گروه دانش و سلامت: اعتبار بخشی بیمارستان‌ها کیفیت خدمات رسانی به مردم در حوزه سلامت را تضمین می‌کند.

بیمارستان‌ها تا آخر دی‌ماه فرصت دارند اصلاحات نهایی اعتباربخشی را به وزارت بهداشت ارائه کنند چرا که قرار است از فروردین 93به بعد فرایند اعتباربخشی بیمارستان‌های کشور اعمال شود. بیمه‌ها براساس رتبه‌ بیمارستان‌ها با آنها قرارداد می‌بندند؛ در نتیجه بیمارستانی که کیفیت بهتری دارد، شرکت‌های بیمه‌گزار بیشتری تمایل به دریافت خدمات از آنها خواهند داشت ضمن اینکه بیمارستان‌های دولتی که در فرایند اعتبار بخشی ملی رتبه خوبی کسب نکرده باشند علاوه براین که مردم و بیمه‌گزاران اقبال کمتری به آنها خواهند داشت، وزارت بهداشت نیز برای ارتقای کیفیت آن بایستی پاسخگو باشد.

اعتبار بخشی بین‌المللی که توسط مؤسسات معتبر و محدودی در دنیا انجام می‌شود، بیمارستان‌ها را به مراکز شناخته‌شده‌ای تبدیل می‌کند که بیماران را از نقاط مختلف دنیا به‌خصوص کشور‌های همسایه به‌خود جلب می‌کند. با وجود توانمندی‌های بالقوه‌ای که در حوزه سلامت و پزشکی در کشور وجود دارد، توریسم سلامت آنچنان که در کشور‌هایی مانند تایلند و چین فراگیر شده، در کشور ما هنوز فراگیر نشده است. بیمارستان رضوی مشهد در نخستین اقدام خود برای دریافت گواهی اعتباربخشی بین‌المللی ACI رتبه پلاتینیوم را کسب کرد.

دکتر سعید عبدالحسینی، رئیس بیمارستان رضوی مشهد، درباره اهمیت این رتبه برای حوزه درمان و سلامت کشور گفت: اعتبار‌بخشی بین‌المللی بر صنعت توریسم درمانی در کشور تأثیر مستقیم می‌گذارد. برای گردشگران خارجی و کسانی که برای دریافت خدمات پزشکی قصد دارند به کشور‌های دیگر سفرکنند وجود چنین گواهینامه‌هایی می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد. ضمن اینکه درمان با استاندارد‌های بین‌المللی حق مردم است. بیمارستان رضوی با تمام بیمه‌های درمانی در کشور قرارداد دارد و تعرفه‌های درمانی آن با سایر بیمارستان‌های خصوصی در کشور یکسان است.

ACI یک سازمان معتبر بین‌المللی است که خدمات بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها را ارزیابی کرده و آنها را رتبه بندی می‌کند. این سازمان بیش از 50سال در دنیا درحال فعالیت است.چندی پیش در تفاهمنامه اولیه‌ای که بین این سازمان با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی منعقد شد مقرر شد تمامی فرایند اعتباربخشی توسط (ACI) و تعاملات لازم درخصوص ارتقای سطح استانداردهای اعتباربخشی برای تمام مؤسسات خرد و کلان ملی تا سطح بین‌المللی و تربیت خدمات ارزیاب با محوریت نظام پزشکی و مؤسسه بین‌المللی اعتباربخشی کانادا صورت پذیرد.

وجود منابع مالی تنها راه ارتقای کیفیت بیمارستان‌ها نیست، دکتر عبدالحسینی معتقد است که اگر صرف وجود منابع مالی اهمیت داشت کشور‌های جنوب حاشیه خلیج‌فارس می‌توانستند زودتر چنین اعتباراتی را کسب کنند. هم‌اکنون بیمارانی که به‌عنوان توریست سلامت وارد کشور می‌شوند از کشور‌های تاجیکستان، ارمنستان، ترکمنستان، اوکراین، امارات متحده، بحرین، عراق و افغانستان هستند.

درمان در ایران برای این افراد نسبت به کشور‌های اروپایی صرفه اقتصادی دارد. آنها همان کیفیت را در کشور همسایه خود دریافت می‌کنند. به‌طور مثال شرکت‌های توریستی افغانستان درخواست آوردن 10هزار بیمار را به بیمارستان داده‌اند. دسترسی به بیمارستان‌هایی با استانداردهای بین‌المللی در‌شان همه بیماران کشور است بنابراین همه بیمارستان‌ها باید به سمت گرفتن گواهینامه‌های بین‌المللی حرکت کنند ضمن اینکه استانداردهای ملی در این زمینه نیز باید ارتقا پیدا کند.

کد خبر 243308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز