گروه ادب و هنر: درحالی‌که تاکنون بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل بودجه عمومی کشور صرف تولید فیلم جنجالی «لاله» شده است، تولید این پروژه از سوی نهادی که مسئولیت تهیه آن را برعهده دارد، تعلیق شد.

فیلم سینمایی لاله

 اینطور که در توضیح مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آمده تولید پروژه لاله تا شفافیت و تعیین مالکیت آن تعلیق شده است؛ پروژه‌ای که هزینه میلیاردی تولیدش را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پرداخت کرده، ولی ظاهرا در بحث مالکیت فیلم پای یک کمپانی کانادایی پیش کشیده شده است! قرارداد تولید لاله در مرکز گسترش در دوره مدیریت سابق سینما بسته شد و اساسا این فیلم با اصرار جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی کشور و با وجود مخالفت‌های گسترده چهره‌های فرهنگی و سیاسی جلوی دوربین رفت. لاله ابتدا قرار بود پروژه‌ای بین‌المللی باشد و ظاهرا از وعده اولیه حالا فقط یک شرکت کانادایی باقی مانده که براساس آنچه طباطبایی‌نژاد مدیر تازه مرکز گسترش به نقل از اسی نیک‌نژاد اعلام کرده، ادعای مالکیت پروژه را دارد.

در گفت‌وگوی طباطبایی‌نژاد با خبرگزاری ایسنا به تخلفات رخ داده در جریان تولیدات فاخر اشاره شده که در این میان پروژه لاله بیش از بقیه فیلم‌ها دچار شبهات مالی است. مثلا علیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده اول فیلم لاله درحالی یک میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه دریافت کرده که در دوره حضور وی در پروژه لاله حتی یک پلان نیز فیلمبرداری نشد و مشخص نیست این پول چرا به سبط احمدی پرداخت شده است. طبق اسناد 5 میلیارد و 200 میلیون تومان نیز در اختیار پروانه پرتو تهیه‌کننده بعدی لاله قرار داده شده که اسناد مالی هزینه‌کرد این مبلغ در اختیار مرکز گسترش است. اما موضوع اصلی که باعث تعلیق تولید لاله شده بحث مالکیت فیلم است؛ موضوعی که در گفت‌وگوی حضوری اسی نیک‌نژاد کارگردان لاله و طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش، به آن پرداخته شده است.

باتوجه به وضعیت پیش آمده جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی و شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش باید پاسخگوی قرارداد ترکمانچای باشند که میان یک نهاد دولتی و اسی نیک‌نژاد برای تولید فیلم جنجالی لاله بسته شده است.

فیلم لاله تعلیق شده است

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فیلم سینمایی لاله تا تعیین تکلیف مالکیت آن، به حالت تعلیق درآمده است. در بخش‌هایی از متن این اطلاعیه آمده است: «به‌دنبال انتشار اخبار نادرست مبنی بر توقف پروژه سینمایی لاله از قول کارگردان که با تأیید ضمنی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی هم مواجه شده است، توضیحاتی اعلام می‌شود: «در جلسه هفته گذشته سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل مرکز) با اسدالله نیک‌نژاد (کارگردان) و پروانه پرتو (تهیه‌کننده) که در این مرکز برگزار شد، نیک‌نژاد ادعایی مبنی بر عدم‌مالکیت مرکز بر این پروژه سینمایی را مطرح کرده و صحبت از مالکیت یک کمپانی کانادایی به میان آورد؛ لذا معاونت اداری - مالی این مرکز طی نامه‌ای که تسلیم تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی لاله شده، ادامه تولید این پروژه را تا تعیین تکلیف نهایی مالکیت آن، به حالت تعلیق درآورده است؛ به این معنا که هرگونه هزینه‌ای تا پیش از تعیین تکلیف قطعی مالکیت فیلم، از نظر این مرکز قابل‌قبول نخواهد بود.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «تاکنون بیش از 67میلیارد ریال از بودجه سالانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که حکم بیت‌المال را دارد، هزینه تولید این فیلم شده و بدیهی است که مرکز خود را مدعی مالکیت این فیلم می‌داند و تنها به‌منظور بررسی ادعای مطرح شده از سوی کارگردان فیلم، پروژه را تا تعیین مالکیت آن به حالت تعلیق درآورده است. واضح است که تعلیق پروژه سینمایی لاله هم به‌معنای توقف کامل آن نبوده و مسئولیت اظهارنظرهای تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم، برعهده آنان است.

نیک‌نژاد: حالا همه راضی شدند؟

اسدالله نیک‌نژاد، کارگردان فیلم سینمایی لاله نیز در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب که در حال حاضر هیچ اطلاعی از چگونگی وضعیت پروژه لاله ندارد، گفت: نمی‌دانم چه‌کسی به تک تک بازیگران پروژه لاله زنگ زده و اعلام کرده است که این پروژه توقیف شده است. این درحالی است که من به‌عنوان کارگردان این فیلم سینمایی هیچ اطلاعی از این ماجرا ندارم. وی ادامه داد: متأسفانه این روزها حرف و حدیث‌های بسیاری در رابطه با این فیلم سینمایی به گوش می‌رسد. نمی‌دانم حالا که پروژه لاله خوابیده است، همه راضی شده‌اند یا نه؟

کد خبر 235453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز