گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران به دو فوریت طرحی رأی دادند که براساس آن نه‌تنها متقاضیان آرم طرح ترافیک یکساله بلکه بعد از این متقاضیان آرم‌های یکروزه و هفتگی هم ملزم به ارائه برگه معاینه فنی خواهند بود.

شورای شهر

به گزارش همشهری، این طرح دوفوریتی از سوی احمد دنیامالی رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر تهران مطرح شد. بر این اساس اعضای شورای شهر تهران دیروز به دوفوریت طرح صدور مجوز طرح ترافیک به شکل روزانه و هفتگی برای تمام خودروهای متقاضی ورود به محدوده طرح ترافیک منوط به ارائه برگه معاینه فنی از سوی مراکز معتبر رأی دادند.

درصورت تصویب این طرح می‌توان امیدوار بود که گامی در راستای کاهش آلودگی هوای شهر برداشته شود. دیروز همچنین سردار سرتیپ رحیمی، رئیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جلسه علنی شورای شهر حاضر شد تا ضمن ارائه گزارش عملکرد با اعضای شورای شهر درباره مشکلات قوانین موجود راهنمایی و رانندگی رایزنی کند. وی برای کاهش ترافیک تهران چند پیشنهاد مطرح کرد که خروج یک میلیون خودروی فرسوده، توسعه حمل‌ونقل عمومی، توجه به بحث ساخت پارکینگ، کاهش زمان معاینه فنی خودروها، راه‌اندازی سرویس اداره‌ها و محدودیت تردد کامیون و تریلر در شهر ازجمله آنها بود.

رضا تقی‌پور، عضو کمیسیون بودجه شورای شهر نیز راه‌حل‌های کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر را یکی به راه افتادن نهضت پارکینگ‌سازی‌ و دیگری جلوگیری از تردد خودروهای دودزا دانست. درخواست محمدمهدی تندگویان، دیگر عضو شورای شهر نیز از رئیس راهنمایی‌ورانندگی این بود که به هیچ وجه در مقابل موتورسیکلت‌های متخلف برخورد فیزیکی نداشته باشند.

وی در عین حال از لزوم حمایت از وسایل نقلیه غیردودزا نظیر دوچرخه خبر داد اما سیدعبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر معتقد بود که بیش از 60درصد اتومبیل‌های دودزا متعلق به دستگاه‌های دولتی و نهادهای نظامی و انتظامی است و با آنها باید بدون تعارف برخورد کرد.محمد سالاری، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: در آینده نزدیک شرح خدمات راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور در راستای بحث مدیریت یکپارچه شهری به شهرداری‌ها واگذار می‌شود.اسماعیل دوستی نیز از راهنمایی و رانندگی خواست تا به جای انتقال ماشین‌هایی که در مکان‌های غیرمجاز پارک کرده‌اند به پارکینگ، از روش‌های دیگر استفاده کنند.

پاسداشت سالروز اسارت شهید تندگویان

جلسه  شورای شهر تهران به‌دلیل همزمانی با روز اسارت شهید محمدجواد تندگویان با ذکر خاطره‌ای از نحوه اسارت آن شهید توسط فرزندش محمد مهدی تندگویان آغاز شد که اکنون به‌عنوان یکی از اعضای شورای شهر چهارم تهران به فعالیت مشغول است. همزمان معصومه آباد، دیگر عضو شورای شهر تهران که در دوران اسارت شهید تندگویان با وی هم‌بند بوده نیز با ذکر خاطراتی از آن شهید یاد 11سال فداکاری، رشادت و مقاومت‌های آن شهید را در دوران اسارت در زندان استخبارات عراق زنده نگه داشتند.

گزارش شورایاری از مسائل و مشکلات منطقه7

خامنه، دبیر شورایاری منطقه7 به ارائه گزارشی از وضعیت منطقه7، مسائل، مشکلات و فعالیت‌های شورایاری در این منطقه پرداخت.پس از این گزارش نیز سالاری با اشاره به فلسفه تشکیل شورایاری‌ها خواستار ارتقای جایگاه این نهاد در تصمیم‌سازی‌ و مدیریت در سطوح پایینی و محلات شد.

اسماعیل دوستی نیز از شورایاران خواست تا با شناسایی بزرگان، قهرمانان، خانواده‌های شهدا، اسرا و سایر افراد تأثیر‌گذار و معرفی آنها به سایر ساکنان محل شرایطی را فراهم کنند که تا اینگونه افراد مورد احترام قرار گیرند. سرخو، عضو کمیسیون فنی و عمران شورا هم پیشنهاد کرد به‌دلیل کمبود وقت دبیران شورایاری به جای حضور در جلسات علنی شورای شهر در مناطق مربوطه‌‌شان حضور یابند وبا دعوت از اعضای شورای شهر به‌صورت مفصل ریز مسائل و موضوعات موردنظرشان را به بحث بگذارند. در ادامه جلسه دیروز همچنین یک فوریت تعیین سیاست‌های بودجه شهرداری تهران در سال 1392 با 17رأی مثبت از سوی اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره ضرورت تصویب این فوریت گفت: با توجه به فصل بررسی بودجه شهرداری تهران ضرورت دارد در ابتدا سیاست‌های کلان بودجه سال93 شهرداری به تصویب شورا برسد تا شهرداری تهران براساس این سیاست‌های مصوب لایحه بودجه را به شورا ارائه دهد. وی افزود: پس از تصویب این یک فوریت طرح به کمیسیون‌های شش‌گانه شورا ارجاع داده می‌شود تا سیاست‌های بودجه شهرداری را تعیین کنند.

همراهی شورای شهر برای راه‌اندازی کمپین موج جهانی صلح

دیروز رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در آستانه 13آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نطق پیش از دستوری را ارائه کرد. حافظی در آستانه 13آبان به ارائه فهرست طولانی از مداخلات آمریکا در کشور ایران پرداخت و گفت: جا دارد شورای اسلامی شهر تهران همگام با ملت سلحشور ایران در پیروی از آرمان امام (ره) و مقام معظم رهبری مخالفت خود را با شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی اعلام دارد و در پاسخ به اهانت‌های صورت‌گرفته همچنان شعار مرگ بر آمریکا را در دفاع از شهدای کشورمان و جهان اسلامی سر دهیم.

وی در بخش دیگری از نطق خود با بیان اینکه ملت ایران همواره با تأسی از آموزه‌ها به‌دنبال صلح و دوستی، خیرخواهی، تلاش برای اشاعه پیام مهربانی و نفی خشونت بوده، اظهار کرد: با همین رویکرد رئیس‌جمهور در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خطاب به جهانیان از ضرورت تدوین و اجرای طرح جهان علیه خشونت و افراطیگری را به سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران همچنین با درنظر گرفتن تجارب تلخ تاریخی جنگ‌های جهانی اول و دوم و با هدف رفع تمامی مظاهر و اشکال خشونت و افراطیگری خواستار دنبال‌کردن راه‌حلی پایدار به‌منظور حل این معضل شد تا شورای شهر تهران با راه‌اندازی طرحی در قالب کمپین موج جهانی صلح به تصویب طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور در سازمان ملل کمک کند. وی همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست تا شرایط لازم را برای تصویب و اجرای طرح (جهان علیه خشونت و افراطیگری) را در سازمان ملل متحد فراهم کند.

کد خبر 236904
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز