یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

همشهری‌‌آنلاین: مطابق سنت هر ساله برخی از برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر در اجرایی ویژه برای برخی مسئولان به صحنه‌ رفت.

به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فجر، این برنامه از ساعت 19 روز شنبه با حضور علی جنتی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد)، احمد مسجدجامعی (رئیس شورای شهر تهران)، حجت‌الله ایوبی معاون سینمایی وزیر ارشاد، پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی)، محمود دعایی و بسیاری از دوستداران موسیقی در تالار وحدت آغاز شد.

برنامه ویژه بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر شامل گزیده‌ای از اجراهای مهم جشنواره که با اجرای ارکستر آکادمیک تهران به رهبری امین سالمی آغاز شد. بابک شهرکی ارکستر مایستر بود. این ارکستر سه خواننده داشت که حمید خزایی، امیر رفعتی و شهریار بلوچستانی خواننده‌های ارکستر بودند.

اراکستر آکادمیک تهران در این اجرا چهار قطعه نواخت که سه قطعه از آنها از ساخته‌های مرحوم همایون خرم بود. "رفته"، "اشک من هویدا شد" و "غوغای ستارگان" از ساخته‌های همایون خرم در این برنامه اجرا شد. "خوشه‌چین" با آهنگسازی روح اله خالقی آخرین قطعه ای بود که ارکستر آکادمیک تهران اجرا کرد.

حسن ریاحی دبیر بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر تنها سخنران این مراسم بود که برای دقایقی به روی صحنه آمد و به بیان نکاتی درباره جشنواره موسیقی فجر پرداخت.

ریاحی گفت: امیدواریم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به زیباترین هنر عالم یعنی موسیقی بشود. هنری که مدتی است در ایران مهجور مانده است.

وی با اشاره به بیکاری و سردرگمی فارغ التحصیلان رشته موسیقی اظهار کرد: سال‌های زیادی است که دانشگاه‌های موسیقی فارغ‌التحصیلان با استعدادی را به جامعه تحویل داده‌اند اما این فارغ‌التحصیلان در انزوا هستند و با هیچ ارگانی ارتباط ندارند. ما باید قدر این جوانان را بدانیم.

دبیر بیست‌و نهمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به جایگاه این جشنواره در معرفی هنرمندان جوان اظهار کرد: جشنواره فجر اقدامی است در حوزه توجه برای کشف استعدادهای جوان اما پرسش این است که منتخبان این جشنواره چه سرنوشتی دارند، امیدواریم کلید تدبیر و امید راهگشایی برای موسیقی کشور باشد تا بتوان از این دوران به عنوان دوره شکوفایی موسیقی یاد کرد.

ریاحی با اشاره به مقاومت هنرمندان در مقابل تحریم‌های دشمنان گفت: هنرمندان تحریم‌ها را از میان برداشته‌اند و با ایستادگی هنر خود را به اثبات رساندند. حال نوبت ماست که این مقاومت را ارج بنهیم و به آنها برای هنرشان به جامعه خدمت‌رسانی کنیم.

گروه "سرزمین آتش" به رهبری رامیز قلی‌اف اجرای بخش دیگری از این برنامه را بر عهده داشتند. در این اجرا علی حاجی‌زاده جوان 14 ساله، گروه سرزمین آتش را همراهی می‌کرد.

از نکات جالب در برنامه ویژه جشنواره موسیقی فجر،‌ اجرای نمایش "مضحکه دزدها" بود. کارگردانی این نمایش را هادی عامل برعهده داشت. نمایش مضحکه دزدها برداشتی آزاد است از نمایشنامه "بالماسکه دزدها" است. مدت زمان این نمایش 80 دقیقه است که تلخیصی از آن به مدت 15 دقیقه برای حاضران در تالار وحدت اجرا شد.

بخش پایانی برنامه ویژه بیست‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای ایلیا منفرد اختصاص داشت. منفرد در این اجرا قطعات "سینه پاره پاره"، "من و تو"، "بارون"، "یاران" و "گل ارکیده" برای حاضران در تالار وحدت اجرا کرد. رهبری ارکستری که منفرد را همراهی می‌کرد بر عهده نیما نورمحمدی بود.

مجری برنامه ویژه جشنواره موسیقی فجر را ژاله صادقیان بر عهده داشت.

کد خبر 249772
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز