گروه حوادث: کارشناس فنی و ماهر خودروهای بی‌ام‌دبلیو کلاهبرداری حرفه‌ای بود که بعد از سرقت قطعات این خودروها، ‌دست به‌کار می‌شد تا آنها را به مالباخته‌ها بفروشد و دستمزدهای میلیونی بگیرد.

حوادث داخلی

26تیرماه سال‌جاری مردی به کلانتری102 پاسداران رفت و خبر از سرقت قطعات اصلی موتور ماشین گرانقیمتش داد. وی در توضیح ماجرا گفت: ساعت23:30 شب گذشته (25تیرماه) با ماشینم که بی‌ام‌دبلیو مدل ایکس3 است در مسیر رفتن به خانه بودم که ناگهان ماشینم به‌علت نقص فنی خاموش شد.

پس از آن با وجود تلاش زیادی که انجام دادم ماشین روشن نشد برای همین با نمایندگی کارخانه بی‌ام‌دبلیو تماس گرفتم اما آنها عنوان کردند که در آن ساعت شب امکان ارائه هیچ‌گونه خدماتی وجود ندارد. وی ادامه داد: بعد از آن با دفتر جرثقیل تماس گرفتم تا ماشینم را به یک پارکینگ عمومی منتقل کنم اما آنها هم هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادند برای همین خودروی گران‌قیمتم را در همان محل کنار خیابان پارک کردم و به خانه برگشتم، اما فردای آن شب وقتی به همراه یکی از کارشناسان نمایندگی به محل پارک خودرو رفتم متوجه شدم که قسمتی از قطعات اصلی موتور ازجمله گیربکس و مغزی موتور سرقت شده است. همچنین کارشناس درخصوص نقص فنی ماشینم اعلام کرد که فردی اقدام به ریختن آب به داخل باک بنزین کرده است به همین‌خاطر شب‌گذشته به‌طور ناگهانی ماشینم خاموش شده بود.

شناسایی سارق شیک‌پوش

بعد از شکایت این مرد، تیمی از مأموران پایگاه چهارم پلیس آگاهی پایتخت وارد ماجرا شدند و در تحقیق از کارشناسان نمایندگی کارخانه سازنده این خودرو اطمینان پیدا کردند که سارق یا سارقان باید اطلاعات فنی بسیار دقیقی از سیستم موتوری این مدل از خودروهای بی‌ام‌دبلیو داشته باشند که دست به سرقت لوازم و قطعات آن زده‌اند.

ردیابی‌های پلیسی در این زمینه ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از متخصصان فنی خودروهای بی‌ام‌دبلیو به نام جعفر 35ساله شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد به‌علت اعتیاد به مواد‌مخدر محل کار خود را ترک کرده است. تحقیقات حکایت از این داشت که جعفر یکی از کارشناسان فنی و ماهر است که حتی نمایندگی بی‌ام‌دبلیو حاضر شده به‌خاطر مهارت بالای وی ماهانه مبلغی در حدود 5میلیون تومان به این مکانیک حرفه‌ای حقوق پرداخت کند اما او این پیشنهاد را قبول نکرده بود.

مأموران که به این مرد مظنون بودند راهی محل سکونت جعفر شدند و اطلاع پیدا کردند که وی متواری شده است تا اینکه با انجام تحقیقات نامحسوس، سرانجام متهم تحت تعقیب در شمال پایتخت درحالی‌که سوار یک دستگاه خودروی بی‌ام‌دبلیو مدل ایکس3 بود، دستگیر شد. کارآگاهان با دستگیری متهم راهی مخفیگاه وی شدند و در آنجا تعدادی قطعات این خودرو به همراه اسناد و مدارک مالباخته‌ها را کشف کردند که نشان می‌داد مرد سارق با شیوه‌ای مشابه دست به سرقت‌های سریالی زده است.

متهم دستگیر شده در بازجویی‌ها به سرقت و کلاهبرداری از مالباخته‌ها اعتراف کرد و گفت:با خودروی ایکس3 که متعلق به‌خودم است در خیابان‌های تهران به‌ویژه شمال پایتخت پرسه می‌زدم و زمانی‌که این مدل ماشین بی‌ام‌دبلیو را می‌دیدم آن را زیرنظر می‌گرفتم و وقتی صاحب آن برای دقایقی از ماشین دور می‌شد بلافاصله به سمت آن رفته و در باک بنزین آن، آب می‌ریختم.

وی ادامه داد: وقتی صاحب خودرو به‌علت نقص فنی، ماشینش را کنار خیابان پارک می‌کرد نقشه خود را اجرا کرده و در فرصتی مناسب دست به سرقت قطعات آن می‌زدم. در مرحله بعد نیز دست به‌کار می‌شدم تا نقشه کلاهبرداری از مالباخته‌ها را اجرا کنم. وی در توضیح نقشه کلاهبرداری‌اش گفت:روز بعد از سرقت با ماشین خودم به محل سرقت می‌رفتم و با دیدن مالباخته خود را مکانیک و کارشناس معرفی می‌کردم. با توجه به نوع ماشینم و همچنین ابزارآلات مکانیکی که همراه داشتم هیچ‌یک از مالباخته‌ها به من مشکوک نمی‌شدند و تصور می‌کردند که من از طرف نمایندگی به آنجا آمده‌ام. سپس قطعات مسروقه‌ای که از ماشین مالباخته‌ها دزدیده بودم را مجددا روی ماشین می‌بستم و به بهانه تعمیر و تهیه قطعات مسروقه مبالغ میلیونی از آنها می‌گرفتم.

سرهنگ رضا مؤذن، رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: بعد از اعترافات متهم درخصوص سرقت و کلاهبرداری، کارآگاهان پایگاه چهارم موفق به شناسایی تعدادی از مالباختگان شدند که در تحقیق از آنها مشخص شد، متهم به بهانه انجام تعمیرات و تهیه قطعات خودرو مبالغ 80، 50، 20، 40 و 12 میلیون تومانی به‌عنوان دستمزد و هزینه تهیه قطعات خودرو دریافت کرده است.
سرهنگ مؤذن در ادامه گفت: از افرادی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت و کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا جهت شناسایی متهم و طرح شکایت به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 233676
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز