چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: تبصره هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهایی و راهی مجلس شد. سخنگوی دولت با اعلام جزئیاتی از تبصره هدفمندی یارانه‌ها، از اختصاص ۱۲هزار میلیارد تومان به بخش سلامت در سال آینده خبر داد.

سخنگوی دولت با اعلام جزئیاتی از تبصره هدفمندی یارانه‌ها، از اختصاص 12هزار میلیارد تومان به بخش سلامت در سال آینده خبر داد. محمدباقر نوبخت همچنین از اعطای 10هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی به بخش تولید سخن گفت. در این تبصره تأکید شده است که برای شهرهای بزرگ با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جهت مقابله با آلودگی هوا، عوارض خاص منظور شود.

تبصره هدفمندی یارانه‌ها در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به مجلس ارائه شد تا نمایندگان بتوانند این موضوع اساسی را در دخل و خرج‌های بودجه 93بگنجانند. پیش از این قرار بود چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت طی لایحه‌ای به مجلس ارائه شود که براساس توافق دولت و مجلس، به‌عنوان تبصره‌ای الحاقی به لایحه بودجه راهی پارلمان شد. هدفمندی یارانه‌ها در حال حاضر با حدود 10هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است.

دولت قصد دارد ابتدا این نقص را برطرف سازد و سپس به ادامه اجرای آن بپردازد. این کسری بودجه موجب شده بود تا با وجود تصویب 6هزار میلیارد تومان برای سلامت در سال‌جاری، هیچ مبلغی به این بخش اختصاص نیابد. دولت یازدهم از همان ابتدای شروع کار اصلاح و تقویت بخش سلامت را در دستور کار قرار داد و دوبرابر شدن سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها - به شرط آنکه تحقق یابد- می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی برای این بخش باشد.

بخش تولید هم که طبق قانون باید سهم 20درصدی از درآمدهای هدفمندی به‌دست ‌آورد، هیچگاه مبلغی را دریافت نکرد. دولت یازدهم قصد دارد در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، مبلغ یارانه نقدی را ثابت نگه دارد و حتی بخشی از طبقه برخوردار را به‌طور داوطلبانه از دریافت یارانه، کنار بگذارد تا بتواند درآمدهای جدید هدفمندی یارانه‌ها را به بخش سلامت و تولید اختصاص دهد. به گفته سخنگوی دولت، قیمت بنزین در تبصره هدفمندی نیامده که قرار هم نبوده بیاید و در آن صرفاً سقف دریافت‌ و پرداخت‌ها و نحوه توزیع آن مشخص شده است.

در قانون بودجه سال 92سقف عددی که برای اجرای قانون هدفمندی سال 92مشخص شده، 50هزار میلیارد تومان بود که این عدد در تبصره‌ای که تقدیم مجلس شد، به 63هزار میلیارد و 200میلیون تومان افزایش یافته است. هرچند در بودجه سال 92سقف درآمد هدفمندی 50هزار میلیارد تومان بود اما این رقم به‌دلیل عدم‌افزایش قیمت حامل‌های انرژی محقق نشد و مجموع درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها عملا حدود 30هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

با این حساب برای تحقق درآمد 63هزار میلیارد تومانی، لازم است قیمت حامل‌های انرژی، نان، سایر کالاها و خدماتی که دولت به آن یارانه می‌دهد، تا حدود دوبرابر افزایش یابد. طبق تبصره دولت، از این رقم 63هزار میلیارد تومانی، 51هزار میلیارد و 900میلیون تومان از محل افزایش قیمت کالاها و خدمات حاصل خواهد شد و 11هزار میلیارد و 300میلیون تومان از محل یارانه نان، برق و سایر خدمات به‌دست می‌آید.

بر این اساس طبق پیشنهاد دولت، 53هزار میلیارد و 200میلیون تومان به پرداخت نقدی و غیرنقدی اختصاص خواهد یافت. طبق این بند از تبصره، 12هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص می‌یابد و مجموع مبلغ یارانه نقدی تغییر نخواهد کرد. طبق اعلام قبلی دولت ممکن است یارانه بخشی از پردرآمدها حذف شود و این مبلغ به یارانه اقشار آسیب‌پذیر اضافه شود. دولت در این تبصره مبلغ 10هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی را به تولید، بهبود حمل‌ونقل عمومی و بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی اختصاص داده است.در این شرایط باید منتظر ماند تا نمایندگان مجلس این پیشنهاد دولت را مورد بررسی قرار دهند و تکلیف اصلاح اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده را مشخص کنند.

کد خبر 246806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز