همشهری آنلاین: یک کارشناس فوتبال با بیان این که متاسفانه نتیجه‌گرایی در فوتبال ایران رشد بسیاری داشته است، تصریح کرد: به دلیل همین نتیجه‌گرایی،‌ مدیران و مربیان جایگاه ثابتی ندارند و همین ترس از دست دادن موقعیت می‌تواند موجب رشد حرکات غیراخلاقی و غیرجوانمردانه در فوتبال شود.

بیژن ذوالفقارنسب

دکتر بیژن ذوالفقارنسب، در پاسخ به این سوال که معنای بازی جوانمردانه (فیرپلی) از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) چیست و آیا قانونی در این رابطه وجود دارد یا خیر به ایسنا گفت: فیرپلی یا بازی جوانمردانه شامل یک عمل مشخص نیست که قانونی از سوی فیفا برای آن وضع شده باشد و می‌تواند این عمل زیبا در هر مرحله‌ یا به هر دلیلی در داخل و بیرون زمین فوتبال از سوی بازیکنان، مربیان، مدیران و ... نسبت به یکدیگر یا مردم رخ دهد.

این کارشناس فوتبال با بیان این که فیرپلی همان جوانمردی و گذشت نام دارد، تصریح کرد: از بسیاری از زمان‌های گذشته، گذشت و فرصت دادن به حریف به معنای فیرپلی بوده است و هیچ گاه به صورت قانون اجباری نبوده است که کسی ملزم به اجرای آن باشد یا در صورت عدم رعایت آن بازخواست یا جریمه شود. می‌توان گفت یک قانون اخلاقی، معرفتی و انسانی است.

وی افزود: بر اساس قوانین به طور مثال خطای دست، تکل یا آفساید و ... به طور کامل مشخص شده و جریمه انجام آن نیز تعیین شده است، اما در انجام فیرپلی بر اساس شرایط مختلف اتفاق می‌افتد و تشخیص انجام آن بر اساس اخلاق و وجدان ورزشکار است. حتی گاهی اوقات ممکن است برخی از ورزشکاران از این قضیه سوء استفاده کنند کما این که در فوتبال ایران به دلیل برخی سوء‌استفاده‌ها بسیاری از باشگاه‌ها به بازیکنان گفته‌اند در مواردی که تشخیص می‌دهید از انجام فیرپلی خودداری کنید.

ذوالفقارنسب با تاکید بر این که فیرپلی و حرکات جوانمردانه باید در خارج از زمین به مراتب بیشتر از داخل مستطیل سبز انجام شود، تصریح کرد: در داخل زمین ورزشکاران به دلیل خستگی و هیجان زیاد کنترل به مراتب کمتری بر رفتار و اعمال خود دارند ، ولی در خارج از زمین دیگر بهانه ای برای انجام حرکات غیر جوانمردانه مانند تبانی، دوپینگ ، سوء استفاده از موقعیت و ... وجود ندارد و اگر مدیر، مربی یا بازیکنی که وجدان داشته باشد این قبیل رفتارهای زشت را ببیند باید فورا آن را به مسئولان ذیربط گزارش کند تا به این وسیله فضای فوتبال پاک شود.

این پیشکسوت فوتبال با اشاره به این که در فوتبال ایران فیرپلی عموما رعایت می‌شود، خاطر نشان کرد: یکی از نقاط ضعف فوتبال ما این است که فرهنگ فیرپلی به درستی در آن جا نیفتاده است و بیشتر ورزشکاران و مردم فکر می‌کنند فیرپلی فقط محدود به بیرون زدن توپ در هنگام افتادن بازیکن حریف بر روی زمین است و در صورتی که این موضوع مسائل بسیار زیادی را چه در داخل و چه در خارج از آن شامل می‌شودt انجام آنها می‌تواند فوتبال و ورزش ایران را از بسیاری ناپاکی‌ها رها کند.

وی وجود برخی از ناپاکی‌ها در فوتبال ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: هر چه در فوتبال ایران به پایان مسابقات نزدیک می‌شویم تیم‌ها احتیاج بیشتری به کسب امتیاز برای بقا یا رتبه برتر در لیگ دارند که ممکن است برخی روابط ناسالم از سوی مربیان، بازیکنان، مدیران و حتی داوران با یکسری واسطه و دلال شکل بگیرد تا خواستار تغییر نتایج یا موارد دیگر شوند که این گونه مسائل کاملا مخالف فیرپلی است و باید برخورد شدیدی با آنها صورت بگیرد.

ذوالفقارنسب تصریح کرد: عمده‌ترین دلیل این گونه روابط ناسالم در خارج از زمین فوتبال این است که مدیران و مربیان عموما با کسب نتایج ضعیف جایگاه خود را از دست می‌دهند و به همین سبب سعی می‌کنند با کسب نتیجه‌ به هر قیمتی در سمت خود باقی بمانند ولی اگر فضای ورزش سالم باشد باید باشگاهی که بیشترین زحمت را کشیده و تمرینات منظم‌تری را برگزار کرده است، به دور از هر گونه زد و بند به جایگاه واقعی خود برسد.

وی در پایان با ابراز تاسف از این که نتیجه‌ گرایی در فوتبال ایران بسیار رشد کرده است، گفت: به علت همین نتیجه‌گرایی بسیاری از اوقات اخلاق فراموش می‌شود که لازم است باشگاه‌ها با توجه بیشتر به مسائل فرهنگی و آموزش حرکات جوانمردانه به بازیکنان ، مربیان و مدیران فوتبال را هر چه بیشتر پا کنند.

کد خبر 233830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز