمند برجسته آذربایجانی به همراه گروهش قطعه‌های فولکلور آذری را نواخت. اجرای برنامه کیوان ساکت، گروه موسیقی ژیوار و تکنوازی گیتار وحید ایرانشاهی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. گروه موسیقی عبور به آهنگسازی علی قمصری و محمد معتمدی قطعاتی از موسیقی کلاسیک ایرانی را اجرا کرد و اجرای محمد اصفهانی پایان‌بخش مراسم اختتامیه بود.

کد خبر 250464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز