همشهری آنلاین: عضو هیئت داوران نهایی جشنواره مطبوعات: کیفیت برگزاری و روند ارزیابی آثار در جشنواره بیستم مطبوعات، مبنای پیشرفت این جشنواره در دوره‌های آتی است.

به گزارش پایگاه رسمی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد،حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده، فعال رسانه‌ای و عضو هیئت داوران نهایی جشنواره مطبوعات، با اشاره به اهمیت تقویت جشنواره مطبوعات به عنوان نهادی ارزشمند گفت: اگر اساس نیاز اجتماعی به رسانه‌ها، نقش و کارکرد آن‌ها و اهمیت تقویت این نهاد اجتماعی ارزشمند را باور داشته باشیم، هر عاملی که به برجسته‌تر شدن این نقش کمک کند ارزشمند خواهد بود.

وی در ادامه با بررسی اهمیت جشنواره مطبوعات از دو زاویه مخاطبان و دست‌اندکاران رسانه عنوان کرد: جشنواره مطبوعات از یک طرف برای اهالی رسانه تشویق‌کننده و انگیزه‌بخش است و کیفیت و غنای محتوای آثار و فعالیت‌ها را ارتقا می‌دهد و از طرف دیگر به مخاطبان رسانه، شاخص‌های روشن‌تر و شفاف‌تری عرضه می‌کند که در انتخاب‌ رسانه‌ها ارزیابی بهتری داشته باشند.

این فعال رسانه‌ای درباره ملاک‌ها و معیارهای انتخاب آثار برتر در بیستمین جشنواره مطبوعات گفت: مهم‌ترین ملاک، کیفیت آثار از نظر حرفه‌ای و زاویه دید پدیدآورنده اثر است؛ همچنین نگاه هنرمندانه و عمیق، پرداخت به موضوعات دارای اولویت بالاتر در مسایل اجتماعی و توجه به نیاز و نقش مخاطب و همچنین ارتباطی که می‌تواند با موضوع برقرار کند.

زائری، کیفیت برگزاری و روند ارزیابی آثار در جشنواره بیستم مطبوعات را مبنای پیشرفت این جشنواره در دوره‌های آتی دانست و افزود: در اموری که فرآیند خاصی را طی می‌کند، هر مرحله، زمینه‌ساز و اهرم مراحل بعد است. به طور طبیعی هر چه کیفیت کار و شکل انجام کار موفق‌تر، جدی‌تر و دقیق‌تر باشد، از یک طرف، تقویت‌کننده و ارتقا دهنده مراحل بعد می‌شود و از طرف دیگر اعتماد بیشتری به ویژه برای اهل فن و اهالی حوزه مطبوعات و رسانه ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از نکات جدی که موجب مشروعیت‌بخشی به رویدادهای بزرگ فرهنگی، مثل جشنواره مطبوعات می‌شود، اعتقاد و باوری است که خود دست‌اندرکاران و اهالی این حوزه باید به رویداد جشنواره داشته باشند.

این فعال فرهنگی با تأکید بر اعتمادسازی در میان اهالی رسانه و مطبوعات گفت: استقبال از یک حرکت فرهنگی در سایه اعتمادسازی در همه رویدادهای فرهنگی، اعم از ادبی، هنری و حرفه ای صادق است. اگر دست‌اندرکاران بخش‌های فرهنگی حس کنند که این داوری فارغ از ملاحظات و حاشیه‌‍‌ها، نظرات شخصی و سلیقه‌ای، یک داوری حرفه‌ای است، اعتماد نسبت به جشنواره‌های مختلف در این حوزه‌ها حاصل می‌شود.

این روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای به برخی نگرانی‌ها در خصوص داوری در جشنواره مطبوعات اشاره کرد و گفت: همیشه درباره داوری‌ها در هر زمینه‌ای نگرانی وجود دارد. هر جا کار داوری صورت می‌گیرد، این تردید و نگرانی به طور طبیعی به وجود می‌آید. پس این به نحوه عملکرد ما داوران برمی‌گردد که بتوانیم رفتاری اعتمادساز و امیدبخش داشته باشیم.

زائری در ادامه به حضور خود به عنوان شرکت‌کننده در ادوار گذشته جشنواره مطبوعات اشاره و عنوان کرد: من یک بار در این جشنواره شرکت کردم و موفق به دریافت جایزه شدم، اما دیگر شرکت نکردم، چراکه احساس کردم لازم است این مسیر و فضا را برای دوستان و همکاران دیگر باز بگذارم. در آن جشنواره خبرنگاری نظرم را درباره جشنواره و موفقیت در آن پرسید و من جواب دادم که تازه آغاز راه است...

این فعال رسانه‌ای افزود: این جشنواره فرصتی است برای هر یک از ما به عنوان اهالی رسانه، تا باور کنیم که فرصتی تازه و آغازی مجدد برای کار جدی و حرفه‌ای، خدمت با انگیزه‌تر و پر انرژی‌تر و حرکت به سمت افق‌های پیش رو یافته‌ایم.

زائری در ادامه عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای را حوزه‌ای بی‌انتها عنوان کرد و گفت: کار در مطبوعات و رسانه‌ها، فعالیتی تکراری و روتین نیست؛ چه در حوزه ابزارها و تکنولوژی و چه در زمینه محتوا و زاویه ورود به سوژه‌های مختلف، همیشه نگاه‌های نو، موضوعات گوناگون و افق‌های تازه و فرصت‌های جدید وجود دارد که مهم است از همه آن‌ها استفاده شود.

وی در پایان با بیان این‌که رصد روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌ها برای انتخاب بهترین و برترین آثار باید به امری همیشگی و مستمر بدل شود، گفت: همیشه آرزو داشتم که گزینش و داوری آثار در جشنواره مطبوعات یک فرآیند مداوم و منسجم باشد. یعنی بدون نیاز به ارسال آثار از سوی اهالی رسانه به جشنواره، افرادی به شکل مستمر به رصد آثار مطبوعاتی و جریان رسانه‌ای کشور بپردازند و آن را ارزیابی کنند و بدون این که خالق اثر مطلع باشد، کارش را ببینند و به ارزیابی، داوری و انتخاب اثر بپردازند. البته تحقق این هدف بسیار سخت است، اما به نظرم از اتفاقات مبارکی است که می‌تواند در تحول آینده جشنواره مطبوعات بسیار اثرگذار باشد.

کد خبر 249843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز