پکن - ایرنا: وزیرامور خارجه چین خواستار اجرای دقیق و درست توافقنامه ژنو برای پایان دادن به مسایل مرتبط با موضوع هسته ای ایران شد.

وانگ یی وزیر خارجه چین

به گزارش ایرنا، وانگ یی در اظهاراتی که روز جمعه توسط شین هوا و از مصاحبه با الجزیره منعکس شد، گفت: پکن مواضع بسیار مشخص و روشنی درباره جمهوری اسلامی ایران دارد.

وانگ افزود: براساس این موضع ما با هر تلاشی برای تولید و ساخت و دستیابی به تسلیحات هسته‌ای مخالف هستیم و خواستار منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای می باشیم.

وی با اشاره به حضورش در مذاکرات اخیر هسته ای در ژنو

گفت: بعد از 10سال بین ایران و گروه پنج به علاوه یک توافقی حاصل شده که آسان بدست نیامده است.

وی افزود: این توافق محدودیت‌هایی برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد و فورا نگرانی‌هایی را از برخی موارد مربوط به پرونده هسته‌ای که مورد نظر جامعه بین الملل است برطرف می کند.

شین هوا می‌نویسد: براساس توافق ژنو ایران غنی سازی بالای پنج درصد را متوقف می‌کند.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: اکنون مهم این است که ایران و دیگر طرف‌ها به اجرای توافقنامه همت کنند زیرا این برای کل منطقه از جمله تهران سودمند خواهد بود.

وی در عین حال گفت که چین با کشورهای عربی و ایران روابط خوب و دوستانه‌ای دارد و امیدوار است تهران و اعراب اختلافات خود را با رایزنی و گفت و گو حل و فصل کنند.

وانگ ایی افزود که با برطرف کردن اختلافات کشورهای این منطقه از جمله ایران و اعراب می‌توانند رابطه‌ای بر اساس مساوات و برابری با یکدیگر داشته باشند و چین برای رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد.

کد خبر 245289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز