گروه اقتصادی: مجلس و دولت ایران درصدد هستند تا مقامات چینی را راضی کنند تا ۲۲میلیارد دلار از درآمدهای نفتی انباشت‌شده ایران در بانک‌های این کشور را برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مهم اقتصادی به‌صورت فاینانس اختصاص دهند.

همزمان برخی خبرها از موافقت مقامات 2کشور برای 7 طرح فولادی نیمه‌تمام ایران از طریق فاینانس حکایت دارد. دیروز علی لاریجانی رئیس مجلس ایران که به چین سفر کرده است، گفت: از ذخیره ارزی ایران که در چین موجود است باید به‌عنوان یک پشتوانه برای سرمایه‌گذاری استفاده شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس، علی لاریجانی تصریح کرد که روی کار آمدن دولت‌های جدید در ایران و چین فرصتی است برای اینکه مناسبات از تنفس تازه‌ای برخوردار شود.

وی تأکید کرد: دولت جدید ایران بسترهای لازم را برای بالفعل کردن این توانایی‌ها به‌ویژه از لحاظ اقتصادی و تجاری و جهش اقتصادی فراهم خواهد کرد. روز سه‌شنبه محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری از قفل شدن 22میلیارد دلاری طلب ایران در چین خبر داده بود. افزون بر چین، بخش زیادی از منابع ارزی ایران در بانک‌های هندی بلا استفاده مانده است. وزیر نفت ایران‌ماه گذشته در گفت‌وگو با سفیر هند در تهران، پیشنهاد دهلی نو مبنی بر پرداخت پول نفت ایران با روپیه را رد کرده بود.

تأمین مالی 7طرح فولادی توسط چین

در همین حال خبری مبنی‌بر سرمایه‌گذاری چین در صنعت فولاد ایران منتشر شد. رئیس هیأت‌عامل ایمیدرو که همراه با هیأتی به ریاست رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به چین سفر کرده است از توافق با رئیس شرکت ام‌سی‌سی چین برای تأمین مالی طرح‌های هفت‌گانه فولاد خبر داد و گفت:این شرکت چینی عزم خود را برای تسریع در تأمین مالی این طرح‌ها اعلام کرده است.

همچنین طرفین بر تعیین زمانبندی برای اجرا و نحوه تأمین مالی پروژه‌های استانی فولاد تأکید کردند و مقرر شد، با فعال شدن نخستین ال. سی رئیس گروه‌ ام‌سی‌سی چین با سفر به ایران از نزدیک شاهد تسهیل در روند اجرای طرح‌های مذکور باشد. جینگ تیان لیانگ رئیس ام‌سی‌سی نیز با ابراز خرسندی از توسعه روابط اقتصادی با ایران تأکید کرد: به‌زودی دفتر تهران این شرکت فعالیت خود را با هدف تقویت روابط دوطرف گسترش خواهد داد.

شرکت ام‌سی‌سی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های سرمایه‌گذاری چین و دنیا تاکنون در بیش از 90کشور دنیا فعالیت داشته و طیف وسیعی از طرح‌های متالورژی در بخش‌های مهندسی، ‌اجرا، ‌تأمین مالی و... را در کارنامه خود ثبت کرده است. این شرکت پیش‌تر طرح‌هایی در بخش‌های صنایع معدنی در ایران انجام داده است.

کد خبر 237035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز