چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

دردسرهایی که پپ گواردیولا در بایرن دارد، تقریبا همان چیزهایی هستند که دیوید مویس در منچستریونایتد دارد. آنها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دنیای فوتبال را پیش رو دارند و باید به این فکر کنند که چه تغییراتی در تیم به‌وجود آورند تا سبک خود را به تیمی تحمیل کنند که فصلی موفق را پشت سر گذاشته است.

دردسرها و ابتکارات گواردیولا  در بایرن

 نکته مهم این است که این تغییرات تا چه حدی باید باشند. در شرایطی که مویس به‌خاطر شکست‌هایش در منچستریونایتد مورد انتقاد شدید قرار دارد، هیچ‌کس نمی‌تواند همین چیزها را درباره بایرن بگوید. هدف گواردیولا، آنطور که برایان کلو، سرمربی سابق ساندرلند که 40سال پیش شرایط مشابهی داشته است، می‌گوید«بردن به روشی بهتر» است. هاینکس سال گذشته با بایرن مونیخ به قهرمانی سه‌جانبه دست پیدا کرده اما چیزی که گواردیولا می‌خواهد، این است که همین کار را به روشی جذاب‌تر و بهتر انجام دهد. خوشبختانه این سرمربی اسپانیایی به اندازه کافی درباره موفقیت و جذابیت می‌داند. تیم بارسلونای او یکی از بهترین تیم‌های تاریخ باشگاه بوده است. با این حال بین بارسلونا و بایرن‌مونیخ، یک تفاوت عمده وجود دارد. در بارسلونا، او مربی تیمی بود که روزگاری بازوبند کاپیتانی‌اش را به بازو می‌بسته و بازیکنانی داشت که کمابیش با یک فلسفه و در یک آکادمی رشد کرده بودند. او در تیم جدیدش، باید بازیکنانش را متقاعد کند سبکی که با خود آورده کارایی دارد و تازه این اول کار است. بعد باید به بازیکنان یاد بدهد که با این سبک جدید کار بکنند.

گواردیولا در شروع روزهای سختی داشت. تیم او در نخستین بازی رسمی در سوپرجام، 4 بر 2 مغلوب بوروسیا دورتموند شد. در بوندس‌لیگا هم ماجرا خیلی متفاوت نبود و تیمش در یکی‌دو بازی اول عملکرد متقاعد‌کننده‌ای نداشت. یک تساوی با فرایبورگ که آنها را از بوروسیا دورتموند 2 امتیاز عقب انداخت، دامنه انتقادها را بیشتر کرد تا جایی که ماتیاس سامر، مدیر ورزشی تیم گفت که تیم گواردیولا فوتبال را بدون احساس بازی و خود را پشت سر‌مربی پنهان می‌کند. انتقادهای سامر شاید خیلی بیش از اندازه سخت اما کارساز هم بودند.

بایرن بعد از آن انتقادها مدام در حال پیشرفت است و گواردیولا نه‌تنها بازی به بازی بیشتر سبک خود را به تیم تزریق کرده که با استفاده نوآورانه و جسورانه‌اش از بازیکنان تیم، به ترکیبی طلایی و اثرگذار رسیده است. یکی از این تغییرات، استفاده از فیلیپ لام به‌عنوان هافبک دفاعی است. او در بازی با بوروسیا دورتموند، در سیستم 1-4-1-4خود از تیاگو آلکانترا هافبک تیم سابق خودش به‌عنوان هافبک نگهدارنده استفاده کرد اما نتیجه بازی به خوبی نشان داد که گواردیولا باید فکر دیگری به حال تیمش بکند. تلاش برای یافتن یک بازیکن مناسب درحالی‌که خاوی مارتینز مصدوم بود، به دفاع راست کوتاه‌قامت تیمش رسید که حالا عملکردش باعث شده است تا بایرن، در جلو خیلی روان و شناور بازی کند.

همین آزاد شدن بازیکنان خط میانی و جلو برای حرکت‌های بیشتر، از عوامل اصلی نزدیک شدن سبک بازی بایرن به چیزی که مربی تازه می‌خواهد، است. گواردیولا که در بارسلونا بازیکنانی مانند ژاوی، آندرس اینی‌یستا و حتی لیونل مسی بهترین بازیکن جهان را هدایت کرده، گفته که لام «باهوش‌ترین» بازیکنی است که تا حالا هدایت کرده است.

از آن زمان بایرن‌مونیخ گواردیولا آنطور بازی می‌کند که خیلی‌ها امیدوار بودند بازی کند. به‌نظر می‌رسد که بازیکنان هم با این سبک کنار آمده‌اند. آنها در یکی از سخت‌ترین بازی‌های خود در بوندس‌لیگا، شالکه را 4 بر صفر شکست دادند و در تمامی بازی‌های بعد از آن هم روندی رو به جلو داشته‌اند. به‌نظر می‌رسد گواردیولا چالش‌های اولیه را پشت سر گذاشته است و حالا باید به چالش دوم حمله و چیزهای بیشتری را به بایرن تزریق کند.

کد خبر 234399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز