گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم از آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر خبر داد و اعلام کرد که به‌زودی این بخشنامه‌ به شهرهای جدید ابلاغ می‌شود.

دولت قبل در آخرین روزهای فعالیت خود درخواست آزادسازی زمین‌های مسکن مهر را طی لایحه‌ای به مجلس فرستاد. این اقدام مخالفان و موافقانی داشت که هر کدام استدلال خود را ارائه می‌دادند.در شرایط فعلی که دولت یازدهم به‌طور قطعی از توقف ثبت‌نام و کلنگ‌زنی مسکن مهر جدید سخن می‌گوید، مسئولان وزارت راه و شهرسازی شرایط را برای آزادسازی معاملات فراهم دیده‌اند.

طی 5سال اخیر 2میلیون و 200هزار خانواده به‌عنوان متقاضی مسکن مهر در انتظار دریافت مالکیت قطعی واحدهای خود بوده‌اند. تاکنون حدود یک میلیون واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است و مابقی واحدها با تعهد دولت جدید بر اتمام طرح، در حال ساخت است.

به‌گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی تکمیل برخی از این پروژه‌ها 3سال زمان می‌برد. با وجود این معاملات برای متقاضیان و دارندگان مسکن مهر آزاد می‌شود تا مالکان آن اختیار بیشتری نسبت به دارایی خود داشته باشند. در این زمینه عده‌ای این اقدام را موجب تسریع در ساخت واحدهای نیمه‌تمام می‌دانند.

در شرایطی که دولت یازدهم قصد ندارد با استقراض از بانک مرکزی و تزریق پول پرقدرت به تکمیل واحدهای مسکن مهر بپردازد، تأمین منابع مالی با چالشی جدی مواجه شده است. مهدی هدایت مدیرعامل شهر جدید پردیس در این زمینه به فارس گفت: با این کار ارزش مسکن‌های مهر بالا می‌رود و متقاضیان آورده خود را به‌راحتی پرداخت می‌کنند و سرعت ساخت‌وساز بالا می‌رود.

افزایش جمعیت شهرهای جدید

وزیر راه و شهرسازی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: با ساخت مسکن مهر یکباره 8500هکتار به محدوده شهرها اضافه شده است. به‌گفته آخوندی، شهر جدید پرند که برای جمعیتی حدود 170هزار نفر پیش‌بینی شده بود در یک مصوبه به 400هزار نفر افزایش یافت. همچنین شهر جدید پردیس که برای جمعیتی حدود 130هزار نفر درنظر گرفته شده بود، در یک مصوبه به 700هزار نفر رسید و این در حالی است که مشکل آب پرند و پردیس از گذشته مشخص بود.وزیر راه و شهرسازی گفت: بر این اساس شهر جدید هشتگرد در نزدیک تهران که برای جمعیتی بالغ بر 160هزار نفر پیش‌بینی شده بود، در همان مصوبه به 600هزار نفر رسید و این به ظاهر به نفع مردم بود.

افزایش وام مسکن

آخوندی در بخش دیگری در مورد طرح‌های دولت برای خانه‌دار کردن مردم گفت: در حال حاضر با 20میلیون تومان وام مسکن نمی‌توان صاحب خانه شد. دولت در نظر دارد با پرداخت وام بیش از 100میلیون تومان از طریق طرح پس‌انداز، به خانه‌دارشدن مردم کمک کند.

کد خبر 242610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز