همشهری آنلاین: حدسی که بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ که مه‌دود نفس‌شان را بند می‌آورد، می‌زدند، بالاخره از لحاظ علمی ثابت شد: آلودگی هوا سرطان ریه ایجاد می‌کند.

china

به گزارش آسوشیتدپرس "سازمان بین‌المللی پژوهش درباره سرطان" (IARC) اعلام کرد که آلودگی هوا همانند عوامل دیگری مانند آزبست، دخانیات و پرتوهای ماورای بنفش عامل سرطان‌‌زا است.

این نتیجه‌گیری پس از مشاوره با یک هیات کارشناسی تشکیل‌شده بوسیله IARC، سازمان سرطان وابسته سازمان جهانی بهداشت مستقر در لیون فرانسه، به عمل آمد.

کورت استریف، رئیس بخشی از IARC که مواد سرطان‌زا را ارزیابی می‌کند، در این باره گفت: "هوایی که اغلب افراد تنفس می‌‌کنند با آمیزه پیچیده‌ای از مواد سرطان‌زا آلوده شده است."

او گفت این سازمان اکنون آلودگی هوا را "مهمترین عامل سرطان‌زای محیطی" می‌شمارد، و دود سیگار محیطی را در رده دوم قرار می‌دهد.

IARC پیش از این برخی از اجزای آلاینده هوا مانند بخارهای دیزل را به عنوان ماده سرطان‌زا شناخته بود، اما برای نخستین بار است که آلودگی هوا در تمامیت ان به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته می‌شود.

این نظر هیات کارشناسی پس از آن اعلام شد که دانشمندان بیش از 1000 بررسی در سراسر جهان را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که شواهد کافی مبنی بر این وجود دارد که قرارگیری در معرض آلودگی هوای خارج از خانه باعث سرطان ریه می‌شود.

IARC در سال 2010 گزارش کرده بود که بیش از 222000 مرگ ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان به آلودگی هوا مربوط است. این سازمان می‌گوید آلودگی هوا اندکی افزایش خطر سرطان مثانه نیز همراهی دارد.

به گفته استریف تفاوت قابل‌توجهی از لحاظ کیفیت هوا در میان شهرهای جهان وجود دارد و کلانشهرهای با آلوده‌ترین هوا در چین و هند قرار دارند تا جایی ساکنان این شهرها برای محافظت خودشان اغلب با ماسک به خیابان‌ها می‌روند. چین اخیرا پس از آنکه کارشناسان دریافتند مه‌دود غلیظ در شهرهای این کشور به توریسم آسیب می‌رساند، اقدامات تازه‌ای را برای مقابله با الودگی هوا اعلام کرده است. تازه از سال گذشته بود که اعلام علنی اطلاعات مربوط به کیفیت هوا در پکن آغاز شد.

استریف در این باره گفت: "به نظر من این ماسک‌ها ممکن است باعث کاهش در معرض قرارگیری افراد به ذرات معلق آلاینده هوا شود. اما برای بهبودی کیفیت هوا اقدام بین‌المللی همگام بوسیله دولت‌ها ضروری است."

کد خبر 235618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز