همشهری آنلاین: نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که برخی عطرها حاوی مواد خطرناک شیمیایی هستند که می‌تواند بر هورمون‌های بدن تاثیر بگذارد.

کشف مواد شیمیایی در عطرها که بر هورمون‌های بدن تاثیر می‌گذارند

به گزارش ایرنا، یک سازمان مردم نهاد حافظ محیط زیست در استرالیا به نام "گلوبال 2000 " با مطالعه بر روی 53 عطر و دئودرانت‌هایی که مردها بعد از تراشیدن ریش خود از آن استفاده می‌کنند (افتر شیوها)، متوجه شدند که 6 نوع از این عطرها و افتر شیوها حاوی مقادیر زیادی ماده خطرناک شیمیایی فتالات دی اتیل (DEP) است که بر هورمون‌های بدن تاثیر می‌گذارند.

نماینده این سازمان در یک نشست خبری در وین اعلام کرد: نتایج این مطالعه نشان داد که در برخی رایحه‌ها تمرکز زیادی از DEP وجود دارد.

سازمان مردم نهاد گلوبال 2000 در مورد عوارض جانبی بالقوه استفاده از این ماده شیمیایی افزود: زمانی که عطر بر روی پوست استفاده می‌شود، از طریق پوست وارد جریان خون می‌شود و موجب بروز مشکلاتی همچون ناباروری برای مردان و زنان، افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان بیضه و سرطان پروستات می‌شود.

این ماده شیمیایی همچنین می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت و چاقی شود.

از سوی دیگر پروفسور"آندرس لیسچکا" مدیر بیمارستان اطفال گلانزینگ در وین گفت: این مواد شیمیایی به ویژه برای زنان باردار خطرناک است زیرا می‌تواند وارد جریان خون شود و بر جنین در حال رشد تاثیر بگذارد.

با این حال گلوبال 2000 اعلام کرد: جای خوشحالی است که اکثر رایحه‌ها حاوی این ماده شیمیایی نیستند اما در عین حال هشدار دارد که سایر رایحه‌ها حاوی تمرکز نسبتا زیادی از این ماده خطرناک شیمیایی هستند.

هلموت بورتسچر متخصص شیمی زیستی در گلوبال 2000 اعلام کرد: باید برای پیشگیری از استعمال عطرهایی که حاوی این ماده خطرناک شیمیایی هستند، سریعا اقدام کرد.

وی همچنین از مقامات سلامت و محیط زیست استرالیا درخواست کرد تا در این زمینه اقدام فوری انجام دهند.

کد خبر 249980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز