مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: سیاست گازسوز کردن خودرو‌ها از مدت‌ها پیش با بالا گرفتن بحران بنزین مورد توجه قرار گرفت و در دو سال اخیر ماهیت قانونی نیز به خود گرفت.

اما این راهکار با مشکلات مختلفی همراه است و با کندی پیش می‌رود. با مهندس عباس کاظمی‌مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور گفتگو کرده‌ایم.

  • طرح گاز سوز کردن خودرو‌ها هم اکنون به چه شکل پیش می‌رود و در این زمینه چه مشکلاتی وجود دارد؟

بر اساس آئین نامه اجرایی تبصره13، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تعهد دارد تا پایان امسال 500 هزار دستگاه خودرو را به صورت کارگاهی گاز سوز کند که در این زمینه اولویت با خودروهای عمومی، تاکسی‌ها، آژانس‌ها، راهی‌‌ها و وانت‌بار‌هاست.

این تعهد در حال اجرایی شدن است و برنامه‌ریزی‌های لازم نیز برای انجام آن صورت گرفته و نیمی‌از مخازن مورد نیاز برای تبدیل 500 هزار خودرو از خارج از کشور تأمین شده که بخشی از مخازن به کارگاه‌ها تحویل داده شده، بخشی در گمرک ایران ترخیص شده و بخشی دیگر در حال حمل به گمرک هستند.

  • تولید کارگاهی خودرو کند پیش می‌رود. برای تسریع در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

برنامه امسال شرکت بهینه سازی مصرف سوخت براساس تبدیل 200 هزار خودرو طراحی شده بود ولی این برنامه تغییر کرد و این برنامه به 500 هزار دستگاه افزایش یافت، به همین سبب روند گاز سوز کردن در کارگاه‌های شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ابتدای امسال اندکی کند بوده و در سال جاری 40 هزار خودرو تبدیل شده‌اند، اما با برنامه‌ریزی‌هایی که در این شرکت انجام شده و تأمین زیرساخت‌های لازم به ویژه مخزن، روند تبدیل کارگاهی سرعت خواهد گرفت و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به تعهد خود برای تبدیل500 هزار خودرو عمل کنیم.

  • آیاتعهد شرکت‌های خودروساز در سال‌جاری برای تولید کارخانه‌ای خودرو‌های دوگانه سوز محقق می‌شود؟

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سال 1385 هیچ گونه تعهد قانونی برای تأمین مخزن خودروهای گاز سوز شرکت‌های خودروسازی نداشته است و این تعهد تنها در سال 1384 بوده که در مدت یاد شده بر اساس تعهد مخازن مورد نیاز تامین شد.

در سال گذشته برای تبدیل 120 هزار خودرو مشکلات زیادی برای تأمین مخزن وجود داشت، اما هم اکنون یک کارخانه در داخل کشور در حال تولید مخزن است و زیر‌ساخت‌های لازم برای تأمین مخزن در خارج از کشور نیز ایجاد شده تا برای تبدیل 500 هزار خودرو در سال جاری مشکلی نداشته باشیم.

خودرو‌سازان داخلی برای تولید خودروهای گاز سوز حرکت جدی را شروع کرده‌اند که با انجام تعهدات کارخانه‌های خودروسازی که باید 500 هزار خودروی گازسوز تولید کنند، امیدواریم امسال یک میلیون خودروی گاز سوز در کشور در شبکه حمل و نقل کشور بکار بیافتد.

کد خبر 24023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز