سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در زمان حاضر فرهنگ وقف و نوع موقوفات در کشور شرایط خوبی قرار ندارد.

وقف

حسن ربیعی روز سه شنبه درنشست خبری همایش وقف و رسانه گفت: سطح آگاهی، اعتماد به نفس و شناخت مردم نسبت به وقف در سطح بالایی قرار ندارد و نیاز است مسوولان دولتی به ضرورت اقتصاد وقفی توجه کنند.

وی گفت: ایران از پیشینه زیادی در خصوص وقف برخوردار است اما اکنون کشورهای دیگر در بحث وقف از ما پیشی گرفتند.

ربیعی با اشاره به وجود موقوفات پیش از اسلام در ایران گفت: موقوفه هایی از زرتشتیان ایران همچنان در کشور وجود دارد و این نشان از اهمیت وقف دارد.

وی درباره اهمیت وقف در دیگر ادیان افزود: هم اکنون در ایران موقوفاتی از دیگر ادیان مانند یهودیت و مسحیت وجود که درآمد حاصله از این موقوفاف به پیروان این ادیان اختصاص داده می شود.

مدیر کل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت وقف گفت: در حال حاضر بودجه کشور مصر از 3 طریق دولتی، خصوصی و نهادهای مردمی و خیریه تامین می شود که نشان از جایگاه وقف و امور خیریه در این کشور دارد.

ربیعی در ادامه با اشاره به تاریخ وقف در ایران گفت: در همه دوره ها فرهنگ وقف در ایران گسترش خوبی یافته بود و تنها در دوره افشاریان و پهلوی دوم به دلیل عملکرد بد مسوولان، وقف شرایط خوبی نداشت.

وی در ادامه توضیح داد: براساس تاکیدات مقام معظم رهبری امروز نیاز به موقوفات جدید داریم.

ربیعی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی دولت ها همچون کسری بودجه، جذب توریسم و گردشگر و فاصله طبقاتی می‌تواند از طریق وقف برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود 200 امامزاده که مورد علاقه گردشگران خارجی است، گفت: ما از این روش می توانیم سالانه به جذب گردشگر بپردازیم که می تواند سود خوبی را نصیب کشور کند.

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف همچنین از آغاز فراخوان برگزاری دومین جشنواره وقف و رسانه خبر داد و گفت: فراخوان ارسال آثار در این جشنواره از 15 دی ماه سال 92 آغاز و تا 15 دی ماه سال 93 ادامه خواهد داشت که اصحاب رسانه می‌تواند در 10 محور و در قالب خبرگزاری‌ها، مطبوعات و صدا و سیما آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند که از بهترین و ارزنده ترین تولیدات تقدیر خواهد شد.

پنجمین همایش وقف و رسانه با شعار ˈ وقف، رسانه و حماسه اقتصادیˈ 8 دی ماه جاری با حضور مسوولان و مدیران فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 243597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز