چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

پرده اول آلوارو دسوتو، نماینده ویژه سازمان ملل اخیراً در سندی محرمانه جزئیاتی مربوط به وقایع نوار غزه ارائه کرده بود.

او در این گزارش 53 صفحه‌ای خطاب به تعدادی از مقامات بلندپایه سازمان ملل نوشته بود سیاست سازمان ملل در خاورمیانه شکست‌خورده است.

براساس این سند آمریکا از همان ابتدا با نزدیکان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین جهت براندازی دولت حماس حتی به قیمت ایجاد جنگ داخلی خونبار همدست بوده است.

دسوتو  در این سند محرمانه عنوان کرده در نشست کمیته‌ کاری چهارجانبه که یک هفته قبل از امضای توافقنامه‌ مکه برگزار شد نماینده آمریکا در این کمیته دو بار اعلام کرد که خواهان خشونت میان فتح و حماس است.

دسوتو در این سند همچنین بیان داشته است که این سند دال بر همدستی محمود عباس و گروه فتح با طرح‌های آمریکا است.

پرده دوم
جیمی‌کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا طی اظهاراتی در نشست حقوق بشر در دوبلین، پایتخت ایرلند از آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا خواست تا به سیاست‌های دوگانه‌شان در قبال جنبش‌های فتح و حماس پایان دهند.

کارتر مخالفت دولت جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا با نتیجه انتخابات فلسطین که در آن جنبش حماس به پیروزی رسید را اقدامی‌جنایتکارانه دانست.

وی گفت: واشنگتن و تل‌آویو تمام تلاش خود را جهت جلوگیری از حل و فصل اختلافات جنبش‌های حماس و فتح به کار بسته‌اند و هیچ تلاشی از خارج جهت ایجاد اجماع بین طرفین درگیر صورت نمی‌گیرد.

پرده سوم
مایکل هوفمن، خبرنگار سابق آسوشیتدپرس، نویسنده و تحلیلگر مسائل اسرائیل- فلسطین اعتقاد دارد سالیان زیادی است که صهیونیست‌ها درصدد ایجاد جنگ داخلی در فلسطین هستند. فلسطینیان از هر دو جناح این دستور کار را تشخیص داده و تاکنون در قبال آن مقاومت کرده اند. صهیونیست‌ها تله‌های جنگ داخلی را می‌دانند.

هوفمن می‌گوید: تنها با پیروزی حماس در انتخابات محلی برخی صهیونیستها در اسرائیل و آمریکا پیشنهاد کردند که فتح باید مورد حمایت قرار گیرد اما دوباره حتی در آن مورد اسرائیلی‌ها از دادن کمک‌های مالی به عباس خودداری کردند به خاطر اینکه برخی از صهیونیست‌ها بر این باورند که با حمایت کامل و صد در صد آمریکا دیگر نیازی به فریبکاری برای داشتن یک شریک صلح فلسطینی لازم نیست.

پرده چهارم
تزیپی لیونی، وزیر خارجه اسرائیل در پی سقوط غزه و کنترل آن از سوی حماس و همچنین تشکیل دولت اضطراری فلسطین به رهبری محمود عباس، این واقعه را فرصتی سیاسی برای این رژیم خواند که از آن طریق می‌تواند استراتژی یک ساله‌اش را با هدف سرکوب همزمان حماس و مذاکره با محمود عباس برای پیشبرد صلح مورد نظرش به اجرا درآورد.

پرده پنجم
جنبش حماس مجدداً از فتح دعوت کرد تا گفت‌وگوی مشترکی را برای حل مشکلات موجود پیش از آن که خیلی دیر شود، آغاز کند اما سخنگوی عباس انجام گفت‌وگو با حماس را رد کرد. 

پرده ششم
احمد ابوالغیظ، وزیر امور خارجه مصر روز گذشته با امضای بخشنامه‌ای از سفیر مصر که از 12 سال پیش تاکنون یعنی از زمان امضای توافقنامه اسلو در غزه مسئولیت نمایندگی مصر را در مناطق فلسطینی برعهده داشت خواست به رام الله نقل مکان کند.

کد خبر 24760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز