چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزش شدید توفان موسوم به گونو در سواحل خلیج فارس و تاثیر آن بر تأسیسات نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس، بازار نفت را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش رویترز، توقف صادرات 650 هزار بشکه‌ای عمان به علت بروز توفان گونو، موجب نوسان بهای نفت در بازارهای جهانی شد.

بهای نفت برنت دریای شمال دیروز در بورس لندن به 70 دلار و 60 سنت افزایش یافت و سپس با انتشار خبر بسته شدن پایانه‌های صادراتی عمان، تا سطح 71 دلار بالا رفت.

در بورس نیویورک نیز بهای نفت پایه آمریکا برای تحویل در ماه آتی میلادی به 7/65 دلار رسید که با توجه به نزدیک شدن به فصل مسافرت‌های تابستانی در این کشور و افزایش مصرف بنزین، نگرانی فعالان بازار نفت را به دنبال داشته است.

توفان گونو که قویترین تندبادی است که در 30 سال اخیر در عمان وزیده است، موجب قطع صادرات 650 هزار بشکه‌ای عمان برای دومین روز متوالی شد. توفان گونو از روز چهارشنبه به سمت تنگه هرمز که مهمترین تنگه عبور محموله‌های نفتی در جهان محسوب می‌شود، حرکت کرده است که احتمال توقف صادرات نفت کشورهای خاورمیانه را به دنبال داشت.

اما دبیر ستاد حوادث غیر مترقبه استان بوشهر اعلام کرد: از آنجا که توفان دریایی موسوم به گونو، بیشتر مناطق 2 استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد، خطری تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی پارس جنوبی در عسلویه بوشهر را تهدید نمی‌کند.

توفان گونو در اقیانوس هند شکل گرفته است و در مسیر شمال به غرب در حال پیشروی است. پیش‌بینی می‌شد گونو در تنگه هرمز که دارای اهمیت استراتژیک است خساراتی به بار بیاورد که در این صورت می‌توانست برای بازارهای نفت خطرساز باشد.

کشورهای همسایه عمان، از جمله عربستان سعودی بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان، تاثیر توفان گونو بر منطقه را کم اهمیت شمرده‌اند.

اداره هواشناسی عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد توفان گونو تاثیر مستقیمی بر قسمت شرقی این کشور، مهمترین منطقه نفتی آن نداشته است. عربستان سعودی روزانه حدود 8 میلیون و 500 هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

کد خبر 23749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز