یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با متهم شدن ۲افسر ارشد دیگر مسئول شلیک‌ موشک‌های دوربرد هسته‌ای آمریکا، پرونده فساد مسئولان تسلیحات هسته‌ای این کشور قطور‌تر شده و نگرانی‌ها درباره امنیت تسلیحات کشتار جمعی در اختیار این کشور را به‌دنبال داشته است.

با افشای چندین پرونده فساد و برکناری ده‌ها نفر از نیروهای نظامی آمریکا که مسئول موشک‌های مسلح به کلاهک هسته‌ای این کشور بوده‌اند حالا نگرانی‌ها در این رابطه افزایش پیدا کرده است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره در آخرین مورد 2افسر ارشد ارتش آمریکا که مسئول پرتاب موشک‌های بین قاره‌ای هسته‌ای در پایگاه هوایی این کشور در مونتانا بوده‌اند متهم به استفاده و قاچاق مواد‌مخدر و روانگردان شده‌اند.

براساس گزارش‌‌ها دولت آمریکا ۸ هزار و ۵۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد که هر کدام از آنها می‌تواند فاجعه‌هایی مانند هیروشیما و ناکازاکی که هنوز کابوس جهان هستند را به‌وجود آورند. به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده که استفاده این دو نظامی مسئول پرتاب موشک در پایگاه مالم‌استورم از مواد‌مخدر در جریان تحقیقات کمیته‌ای ویژه مشخص شده است.

پرونده این دو نظامی تنها یکی از موارد دیگری است که به پرونده فساد نظامیان هسته‌ای آمریکا در طول یک سال گذشته اضافه شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، در طول یک سال گذشته موارد مختلفی درباره پرونده فساد اخلاقی، عملکرد و مشکلات نظامیان هسته‌ای آمریکا افشاشده است؛ مسئله‌ای که خیلی‌ها را نگران صلاحیت نیروهایی کرده که یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی جهان را در اختیار دارند.

در آخرین مورد جنجالی که باعث جلب توجه رسانه‌ها شد ژنرال «مایکل کارِی» که مسئولیت تسلیحات هسته‌ای آمریکا را برعهده داشت سه ماه پیش به‌دلیل رفتار نامناسب به‌خاطر مصرف مشروبات الکلی طی سفر به روسیه از سمت خود برکنار شد. در آن زمان افشا شد که این ژنرال 2ستاره که مسئولیت زرادخانه موشک بالستیک قاره‌پیمای نیروی هوایی آمریکا را برعهده داشته طی سفر ۴ روزه به روسیه رفتار و ارتباطات نامناسب و خارج از کنترل داشته که مایه اعتراض مقام‌های مسکو شد.

این ژنرال مسئول پایگاه‌هایی بود که در مجموع ۴۵۰ موشک‌ بین‌قاره‌ای با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشتند. اخراج این ژنرال 2روز پس از آن صورت گرفت که یک دریادار ارتش که مسئول فرماندهی مرکزی جنگ هسته‌ای نیروی دریایی بوده به‌خاطر قمار از کارش برکنار شد. در‌ماه آوریل سال گذشته هم چند افسر مسئول پرتاب موشک‌های هسته‌ای در پایگاه هوایی آمریکا در داکوتای شمالی به‌خاطر آنچه فساد خوانده شد از سمت‌هایشان برکنار شدند. به‌خاطر همین پرونده قطور در میان نظامیان هسته‌ای آمریکا بود که 4ماه پیش رئیس ستاد مشترک نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که باید دقت بیشتری در صلاحیت افرادی که مسئولیت کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در اختیار دارند به‌ویژه ژنرال‌های این کشور صورت بگیرد.

کد خبر 245676
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز